Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

Anak anda selalu jatuh sakit? Dah bagi susu ibu, amalkan pemakanan sunnah, jaga pemakanan anak, tapi selalu juga jatuh sakit. Nak tahu kenapa anak selalu demam batuk dan selsema?

kenapa anak selalu demam, kenapa anak selalu demam panas, kenapa anak selalu demam malam, kenapa anak kerap demam, kenapa bayi selalu demam, punca anak selalu demam, kenapa anak sering demam panas, mengapa anak selalu demam, kenapa anak sering demam malam, kenapa anak selalu selsema, kenapa anak selalu batuk, kenapa anak selalu batuk di malam hari, kenapa anak kerap batuk, kenapa anak sering batuk malam, kenapa anak saya sering batuk, kenapa anak kecil sering batuk,

1. Antibodi yang lemah. Sesetengah anak mempunyai antibodi yang lemah, terutamanya anak yang dilahirkan tak cukup bulan. Mungkin juga disebabkan oleh genetik. Apabila antibodi anak lemah, badan tak dapat nak melawan serangan bakteria dan virus yang menjadi punca demam.

2. Tak habiskan antibiotik. Bila kita bawa anak yang demam ke klinik, biasanya doktor akan bagi Antibiotik. Antibiotik yang diberikan perlu dihabiskan, tak boleh makan sekerat jalan. Kalau tak, nanti akan berlaku antibiotic resistance iaitu keadaan di mana antibiotik tidak akan berkesan lagi ke atas badan anak.

3. Persekitaran di rumah. Ada anak yang sering sakit disebakan keadaan rumah yang kurang bersih. Saya tak maksudkan rumah yang bersepah, dan tak dikemas. Bersih yang saya maksudkan di sini ialah habuk & debu tersembunyi macam atas rak, pengudaraan yang tak berapa baik, penggunaan alat pewangi rumah (bahan kimia), dan sebagainya.

4. Persekitaran di taska, tadika, atau sekolah yang kurang bersih. Persekitaran di tempat-tempat tersebut juga boleh menjadi punca kenapa anak selalu demam. Ini kerana anak kita mengahabiskan banyak masa di sana, boleh dikatakan hampir sepanjang hari.

5. Binatang perliharaan. Kat rumah ada bela kucing? Kalau anak asyik sakit, apa kata cuba elakkan daripada bela kucing buat sementara waktu? Bulu kucing yang berterbangan dalam rumah & najis kucing boleh menjadi punca kenapa anak selalu demam, batuk dan selsema.

kenapa anak selalu demam, kenapa anak selalu demam panas, kenapa anak selalu demam malam, kenapa anak kerap demam, kenapa bayi selalu demam, punca anak selalu demam, kenapa anak sering demam panas, mengapa anak selalu demam, kenapa anak sering demam malam, kenapa anak selalu selsema, kenapa anak selalu batuk, kenapa anak selalu batuk di malam hari, kenapa anak kerap batuk, kenapa anak sering batuk malam, kenapa anak saya sering batuk, kenapa anak kecil sering batuk,

6. Jangkitan dari kawan-kawan. Ini pun adalah salah satu daripada punca kenapa anak selalu demam & jatuh sakit. Yelah. Baru sihat, bila pergi school bercampur balik dengan anak yang bawa virus & bakteria, dah sakit semula. Lagi teruk kalau anak memang jenis antibodi tak kuat. Kesian ;(

7. Pemakanan. Makanan segera, jajan, minuman tinggi gula, adalah makanan yang tak bagus untuk anak. Kalau anak anda selalu sakit, cuba tengok pola pemakanan anak.

Apa Nak Buat Untuk Elakkan Anak Daripada Selalu Demam, Batuk & Selsema?

Elakkan perkara yang menjadi punca, seperti yang saya senaraikan di atas tadi. Dalam masa yang sama, anda boleh tingkatkan imuniti & antibodi anak dengan memberikan OmegaGuard & Mealshakes Shaklee.

OmegaGuard & Mealshakes Shaklee melindungi anak anda daripada sering demam, batuk & selsema. Gabungan 2 vitamin ini membantu meningkatkan imuniti anak supaya kebal daripada jangkitan virus & bakteria yang menyebabkan demam, batuk & selsema. Sebagai bonus, ia juga meningkatkan selera makan anak, mengatasi masalah sembelit & meningkatkan fokus semasa anak belajar & pelbagai kebaikan untuk anak anda.

kenapa anak selalu demam, kenapa anak selalu demam panas, kenapa anak selalu demam malam, kenapa anak kerap demam, kenapa bayi selalu demam, punca anak selalu demam, kenapa anak sering demam panas, mengapa anak selalu demam, kenapa anak sering demam malam, kenapa anak selalu selsema, kenapa anak selalu batuk, kenapa anak selalu batuk di malam hari, kenapa anak kerap batuk, kenapa anak sering batuk malam, kenapa anak saya sering batuk, kenapa anak kecil sering batuk,

