Punca Rambut Gugur Dan Cara Mengatasinya..

Bila mandi, berguguran rambut di lantai bilik air..
Bila sikat, berguguran rambut di lantai bilik..
Bila bangun tidur, bertompok-tompok rambut gugur di atas bantal..
Bila tangan melurut rambut, berhelai-helai rambut melekat di jari…

Stress!

Rambut makin hari semakin menipis..
Sedangkan rambut tu mahkota wanita..
Hati mana yang tak menangis?

Sedangkan kalau lelaki pun dah cukup resah bila kepala semakin botak, ini apatah lagi wanita.
Memang stress.
Boleh buat hati gundah gulana bercelaru.
Kan?

 

Punca Rambut Gugur

1. Cara Penjagaan Rambut Yang Salah

  • Penggunaan syampu dan perapi rambut yang mengandungi bahan kimia secara kerap dan berlebihan. Contohnya, penggunaan syampu secara berlebihan yang mengandungi paraben akan mengganggu fungsi hormon kerana paraben boleh menembusi kulit dengan mudah.
  • Jarang mencuci rambut dengan betul. Rambut yang jarang dicuci akan mudah berbau, menjadi lembap, dan terlalu berminyak. Sekaligus rambut akan mudah rosak dan mengalami keguguran.

2. Terlalu Mendandan Rambut

  • Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudah rosak dan gugur. Contohnya, mengikat atau mendandan rambut dengan ketat berpanjangan.
  • Menurut ahli Dermatologi Mumbai, Dr. Apoorva Shah, kerap mewarna rambut juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
  • Penggunaan alat pengering rambut, alat pengerinting dan meluruskan rambut juga boleh menyebabkan akar rambut rosak.

3. Gaya Hidup Kurang Sihat

  • Diet tidak seimbang akan menyebabkan kesihatan rambut terjejas. Rambut diperbuat daripada protein, jadi penting untuk mengambil sumber protein yang mencukupi dalam diet seharian. Pengambilan zat besi serta vitamin dan mineral yang lain juga amat penting untuk kesuburan rambut. Jadi amalkanlah diet yang seimbang.
  • Tubuh badan yang kekurangan zat besi akan cenderung untuk mendapat penyakit anemia. Anemia akan menyebabkan pengurangan penghasilan haemoglobin sekaligus mengurangkan jumlah oksigen yang disalurkan pada organ. Apabila folikel rambut tidak mendapat oksigen yang mencukupi, ia akan menjadi rapuh dan mudah putus.
  • Kurang tidur dan penat yang melampau juga akan mempengaruhi kesuburan rambut. Aliran darah yang tidak lancar akan menganggu tumbesaran rambut yang sihat.
  • Kekurangan protein juga mendorong kepada terjadinya rambut yang tidak sihat, akar tidak kuat dan seterusnya mendorong kepada berlakunya keguguran rambut.

4. Tekanan Emosi & Fizikal

  • Menurut Dr. Marc Glashofer, ahli Dermatologi New York City, sebarang jenis trauma seperti kemalangan atau sakit kronik akan menyebabkan masalah keguguran rambut sementara.
  • Tekanan emosi boleh menyebabkan masalah keguguran rambut secara tidak langsung kerana ia akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon anda.

5. Perubahan Hormon

  • Keguguran rambut yang dialami oleh kaum lelaki sering dikaitkan dengan hormon dihidrotestoteron (DHT). Rambut akan mengalami keguguran jika folikel rambut anda sensitif terhadap DHT.
  • Ketidakseimbangan hormon estrogen dalam kalangan kaum hawa juga menyumbang kepada masalah keguguran rambut.
  • Wanita yang menopaus juga kerap mengalami masalah keguguran rambut kerana hormon estrogen berkurangan.

6. Kesan Ubat-Ubatan

  • Sesetengah ubat yang digunakan untuk merawat penyakit kanser akan menyebabkan rambut gugur.
  • Wanita yang mengambil pil perancang akan cenderung untuk mengalami keguguran rambut jika berhenti menggunakan pil tersebut.
  • Ubat-ubatan seperti ibuprofen dan ubat pencair darah juga boleh meyebabkan masalah keguguran rambut.

