-

Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Berbicara tentang asma, hanya ibu bapa dengan anak asma yang memahami betapa sedihnya perasaan bila tengok anak tercungap-cungap tak cukup nafas bila diserang asma. Jika anak anda ada asma, elakkan perkara yang menjadi punca asma dan kenal-pasti tanda serangan asma. Anda juga boleh amalkan petua hilangkan asma supaya anak tak semput lagi.

petua hilangkan asma 300x153 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

1. Hati unta kering. Hati unta kering boleh dibeli di Mekah & Madinah. Biasanya dikirim kepada mereka yang menunaikan haji atau umrah. Insya Allah, berkesan. Ada beberapa cara untuk memasak hati unta kering, boleh pilih yang mana satu mudah untuk anak makan.

2. Madu. Sesuai untuk anak setahun ke atas. Berikan 1 sudu madu asli setiap pagi.

3. Habbatus sauda. Ubat bagi semua penyakit kecuali mati. Berikan 7 biji Habbatus sauda kepada anak setiap hari. Boleh ditabur diatas makanan atau dicampur dengan madu.

4. Daun ati-ati. Setiap malam sebelum tidur, ambil sehelai daun ati-ati, basahkan. Gosokkan ke dada anak sehingga daun menjadi kering, sambil membaca Al-Fatihah & mohon kepada Allah supaya penyakit asma anak kita dihilangkan.

5. Bawang putih & minyak kelapa dara. Tumbuk bawang putih, campurkan dengan minyak kelapa dara. Sapukan ke dada & belakang anak 2 kali seminggu.

6. Bunga kenanga. Ambil 3 kuntum bunga kenanga, celur dalam semangkuk air panas. Biarkan seketika. Buang buang tersebut & minum airnya. Amalkan setiap minggu.

7. Daun sireh. Layurkan diatas api. Biarkan suam, tampalkan ke dada anak.

8. Daun pegaga. Keringkan secekak daun pegaga, kemudian rebus. Berikan anak minum airnya.

9. Susu Kambing. Amalan meminum susu kambing setiap pagi juga adalah petua hilangkan asma yang berkesan.

petua hilangkan asma1 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

10. Daun sireh, lada putih dan minyak kayu putih. Tumbuk 7 helai daun sireh hingga lumat bersama satu sudu teh lada putih. Kemudian, campurkan minyak kayu putih secukupnya. Sapukan pada dada serta leher anak setiap malam sebelum tidur.

11. Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu  bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak Shaklee kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia petua hilangkan asma supaya anak tak semput lagi. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda.   Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Punca Asma Di Kalangan Kanak-Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Sebelum ini saya ada bercerita tentang tanda asma di kalangan kanak-kanak & apa yang patut dilakukan bila anak diserang asma. Kali ni saya nak kupas pula tentang punca asma di kalangan kanak-kanak yang ramai ibu bapa tak tahu.

punca asma pada kanak kanak Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

1. Genetik. Kebiasannya, jika ibu atau bapa mempunyai penyakit asma, resdung, atau dermatitis, anak mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit asma. Malangnya, ini adalah faktor yang tak dapat dielakkan.

2. Debu. Persekitaran yang berhabuk dan berdebu juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak. Oleh itu, elakkan persekitaran sedemikian.

3. Bulu kucing atau anjing. Binatang perliharaan di rumah akan menyebabkan bulu berterbangan. Bila bulu tersebut disedut oleh anak dan masuk ke dalam paru-paru, ia boleh menjadi punca asma.

4. Asap rokok. Asap rokok adalah punca asma pada kanak-kanak yang paling utama. Ke mana kita pergi, asap rokok berleluasa. Sebagai ibu bapa, menjadi tanggung jawab untuk melindungi anak dari asap rokok yang merbahaya.

5. Udara tercemar. Selain asap rokok, udara tercemar yang dipenuhi asap dari ekzos kereta & pembakaran terbuka juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak.

6. Jerebu. Tiap kali jerebu, pastinya bilangan anak yang diserang asma akan meningkat. Oleh itu, kuarantin anak anda di dalam rumah tiap kali negara dilanda jerebu. Kurangkan aktiviti luar.

7. Alahan kepada ubat. Ada juga anak yang mendapat asma akibat alahan kepada ubatan.

8. Alahan kepada makanan, terutamanya makanan sejuk. Ada sesetengah makanan boleh menjadi pencetus asma. Macam anak bongsu saya, cendawan tiram adalah makanan yang akan menyebabkan dia diserang asma. Kenal pasti apakah makanan yang menjadi pencetus asma dan elakkannya sama sekali.