Sekarang anda dah tahu kenapa anak selalu demam, batuk dan selsema. Elakkan perkara yang boleh menjadi punca anak jatuh sakit, dan berikan anak anda OmegaGuard & Mealshakes Shaklee setiap hari. Insya Allah, anak anda akan semakin sihat dan jarang jatuh sakit. Nak order? Hubungi saya untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

kenapa anak selalu demam, kenapa anak selalu demam panas, kenapa anak selalu demam malam, kenapa anak kerap demam, kenapa bayi selalu demam, punca anak selalu demam, kenapa anak sering demam panas, mengapa anak selalu demam, kenapa anak sering demam malam, kenapa anak selalu selsema, kenapa anak selalu batuk, kenapa anak selalu batuk di malam hari, kenapa anak kerap batuk, kenapa anak sering batuk malam, kenapa anak saya sering batuk, kenapa anak kecil sering batuk,

 

Petua Didik Anak Nakal Dan Degil Supaya Menjadi Anak Soleh

Anak degil, nakal, kuat mengamuk, dan tidak mendengar kata sememangnya mimpi ngeri. Ibu bapa mana yang tak inginkan anak yang baik, mendengar kata, bersopan-santun & menghormati orang tua? Jom saya kongsikan petua didik anak nakal dan degil supaya menjadi anak soleh dan mudah faham waktu belajar.

petua anak nakal, petua didik anak nakal, anak nakal, anak degil, petua anak degil, petua untuk anak degil, petua menangani anak degil, petua mendidik anak degil, petua atasi anak degil, petua didik anak degil, petua anak tidak degil, petua elak anak degil, petua dan penawar anak degil, penawar anak degil, petua hilangkan degil anak, petua mengatasi anak nakal, petua untuk anak nakal, petua mendidik anak nakal, petua atasi anak nakal, petua elak anak nakal, petua anak tidak nakal, petua menangani anak nakal, petua mengurangkan nakal anak, petua anak soleh, anak soleh, tips anak soleh

Sebelum itu, adalah sangat elok kalau anda luangkan masa untuk membaca tips didik anak cara nabi yang pernah saya kupas satu masa dulu. Insya Allah, tips-tips tersebut sangat membantu dalam proses kita mendidik anak nakal dan degil. Jadi, apakah dia petua didik anak nakal dan degil supaya menjadi anak soleh yang dibanggakan?

1. Makan malam sebelum Maghrib.

Pastikan anak makan malam sebelum Maghrib seperti yang disarankan oleh Rasulullah SAW supaya mudah belajar waktu malam. Makan malam selepas Maghrib akan menyebabkan anak mudah letih dan mengantuk waktu belajar.

2. Kurangkan daging merah.

Pastikan anak kurang makan daging merah kerana ia akan menyebabkan anak menjadi pemarah dan agresif serta mudah melawan cakap. Banyakkan makan daging putih.

3. Banyakkan memeluk anak.

Anak yang sering dipeluk akan tenang, kurang degil, dan kurang nakal kerana  rasa selamat dan disayangi.

4. Mengadap kiblat ketika belajar atau mengaji.

Pesan kepada anak untuk menghadap Qiblat semasa belajar atau mengaji, ini akan tingkatkan keberkatan dalam belajar.

5. Baca doa sebelum belajar.

Sebelum belajar, baca doa-doa penerang hati termasuk surah Al-Insyirah. Rasulullah selalu mengingatkan Ali RA supaya membaca surah Al-Insyirah untuk menguatkan ingatan, mudah faham, jadi tenang, mudah patuh arahan ibu bapa dan tidak banyak meragam.

6. Pokok hidup.

Pokok hidup seperti pokok keladi air atau kaktus membekalkan oksigen kepada otak anak semasa belajar. Letakkan di atas meja belajar.

7. Supplement

Vitamin semulajadi dapat menguatkan minda, menenangkan emosi, melembutkan hati, meningkatkan fokus semasa belajar dan menguatkan daya ingatan anak. Supplement juga meningkatkan imuniti anak supaya tak mudah sakit dan memastikan anak sentiasa cergas bertenaga.

petua anak nakal, petua didik anak nakal, anak nakal, anak degil, petua anak degil, petua untuk anak degil, petua menangani anak degil, petua mendidik anak degil, petua atasi anak degil, petua didik anak degil, petua anak tidak degil, petua elak anak degil, petua dan penawar anak degil, penawar anak degil, petua hilangkan degil anak, petua mengatasi anak nakal, petua untuk anak nakal, petua mendidik anak nakal, petua atasi anak nakal, petua elak anak nakal, petua anak tidak nakal, petua menangani anak nakal, petua mengurangkan nakal anak, petua anak soleh, anak soleh, tips anak soleh

8. Bacakan surah & tiup ke ubun-ubun anak semasa nak tidur.

Bacakan di kepala anak surah Al-Fatihah, ayar Qursi dan surah Al-Insyirah untuk merangsang otak dan memori anak. Ia juga membantu melahirkan anak yang tenang, baik akhlak, dengar cakap ibu bapa dan pintar.