7. Wanita Bersalin

  • Kebanyakan wanita bersalin akan mengalami masalah keguguran rambut kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran rambut. Selain itu, faktor hormon dan stress selepas bersalin juga menyumbang kepada masalah tersebut.

Bacalah Petua Untuk Rambut Lebat Hitam Bersinar di sini.

Salah satu cara untuk mendapatkan rambut yang kuat, adalah dengan mengamalkan suplemen yang tinggi Zinc dan Protein.

Untuk dapatkan kedua-dua suplemen ini, boleh terus klik pada butang di bawah.

 

Hampir Botak Sebab Rambut Gugur Semasa Mengandung

Tahukah anda? Ada wanita yang hampir botak sebab rambut gugur semasa mengandung. Mungkin anda tersenyum bila baca, tapi percayalah bahawa kalau anda sayangkan suami & taknak jadi botak, masalah rambut gugur semasa mengandung jangan dipandang ringan.

rambut gugur, masalah rambut gugur, rambut gugur shaklee, shaklee untuk rambut gugur, rambut gugur semasa mengandung, rambut gugur semasa hamil, rambut gugur ketika mengandung, rambut gugur ketika hamil, rambut gugur teruk, rambut gugur banyak, punca rambut gugur, punca rambut gugur dengan banyak, punca rambut gugur ketika hamil, punca rambut gugur semasa hamil, punca rambut gugur semasa mengandung, punca rambut gugur semasa hamil, merawat rambut gugur, rawatan rambut gugur, petua rambut gugur, tips rambut gugur, atasi masalah rambut gugur, keguguran rambut semasa mengandung, keguguran rambut ketika mengandung,

Hampir Botak Sebab Rambut Gugur Semasa Mengandung 

Yang sebenarnya, setiap manusia kehilangan sekurang-kurangnya 100 helai rambut setiap hari. Banyak kan? Tapi kita tak sedar. Lagi pun 100 helai yang hilang tu tak bagi efek pun kepada rambut kita sebab kat atas kepala kita ada lebih kurang 100,000 helai rambut.

Tapi bila banyak sangat rambut yang gugur sampai lantai bilik air penuh dengan rambut setiap kali kita mandi, dan kita mula perasan rambut dah mula menipis, jaga-jaga! Anda perlu ambil perhatian sebelum kepala mulai botak.

Ada seorang pelanggan saya mengandung setelah 3 bulan mengambil Set Kesuburan Shaklee. Alhamdulillah sepanjang tempoh kehamilan, semuanya berjalan dengan lancar. Cuma seperti ibu mengandung yang lain, beliau mengalami masalah rambut gugur. Alhamdulillah, setelah beliau amalkan tips yang saya bagi, dah tak banyak rambut yang gugur.

Kenapa rambut kita gugur dengan banyak semasa mengandung?

1. Perubahan Hormon

Bermula dari hari pertama kita mengandung, berlaku perubahan hormon yang dramatik dalam tubuh badan kita. Perubahan hormon yang mendadak menyebabkan rambut semakin banyak yang gugur, tetapi tak banyak yang tumbuh. Malah kita juga akan mengalami masalah rambut gugur selepas bersalin & makin teruk bila baby dah mula pandai main air liur 😉

rambut gugur, masalah rambut gugur, rambut gugur shaklee, shaklee untuk rambut gugur, rambut gugur semasa mengandung, rambut gugur semasa hamil, rambut gugur ketika mengandung, rambut gugur ketika hamil, rambut gugur teruk, rambut gugur banyak, punca rambut gugur, punca rambut gugur dengan banyak, punca rambut gugur ketika hamil, punca rambut gugur semasa hamil, punca rambut gugur semasa mengandung, punca rambut gugur semasa hamil, merawat rambut gugur, rawatan rambut gugur, petua rambut gugur, tips rambut gugur, atasi masalah rambut gugur, keguguran rambut semasa mengandung, keguguran rambut ketika mengandung,

2. Stress

Semasa mengandung, biasanya kita akan berasa penat & badan menjadi stress. Tekanan ini menyebabkan pertumbuhan rambut menjadi terbantut.

Apa Nak Buat Kalau Banyak Sangat Rambut Gugur Semasa Mengandung?