9. Pewangi kereta & rumah. Pewangi kereta & pewangi rumah mengandungi bahan kimia. Apabila anak kita sedut, ia boleh menjadi punca asma.

punca asma pada kanak kanak1 300x215 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

10. Cuaca terlalu sejuk. Cuaca sejuk, terutamanya pada musim hujan juga adalah punca asma pada kanak-kanak. Cuaca sejuk di kawasan pergunungan & aircond juga mempunyai kesan yang sama.

11. Alahan kepada benda. Ada juga anak yang terkena asma kerana alahan kepada benda seperti serat kapas, permaidani, kain bulu, dan sebagainya.

12. Serangga rumah. Serangga rumah yang sering dikaitkan dengan alahan asma ialah lipas. Lipas yang mati menjadi kering dan kemudian hancur menjadi serbuk yang tersangat ringan untuk diapungkan oleh udara yang bergerak. Apabila ia disedut kedalam paru-paru anak, ia boleh menjadi punca asma.

13. Terlalu aktif.  Aktiviti senaman yang bertenaga seperti lumba lari, bola sepak, bola jaring yang menyebabkan anak terlalu penat juga boleh menjadi punca asma.

14. Terlalu penat. Kepenatan yang melampau juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak. Contohnya terlalu banyak bermain, terlalu banyak berjalan, dan sebagainya.

15. Terlalu panas. Keadaan yang terlalu panas boleh menyebabkan perasaan rimas & sukar bernafas lalu menyebabkan berlakunya serangan asma.

16. Persekitaran sesak. Seperti keadaan yang terlalu panas, persekitaran sesak seperti orang yang berpusu-pusu membeli-belah di Jalan TAR sepanjang bulan Ramadhan juga boleh menjadi punca asma. Elakkan membawa anak anda ke kawasan yang terlalu sesak.

Apa Nak Buat Kalau Anak Mendapat Serangan Asma?

1. Tegakkan badan anak. Dudukkan anak dan sokong belakangnya dengan bantal.

2. Anda juga boleh dudukkan anak di atas kerusi dan sendalkan lengannya pada belakang kerusi supaya beban pada dada dapat diringankan. Kedudukan ini membolehkan otot dada mengeluarkan udara dengan lebih cekap.

3. Kalau ada inhaler atau nebulizer, boleh berikan kepada anak mengikut dos yang diberikan.

4. Tepuk percussion bagi mengeluarkan kahak. Caranya mudah sahaja. Tiarapkan anak dengan meletakkan bantal di bawah dada supaya tinggi, kemudian tepuk belakang anak dengan kuat. Tepukan percussion akan membantu mengeluarkan kahak & melegakan asma anak anda. Ubah posisi anak seperti gambar di bawah.

tanda asma di kalangan kana 291x300 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

5. Kalau asma anak anda tidak berkurangan, bawa anak berjumpa doktor dengan segera. Dalam perjalanan atau semasa menunggu giliran, alihkan perhatian anak supaya tidak tertumpu kepada serangan asma yang dihadapi.

6. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia punca asma pada kanak-kanak yang ramai ibu bapa tak tahu. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda. Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Tanda Asma Di Kalangan Kanak-kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Asma, lelah, semput adalah penyakit yang sama. Hati setiap ibu bapa akan berkecai bila dapat tahu bahawa anak mereka mempunyai asma. Lagi sedih bila tengok anak tercungap-cungap tak boleh bernafas tiap kali diserang asma. Jom saya ceritakan tanda asma di kalangan kanak-kanak supaya anda alert & dapat mengesan penyakit ini dari awal.

tanda asma di kalangan kana1 300x198 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

1. Mudah batuk. Ia adalah keadaan di mana anak anda tiba-tiba batuk dengan teruk. Kadang-kadang, tersedak pun boleh menjadi punca batuk. Sejuk pun boleh jadi punca batuk. Terlalu panas pun tak boleh. Sekali batuk, alamatnya akan terus jadi teruk.

2. Nafas berbunyi. Batuk yang teruk tadi akan menyebabkan pernafasan anak anda berbunyi. Atau dalam bahasa inggerisnya ialah wheezing. Cara nak tahu sama ada nafas berbunyi atau tidak, letakkan telinga ke dada anak & dengar kalau-kalau ada bunyi. Bagi anak yang asmanya teruk, bunyi wheezing boleh kita dengar apabila duduk di sebelahnya, tanpa perlu meletakkan telinga ke dada,

3, Pernafasan termengah-mengah. Anak akan kelihatan mengah dan penat kerana tak dapat bernafas dengan baik.