9. Elakkan baju merah atau oren.

Elakkan anak memakai pakaian berwarna merah atau oren. Mengikut kajian, warna merah dan oren akan merangsang anak menjadi agresif dan hyperaktif. Akhirnya menyebabkan anak menjadi ankal, degil, dan tak dapat dikawal.

10. Tidur mengiring ke kanan.

Didik anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar. Ia juga memastikan anak tidur dengan lebih lena. Tidur yang berkualiti akan mengurangkan tantrum anak.

11. Rezeki yang berkat.

Pastikan rezeki yang ibu bapa terima benar-benar berkat dengan mengelakkan perkara haram dan syubhah.  Jangan lupa keluarkan zakat pendapatan dan zakat-zakat yang lain. Rezeki yang tidak berkat adalah antara  punca anak jadi agresif, tidak dengar cakap ibu bapa, nakal, dan kurang bijak dalam pelajaran.

12. Hubungan dengan Allah.

Ibu bapa  pastikan ada hubungan yang baik dengan Allah. Macam mana nak jaga hubungan yang baik dengan Allah?

1. Jaga solat 5 waktu dan lakukan solat-solat sunat qabliah dan ba’diah untuk menampung segala kekurangan dalam solat-solat fardhu kita.

2. Solat taubat dan istighfar 70 kali sehari setiap hari. Lakukan juga solat hajat, istikharah dan tutup dengan solat WITIR setiap malam. Nabi SAW suruh kita untuk solat witir setiap malam sebagai pembalut kepada semua amalan kita setiap hari untuk dipersembahkan kepada Allah SWT.

3. Maafkan semua orang setiap malam sebelum tidur agar hati jadi bersih, badan sihat, wajah jadi anggun, doa dimakbulkan, semua orang sayang dan mendapat anak yang soleh.

4. Sentiasa ingatkan anak-anak supaya solat dan jaga akhlak. Bacalah Surah Ibrahim ayat 40. Ini adalah doa khas untuk mohon agar diri dan keluarga menjaga solat.

5. Baca Doa Pembuka 12 Pintu, Doa Membuang Sifat Negatif, Bismillah 5 dan Ayat Qursi. Pengalaman menunjukkan sesiapa yang mengamalkan doa-doa tersebut, maka orang bujang akan bertemu jodoh, suami isteri akan bertambah sayang, orang bergaduh akan jadi damai, selesai masalah, langsai hutang, anak-anak jadi hebat dan soleh, hilang perangai buruk seperti enggan solat, dan sebagainya.

6. Pagar diri dengan Al Fatihah and Surah 3 Qul, hembus tapak tangan dan sapu seluruh badan. Ini akan menghindar daripada gangguan manusia, binatang, jin dan sihir.

13. Ayat lembutkan hati anak.

Lembutkan hati anak dengan surah Al Fatihah, Surah Al-Hasyr (ayat 21-24), Surah Ta Ha (ayat 1-5), dan  Ayat Qursi. Baca dan hembus ke badan anak atau makanan, gambar atau pakaian yang sudah dipakai sebelum dicuci atau hembus ke arah anak dari jauh semasa menghantar ke sekolah.

14. Layan anak lebih baik

Layan anak lebih baik daripada biasa agar dia rasa bersalah jika ingkar perintah ibubapa.

15. Amalan sebelum masuk rumah.

Setiap kali nak masuk rumah, pesan kepada semua ahli keluarga kita untuk baca Bismillah 3 kali, senyum, beri salam dan masuk dengan melangkah kaki kanan dahulu. Ini akan menghindarkan syaitan bernama DASIM daripada masuk ke kepala kita dan ganggu manusia supaya berkonflik, suami isteri supaya bergaduh hingga bercerai berai, anak-anak melawan ibu bapa, anak-anak bergaduh sesama sendiri, anak-anak jadi extra nakal, dan sebagainya.

16. Nama Allah.

Setiap kali nak nasihati anak supaya tak nakal, dengar cakap, jaga solat atau rajin belajar, bacalah 3 Nama Allah iaitu Ya ‘Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir dan hembus ke arah anak untuk melembutkan hatinya.

Semoga petua didik anak nakal dan degil supaya menjadi anak soleh dan mudah faham pelajaran itu tadi bermanfaat untuk anda. Nak order supplement untuk anak? Hubungi saya.

petua anak nakal, petua didik anak nakal, anak nakal, anak degil, petua anak degil, petua untuk anak degil, petua menangani anak degil, petua mendidik anak degil, petua atasi anak degil, petua didik anak degil, petua anak tidak degil, petua elak anak degil, petua dan penawar anak degil, penawar anak degil, petua hilangkan degil anak, petua mengatasi anak nakal, petua untuk anak nakal, petua mendidik anak nakal, petua atasi anak nakal, petua elak anak nakal, petua anak tidak nakal, petua menangani anak nakal, petua mengurangkan nakal anak, petua anak soleh, anak soleh, tips anak soleh

Petua Hilangkan Sembelit Supaya Anak Tak Menjerit Tiap Kali Berak

Risaunya hati bila anak kena sembelit. Menangis menjerit-jerit tiap kali nak buang air besar. Kalaulah sakit anak tu boleh dipindahkan kat kita! Jangan biarkan anak kesayangan anda sembelit lagi. Jom amalkan petua hilangkan sembelit supaya anak tak menjerit tiap kali berak.