1. Kurangkan bahan kimia

Bahan kimia yang dimaksudkan ialah syampu dan perapi. Syampu dan perapi di pasaran mengandungi lambakan bahan kimia yang menjadi punca rambut gugur & tidak subur. Anda boleh bertukar kepada syampu Prosante Hair Care Shaklee yang semulajadi dan bebas bahan kimia. Insya Allah selepas 2 minggu anda akan merasa perbezaanya.

rambut gugur, masalah rambut gugur, rambut gugur shaklee, shaklee untuk rambut gugur, rambut gugur semasa mengandung, rambut gugur semasa hamil, rambut gugur ketika mengandung, rambut gugur ketika hamil, rambut gugur teruk, rambut gugur banyak, punca rambut gugur, punca rambut gugur dengan banyak, punca rambut gugur ketika hamil, punca rambut gugur semasa hamil, punca rambut gugur semasa mengandung, punca rambut gugur semasa hamil, merawat rambut gugur, rawatan rambut gugur, petua rambut gugur, tips rambut gugur, atasi masalah rambut gugur, keguguran rambut semasa mengandung, keguguran rambut ketika mengandung,

2. Lembabkan rambut

Rambut gugur kerana kulit kepala yang kering, dan mungkin juga berkelemumur. Oleh itu melembabkan kulit kepala boleh mengurangkan masalah rambut gugur. Anda boleh melembabkan kulit kepala dengan menyapu minyak zaitun atau pun santan.

3. Elakkan mendandan rambut secara berlebihan

Jangan ikat rambut dengan terlalu ketat kerana ia boleh melemahkan akar rambut & menyebabkan keguguran rambut yang teruk. Dan jangan sesekali mengikat rambut semasa ia masih basah.

4. Elakkan penggunaan hair dryer

Hair dryer, seperti namanya akan menyebabkan rambut kering sehingga ke akar, menjadikan akar rambut menjadi lemah & mudah gugur. Oleh itu elakkan menggunakan hari dryer.

5.  Banyakkan pengambilan Zinc

Masalah rambut gugur boleh diatasi dengan pengambilan Zinc. Di antara makanan yang kaya dengan zinc ialah pisang, keju, kekacang, tiram, daging merah, ikan salmon, asparagus, telur dan avakado. Nak mudah? Ambil je Zinc Complex Shaklee. Cuma ambil sebiji sehari dah memenuhi keperluan zinc yang anda perlukan dalam sehari. Sebotol ada 120 biji, harganya cuma RM33.75. Berbaloi sangat-sangat!

rambut gugur, masalah rambut gugur, rambut gugur shaklee, shaklee untuk rambut gugur, rambut gugur semasa mengandung, rambut gugur semasa hamil, rambut gugur ketika mengandung, rambut gugur ketika hamil, rambut gugur teruk, rambut gugur banyak, punca rambut gugur, punca rambut gugur dengan banyak, punca rambut gugur ketika hamil, punca rambut gugur semasa hamil, punca rambut gugur semasa mengandung, punca rambut gugur semasa hamil, merawat rambut gugur, rawatan rambut gugur, petua rambut gugur, tips rambut gugur, atasi masalah rambut gugur, keguguran rambut semasa mengandung, keguguran rambut ketika mengandung,

Semoga info tadi bermanfaat untuk anda. Amalkan tips yang saya amalkan tadi supaya anda tak mengalami keadaan ngeri hampir botak sebab rambut gugur semasa mengandung. Nak order syampu Prosante Hair Care Shaklee atau Zinc Complex? Hubungi saya sekarang!

rambut gugur, masalah rambut gugur, rambut gugur shaklee, shaklee untuk rambut gugur, rambut gugur semasa mengandung, rambut gugur semasa hamil, rambut gugur ketika mengandung, rambut gugur ketika hamil, rambut gugur teruk, rambut gugur banyak, punca rambut gugur, punca rambut gugur dengan banyak, punca rambut gugur ketika hamil, punca rambut gugur semasa hamil, punca rambut gugur semasa mengandung, punca rambut gugur semasa hamil, merawat rambut gugur, rawatan rambut gugur, petua rambut gugur, tips rambut gugur, atasi masalah rambut gugur, keguguran rambut semasa mengandung, keguguran rambut ketika mengandung,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...