4. Kesukaran bernafas, terutamanya apabila menghembus keluar. Kesian sangat icon sad Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

5. Nafas yang pendek. Pada kanak-kanak yang kecil, tulang rusuk bawah akan tertarik ke dalam semasa bernafas. Oleh itu, sentiasa perhatikan perut anak.

6. Jika serangan asma tidak dirawat dengan segera, anak akan menjadi sianos iaitu bibir menjadi biru, pucat, dan nadi menjadi sangat pantas. Sebaiknya, elakkan anak mencapai tahap sianos kerana ianya boleh membahayakan nyawa.

Apa Nak Buat Kalau Anak Mendapat Serangan Asma?

1. Tegakkan badan anak. Dudukkan anak dan sokong belakangnya dengan bantal.

2. Anda juga boleh dudukkan anak di atas kerusi dan sendalkan lengannya pada belakang kerusi supaya beban pada dada dapat diringankan. Kedudukan ini membolehkan otot dada mengeluarkan udara dengan lebih cekap.

3. Kalau ada inhaler atau nebulizer, boleh berikan kepada anak mengikut dos yang diberikan.

4. Tepuk percussion bagi mengeluarkan kahak. Caranya mudah sahaja. Tiarapkan anak dengan meletakkan bantal di bawah dada supaya tinggi, kemudian tepuk belakang anak dengan kuat. Tepukan percussion akan membantu mengeluarkan kahak & melegakan asma anak anda. Ubah posisi anak seperti gambar di bawah.

tanda asma di kalangan kana 291x300 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

5. Kalau asma anak anda tidak berkurangan, bawa anak berjumpa doktor dengan segera. Dalam perjalanan atau semasa menunggu giliran, alihkan perhatian anak supaya tidak tertumpu kepada serangan asma yang dihadapi.

6. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu  bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia tanda asma di kalangan kanak-kanak perlu semua ibu bapa tahu. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda. Elakkan juga perkara yang menjadi punca anak mendapat serangan asma.  Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Cara Masak Hati Unta Kering Untuk Asma Atau Lelah

Minggu lepas anak-anak saya diserang asma. Susahnya hati saya. Alhamdulillah mak saya ada simpan hati unta kering, memang khas untuk anak-anak saya.  Jom saya kongsikan cara masak hati unta kering untuk asma atau lelah.

hati unta kering untuk asma 164x300 Cara Masak Hati Unta Kering Untuk Asma Atau Lelah

Kalau ikutkan, kat plastik pembungkus tu ada ditulis cara masak hati unta kering untuk asma atau lelah. Tapi saya takut anak tak lalu nak telan. Jadi saya tanya pakcik google. Hasilnya, berikut adalah 2 lagi cara yang boleh digunakan. Pilihlah mana satu yang rasa boleh ditelan tekak ^_^

Merebus hati unta

Ambil sekeping hati unta kering dan rebus bersama 3 cawan air sehingga menjadi satu cawan. Kemudian minum sekali gus atau sedikit demi sedikit sehingga habis. Ikut kemampuan diri. Jangan sampai termuntah pulak. Air rebusan ni boleh disimpan didalam peti sejuk.

Baki hati unta yang direbus tadi hendaklah disimpan didalam peti sejuk.Ulang proses rebusan tadi sehingga 3 kali. Hati unta yang direbus  tadi bolehlah dimasukkan kedalam makanan untuk dimakan. Jangan buang tau! sayang!

Cara ini adalah lebih digalakkan kerana ianya lebih berkesan.

Menggoreng hati unta & campur dalam makanan

Ambil sekeping dan goreng tanpa minyak sehingga ianya betul betul garing. Kemudian ditumbuk halus lalu ditaburkan dalam nasi/bubur yang hendak dimakan.

Menggoreng hati unta & dimakan bersama telur dan madu

Cara memasak yang ni terdapat kat plastik pembungkus hati unta kering saya. Cuma tak dinyatakan telur tu direbus atau mentah.

Saya pilih cara kedua. Sebabnya saya tahu, anak-anak saya takkan boleh minum air rebusan tu. Cara ketiga tu pun macam scary sikit untuk anak-anak saya.  Semoga perkongsian saya tentang cara masak hati unta kering untuk asma atau lelah itu tadi bermanfaat untuk anda.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Cara Masak Hati Unta Kering Untuk Asma Atau Lelah

pixel Cara Masak Hati Unta Kering Untuk Asma Atau Lelah

Switch to our mobile site

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.