Anak sembelit, kanak-kanak sembelit, sembelit kanak-kanak, anak sembelit petua, anak sembelit keluar darah, anak sembelit teruk, anak sembelit sampai berdarah, anak sembelit tukar susu, anak sembelit minum susu formula, anak sembelit berdarah, snak sembelit Shaklee, sembelit+anak 2 tahun,  petua kanak-kanak sembelit, ubat kanak-kanak sembelit, masalah kanak-kanak sembelit, makanan kanak-kanak sembelit, mengatasi kanak-kanak sembelit, makanan untuk kanak-kanak sembelit, ubat untuk kanak-kanak sembelit,  ubat sembelit kanak-kanak, sembelit pada kanak-kanak, petua sembelit kanak kanak, mengatasi sembelit kanak kanak, atasi sembelit kanak-kanak,penawar sembelit kanak-kanak, merawat sembelit kanak-kanak, hilangkan sembelit kanak-kanak, petua anak sembelit, petua elak anak sembelit, petua atasi anak sembelit, petua untuk anak sembelit, petua merawat anak sembelit, petua anak kecil sembelit, petua anak kena sembelit, petua anak berak sembelit,petua menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, petua menghilangkan sembelit kanak-kanak, petua menghilangkan sembelit anak,hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, atasi sembelit anak, petua atasi sembelit anak, ubat tradisional atasi sembelit anak, mengatasi sembelit anak,petua menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, tips anak sembelit, petua sembelit anak, tips mengatasi anak sembelit, tips atasi sembelit pada anak, cara hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit pada anak,

1. Pastikan anak minum air kosong secukupnya.

Bagi anak yang berumur 6 bulan ke atas, pastikan anak kerap minum air kosong. Di antara punca utama sembelit ialah kurang minum air.

2. Prun

Buah prun sememangnya bagus untuk mengatasi sembelit. Tak kisah sama ada anak anda makan buah atau jus prun. Insya Allah dua-duanya berkesan untuk sembelit.

3. Tukar susu formula

Kalau anak anda minum susu formula, mungkin sudah tiba masanya untuk anda tukar ke jenama yang lain. Kemungkinan besar anak anda sembelit kerana susu formula yang tak sesuai.

4.  Makanan berserat tinggi

Makanan berserat tinggi akan membantu menghilangkan sembelit anak anda. Di antaranya ialah buah, kekacang dan sayuran segar. Cara yang paling mudah ialah bagi anak minum jus buah.

5.  Ajar anak supaya jangan tahan kalau nak membuang

Kadang-kadang anak sembelit disebabkan oleh tabiat suka tahan bila nak buang air besar. Ajar anak supaya terus berak kalau sakit perut, jangan ditahan-tahan kerana ia akan menyebabkan najis menjadi keras.

6.  Pisang

Secara amnya pisang membantu untuk melawaskan. Ia membantu melembutkan najis & menghilangkan sembelit.

7. Betik

Betik juga membantu melawaskan.

8. Mealshakes Shaklee

Kalau anak anda berumur  1 tahun ke atas, boleh berikan Mealshakes sebagai makanan tambahan kepada anak tersayang. Mealshakes bukan sahaja membantu menghilangkan sembelit malah ia juga membantu meningkatkan selera makan anak. Rasanya pun sedap macam aiskrim Vanilla.

Anak sembelit, kanak-kanak sembelit, sembelit kanak-kanak, anak sembelit petua, anak sembelit keluar darah, anak sembelit teruk, anak sembelit sampai berdarah, anak sembelit tukar susu, anak sembelit minum susu formula, anak sembelit berdarah, snak sembelit Shaklee, sembelit+anak 2 tahun,  petua kanak-kanak sembelit, ubat kanak-kanak sembelit, masalah kanak-kanak sembelit, makanan kanak-kanak sembelit, mengatasi kanak-kanak sembelit, makanan untuk kanak-kanak sembelit, ubat untuk kanak-kanak sembelit,  ubat sembelit kanak-kanak, sembelit pada kanak-kanak, petua sembelit kanak kanak, mengatasi sembelit kanak kanak, atasi sembelit kanak-kanak,penawar sembelit kanak-kanak, merawat sembelit kanak-kanak, hilangkan sembelit kanak-kanak, petua anak sembelit, petua elak anak sembelit, petua atasi anak sembelit, petua untuk anak sembelit, petua merawat anak sembelit, petua anak kecil sembelit, petua anak kena sembelit, petua anak berak sembelit,petua menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, petua menghilangkan sembelit kanak-kanak, petua menghilangkan sembelit anak,hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, atasi sembelit anak, petua atasi sembelit anak, ubat tradisional atasi sembelit anak, mengatasi sembelit anak,petua menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, tips anak sembelit, petua sembelit anak, tips mengatasi anak sembelit, tips atasi sembelit pada anak, cara hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit pada anak,

Betul ke Mealshake berkesan untuk hilangkan sembelit anak? Ada ke testimoni? Mestilah ada. Jom tengok himpunan testimoni yang saya kongsikan di sini.

Bolehlah amalkan petua hilangkan sembelit supaya anak tak menjerit tiap kali berak yang saya kongsikan tadi. Insya Allah semuanya berkesan. Pengambilan Mealshakes Shaklee setiap hari boleh mengelakkan anak anda dari sembelit. Nak order? Hubungi saya sekarang!

Anak sembelit, kanak-kanak sembelit, sembelit kanak-kanak, anak sembelit petua, anak sembelit keluar darah, anak sembelit teruk, anak sembelit sampai berdarah, anak sembelit tukar susu, anak sembelit minum susu formula, anak sembelit berdarah, snak sembelit Shaklee, sembelit+anak 2 tahun,  petua kanak-kanak sembelit, ubat kanak-kanak sembelit, masalah kanak-kanak sembelit, makanan kanak-kanak sembelit, mengatasi kanak-kanak sembelit, makanan untuk kanak-kanak sembelit, ubat untuk kanak-kanak sembelit,  ubat sembelit kanak-kanak, sembelit pada kanak-kanak, petua sembelit kanak kanak, mengatasi sembelit kanak kanak, atasi sembelit kanak-kanak,penawar sembelit kanak-kanak, merawat sembelit kanak-kanak, hilangkan sembelit kanak-kanak, petua anak sembelit, petua elak anak sembelit, petua atasi anak sembelit, petua untuk anak sembelit, petua merawat anak sembelit, petua anak kecil sembelit, petua anak kena sembelit, petua anak berak sembelit,petua menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, petua menghilangkan sembelit kanak-kanak, petua menghilangkan sembelit anak,hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, petua hilangkan sembelit anak, atasi sembelit anak, petua atasi sembelit anak, ubat tradisional atasi sembelit anak, mengatasi sembelit anak,petua menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, tips anak sembelit, petua sembelit anak, tips mengatasi anak sembelit, tips atasi sembelit pada anak, cara hilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit anak, cara menghilangkan sembelit pada anak,

Tips Didik Anak Cara Nabi Untuk Panduan Semua Ibu Bapa

Ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak. Yang paling penting nak tengok anak berjaya dunia dan akhirat. Betul tak? Jom saya kongsikan tips didik anak cara nabi untuk panduan semua ibu bapa. Buat panduan kita bersama.

didik anak cara nabi, tips didik anak cara nabi, panduan didik anak cara nabi, didik anak cara islam, didik anak dari dalam kandungan, didik anak dari dalam rahim, didik anak cara nabi, mendidik anak cara rasulullah, kesilapan dalam didik anak, kesalahan mendidik anak kecil, kesalahan dalam mendidik anak, kesilapan ibubapa mendidik anak, mendidik anak cara islam,

Tips Didik Anak Cara Nabi Untuk Panduan Semua Ibu Bapa

Yang sebenarnya tips ini pernah saya kongsikan distatus facebook saya. Alhamdulillah ramai yang share & menjadi viral sekejap. Hinggakan ada orang yang tak dikenali pm & minta parenting tips dari saya. Oleh itu, sekali lagi saya kongsikan tips tersebut di sini supaya lebih mudah untuk kita refer bila memerlukan. Sebab status kat facebook sekejap je hilang. Dan ada sedikit tambahan info, yang saya rasa bermanfaat.

Menurut panduan  mendidik anak yang diberikan oleh Nabi Muhammad s.a.w, fasa mendidik anak terbahagi kepada 4 peringkat iaitu:

1) Waktu mencorak (semasa anak dalam kandungan)

2) Waktu bermain (umur 1 hingga 7 tahun)

3) Waktu disiplin (umur 8 hingga 14 tahun)

4) Waktu berkawan (umur 15 hingga 21 tahun)

Peringkat 1: Waktu mencorak

Percaya tak kalau saya katakan bahawa proses mendidik anak bermula seawal anak disenyawakan. Sewaktu anak berada didalam rahim kita lagi. Sebab itu apabila disahkan mengandung, kita suami isteri perlu meingkatkan ibadah. Dekatkan diri dengan Allah. Lakukan segala perkara wajib & tingkatkan amalan sunat seperti puasa sunat, zikir, solat sunat, dan amalan-amalan yang lain.

Makan makanan yang halal & bersih sepanjang tempoh mengandung, elakkan makanan syubhah. Apabila anak dilahirkan, berikan nama yang baik. Sempurnakan aqiqah & khatankan anak apabila tiba masa yang sesuai.

Waktu mencorak memainkan peranan yang penting dalam proses mendidik anak, supaya anak membesar menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat.

didik anak cara nabi, tips didik anak cara nabi, panduan didik anak cara nabi, didik anak cara islam, didik anak dari dalam kandungan, didik anak dari dalam rahim, didik anak cara nabi, mendidik anak cara rasulullah, kesilapan dalam didik anak, kesalahan mendidik anak kecil, kesalahan dalam mendidik anak, kesilapan ibubapa mendidik anak, mendidik anak cara islam,

Peringkat 2: Waktu bermain

Semasa anak berumur 1 hingga 7 tahun,  kita bagi anak bermain sepuas-puasnya. Kita join anak bermain. Ini adalah bonding time dengan anak-anak. Kita sebagai ibu bapa rapatkan diri dengan anak-anak supaya hubungan jadi erat. Ingatlah, anak kita kecil sekali je. Sekejap pulak tu. Sekelip mata dah besar. Walau sesibuk mana sekali pun dengan kerjaya, jangan lepaskan saat-saat penting untuk tengok anak membesar.

Pendidikan awal juga sangat penting pada peringkat ini, cuma ibu bapa perlu ingat bahawa anak belajar melalui banyak cara, bukan dengan persekolahan & mengadap buku semata-mata.  Belajar pun for fun & bersahaja, bukan paksa anak pandai segala benda.

Tapi masyarakat zaman kita ni anak baru 3 tahun dah dihantar ke tadika. Malah ada yang hantar anak pergi tuition. Nak yang the best. Berlumba-lumba nak anak bijak seawal yang mungkin. Umur sekian dah pandai membaca. Kalau anak 4 tahun belum hantar ke tadika, dah rasa serba-salah sebab anak kawan-kawan semua dah masuk tadika. Sebolehnya anak umur 6 tahun, dah pandai bahasa melayu, english, dan mandarin. Betul ke tak?

didik anak cara nabi, tips didik anak cara nabi, panduan didik anak cara nabi, didik anak cara islam, didik anak dari dalam kandungan, didik anak dari dalam rahim, didik anak cara nabi, mendidik anak cara rasulullah, kesilapan dalam didik anak, kesalahan mendidik anak kecil, kesalahan dalam mendidik anak, kesilapan ibubapa mendidik anak, mendidik anak cara islam,

Peringkat 3 :Waktu disiplin

Mengikut tips didik anak cara nabi, apabila anak memasuki usia 8-14 tahun, bermulalah peringkat ketiga iaitu bertegas  & mendisiplinkan anak-anak.  Tapi biasanya waktu ni ramai yang masih manjakan anak. Apa anak nak kita bagi. Nak handphone kita bagi, siap bagi yang canggih bagai . Anak nak ada akaun facebook kita tolong create kan. Whatsapp, wechat, line semua anak kita ada. Berhubung tanpa sempadan dengan dunia luar, siang malam. Serve internet tanpa ada yang monitor. Bukalah website apa sekali pun. Apa anak nak semua bagi.

Disiplin? Tolak tepi. Ini adalah antara kesilapan besar yang sering dilakukan oleh ibu bapa masa kini. Apakah yang dimaksudkan dengan mendisiplinkan anak? Pastikan anak melakukan segala suruhan agama seperti solat 5 waktu, menutup aurat dengan sempurna, menjaga pergaulan, dan sebagainya.

didik anak cara nabi, tips didik anak cara nabi, panduan didik anak cara nabi, didik anak cara islam, didik anak dari dalam kandungan, didik anak dari dalam rahim, didik anak cara nabi, mendidik anak cara rasulullah, kesilapan dalam didik anak, kesalahan mendidik anak kecil, kesalahan dalam mendidik anak, kesilapan ibubapa mendidik anak, mendidik anak cara islam,

Peringkat 4: waktu berkawan

Apabila anak memasuki umur 15-21 tahun, maka bermulalah peringkat keempat di mana sepatutnya kita rapatkan diri dengan anak. Pastikan anak rapat dengan kita, habiskan masa dengan kita, berkongsi rasa dengan kita. Tapi apa yang sering terjadi? Waktu ni anak lagi rapat dengan kawan-kawan. Kawan jadi nombor 1 dalam hidup anak-anak. Betul kan?

Waktu ni anak-anak dalam proses akil baligh & sangat fragile. Mudah memberontak. Mudah terpengaruh. Macam yang kita alami dulu. Itulah sebabnya kita kena rapat dan sentiasa ada dengan anak pada peringkat ni.

Kesilapan dalam mendidik anak yang sering dilakukan ibu bapa

Nabi Muhammad s.a.w dah ajar cara didik anak, tapi kita taknak ikut. Masing-masing amalkan gaya hidup moden, nak up to date katanya. Ikut trend terkini. Nanti bila anak dah besar, takde akhlak macam nabi mulalah kita bertanya kepada diri sendiri ” Aku dah buat segalanya.  Kenapa anak aku jadi macam ni? Apa salah aku dalam mendidik anak? ”

Padahal guideline nabi kita taknak ikut. Peringatan untuk diri saya sendiri. Parenting is not easy. Masih jauh perjalanan dalam mendidik Balqis & Aina. Semoga dapat berikan didikan terbaik untuk mereka berdua. Semoga tips didik anak cara nabi untuk panduan semua ibu bapa yang saya kongskan tadi bermanfaat untuk kita semua.

didik anak cara nabi, tips didik anak cara nabi, panduan didik anak cara nabi, didik anak cara islam, didik anak dari dalam kandungan, didik anak dari dalam rahim, didik anak cara nabi, mendidik anak cara rasulullah, kesilapan dalam didik anak, kesalahan mendidik anak kecil, kesalahan dalam mendidik anak, kesilapan ibubapa mendidik anak, mendidik anak cara islam,

Petua Bayi Kembung Perut Yang Diamalkan Sejak Dulu

Masalah kembung sering terjadi ke atas bayi yang berumur 6 bulan ke bawah kerana ruang dalam abdomen ( abdominal cavity ) masih kecil berbanding dengan saiz organ dalam abdomen seperi usus, perut, hati, limpa,pundi air kencing. Nak tahu petua bayi kembung perut yang diamalkan sejak dulu?

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

 Adakah bayi kembung satu perkara yang normal?

Sesetengah bayi mengalami colic iaitu satu keadaan dimana bayi akan menangis selama berjam-jam tanpa henti & tanpa sebarang sebab. Dah bagi susu, dah gantikan lampin, dah peluk, dah pujuk, dah bagi anak selesa, tapi masih juga menangis. Anak akan kelihatan tidak selesa tanpa punca yang jelas. Selepas beberapa jam, anak akan berhenti menangis dengan sendiri. Jika bayi anda mengalami colic, jangan risau. Masalah tersebut akan semakin berkurangan apabila bayi anda membesar. Biasanya bayi colic akan menangis pada waktu malam.

Untuk soalan adakah bayi kembung satu perkara yang normal? Jawapannya ialah YA. Bayi kembung adalah satu perkara normal. Oleh itu ibu bapa wajib mengetahui petua berkesan atasi bayi kembung perut.

Macam mana nak tahu sama ada bayi mengalami kembung perut atau tidak?

Anda boleh mengetahui sama ada bayi mengalami kembung atau tidak dengan memeriksa perut bayi. Perut bayi yang kembung akan menjadi buncit & keras. Apabila dijentik atau diketuk dengan jari, anda akan mendegar bunyi padat seperti buah nangka. Kadang kala, pusat juga akan terjojol. Bayi juga akan menangis & menggeliat kerana tidak selesa.

Apakah punca bayi kembung?

Terdapat pelbagai faktor yang boleh menjadi punca bayi anda mengalami kembung. Di antaranya ialah:

1)  Genetik atau keturunan

Sesetengah keluarga mempunyai sejarah bayi kembung. Setiap bayi yang lahir dalam keluarga tersebut pasti akan mengalami masalah kembung & menangis, terutamanya pada waktu malam.

2) Cara menyusu dengan botol yang tidak betul.

Penyusuan botol yang tidak betul bermaksud botol terlalu condong atau pun saiz lubang botol yang tidak sesuai  menyebabkan banyak udara ditelan dan menyebabkan perut kembung. Tidak menyendawakan bayi selepas menyusu juga boleh menyebabkan bayi anda kembung.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

3)  Bayi menangis terlalu banyak

Apabila bayi kerap menangis, akan berlaku ‘overstimulation’ yang boleh menyebabkan kembung perut

4)     Penghadaman susu yang kurang sesuai & menghasilkan banyak gas

Kemungkinan susu formula yang anda berikan tidak sesuai dengan bayi. Sebab itu susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi.

Petua berkesan atasi bayi kembung perut

Masalah bayi kembung boleh dicegah dan diatasi dengan mengamalkan petua-petua berikut:

1. Sapukan minyak ke badan bayi selepas mandi

Sapukan minyak telon ke bahagian perut, belakang, tapak kaki, tulang keting, dan betis bagi mengelakkan masuk angin.

2. Urutan

Infant massage boleh menenangkan bayi & insya Allah mengurangkan kembung yang dialami.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Berikut adalah teknik urutan yang sesuai untuk anda praktikkan di rumah:

Kaki
Urutan bermula di buku lali, bergerak ke peha dan balik ke buku lali. Bengkok dan luruskan kaki bayi serta buat pergerakan seperti mengayuh dan lakukannya secara pelahan-lahan. Buat latihan jari dengan membengkok dan meluruskan setiap jari supaya semua sendi digerakkan. Tolak sedikit jari ke belakang perlahan-lahan.

Perut
Urutan I LOVE U. Gunakan dua atau tiga jari, yang membentuk I-L-U daripada arah bayi. Bila dari posisi kita membentuk I-L-U terbalik.
Urut kiri bayi dari bawah ke atas (huruf I). Urut melintang dari kanan bayi ke kiri bayi,kemudian turun ke bawah (huruf L).Urut dari kanan bawah bayi, naik ke kanan atas bayi, melengkung membentuk U dan turun lagi ke kiri bayi.Semua gerakan berakhir di perut kiri bayi.

Tangan
Ulang proses sama seperti mengurut kaki.

Dada
Urut dengan menggunakan tapak tangan. Urut ke arah keluar (melintang) dari tengah dada menghala ke atas sehingga ke bahu dan turun ke tulang rusuk.

Muka
Membuat urutan secara bulatan kecil pada kulit kepala. Urutan ini juga boleh dilakukan ketika mandi dan memakai syampu. Usap dahi, keliling mata dan kening. Urut pipi dan usap secara melintang dari tulang pipi ke telinga. Urut secara bulatan di bawah dagu, keliling telinga dan tengkuk. Urut perlahan-lahan dengan memberi sedikit tekanan. Cara ini akan membuatkan bayi berasa lebih selesa.

Belakang badan
Anda perlu tiarapkan bayi anda. Gunakan minyak dan urut belakang badan dari atas tulang belakang hingga ke pangkal punggung menggunakan kedua-dua tangan. Buat urutan secara bulatan dari bahu, turun ke badan-punggung, paha dan kaki.

Bahu
Urut bahu menggunakan tapak tangan dan akhiri dengan satu usapan panjang dari bahu ke kaki.

Urutan ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit dan bayi akan lebih tenang serta segar apabila diurut.

3. Mendukung bayi

Dukung bayi anda yang sedang menangis.

4. Membedung bayi

Membedung juga merupakan salah satu petua berkesan atasi bayi kembung perut.

5. Letakkan bayi dalam cot, di dalam bilik yang suram.

Jangan buka lampu yang terang. BAyingkan bayi di dalam baby cot dengan anda menemani bayi di sisi katil. Belai bayi anda, bercakap & pujuk bayi supaya tenang.

6. Gunakan kipas siling

Elakkan penggunaan kipas meja kerana angin yang terhasil adalah tertumpu ke satu tempat. Sementara bagi kipas siling, angin yang dihasilkan disebarkan ke seluruh bilik.

7) Jintan hitam @ Habbatus Sauda

Habbatus Sauda adalah satu petua berkesan atasi bayi  kembung perut. Caranya:

[✔] Cari cebisan kain putih
[✔] Jahit supaya membentuk seperti sarung bantal (boleh refer gambar Nurul Aina di bawah)
[✔]Ambil segenggam Habbatus Sauda & masukkan ke dalam kain tadi. Tak perlu banyak, pastikan ianya leper seperti tilam supaya anak tidak sakit @ rimas.
[✔] Selitkan di dalam barut bayi. Bagi bayi yang tidak memakai barut, ibu boleh membuat tali & pakaikan keperut bayi seperti tali pinggang.

8. Set Berpantang Shaklee

Set berpantang Shaklee bukan sahaja memberikan tenaga kepada ibu berpantang supaya sentiasa cergas, banyak susu, dan luka bersalin cepat sembuh. ia juga membantu mengelakkan masalah bayi kembung.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Semoga petua  bayi kembung perut yang diamalkan sejak dulu tadi bermanfaat untuk anda. Nak order Set Berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Penjagaan Genital Bayi Yang Baru Lahir

Genital bayi yang baru lahir adalah sangat lembut & sensitif. Untuk 2 minggu pertama, ibu bapa dinasihatkan untuk membersihkan bahagian tersebut dengan air suam tanpa menggunakan sabun bagi mengelakkan kerengsaan. Penjagaan genital adalah berbeza untuk bayi lelaki dan perempuan. Kali ni saya nak kongsikan tips penjagaan genital bayi yang baru lahir.

bayi, penjagaan genital bayi baru lahir, penjagaan bayi, penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, khatan bayi, khatan bayi lelaki, khatan bayi perempuna, khatan bayi perempuan klinik, penjagaan bayi lelaki baru lahir, penjagaan bayi lelaki berkhatan, penjagaan khatan bayi lelaki,.Penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi, penjagaan bayi pranatang, penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi lelaki, penjagaan bayi 3 bulan, penjgaan bayi 6 bulan, penjagaan bayi selepas bersalin, penjagaan ibu mengandung, penjagaan selepas bersalin, perkembangan bayi, penjagaan muka, penjagaan arambut, pemakanan bayi, penjagaan bayi yang baru lahir, penjagaan bayi perempuan baru lahir, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan sunat bayi perempuan,

Penjagaan Genital Bayi Yang Baru Lahir

Selain penjagaan genital, adalah amat penting untuk ibu bapa memastikan bayi anda tidak demam. Sekiranya bayi anda demam, anda boleh menurunkan suhu demam bayi anda secara semulajadi menggunakan kaedah-kaedah berikut.

Di samping itu, adalah sangat penting bagi anda mengetahui tahap perkembangan bayi anda bagi memastikan bayi anda berkembang dengan sempurna mengikut umur.

Penjagaan Genital Bayi Yang Baru Lahir:  Bayi Perempuan

Semasa menukar lampin, gunakan kapas yang dibasahkan dengan air untuk membersih dari kotoran. Penggunaan kapas basah adalah jauh lebih bersih & suci berbanding penggunan wet wipes.  Sapu dari hadapan ke belakang, bukan sebaliknya.

bayi, penjagaan genital bayi baru lahir, penjagaan bayi, penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, khatan bayi, khatan bayi lelaki, khatan bayi perempuna, khatan bayi perempuan klinik, penjagaan bayi lelaki baru lahir, penjagaan bayi lelaki berkhatan, penjagaan khatan bayi lelaki,.Penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi, penjagaan bayi pranatang, penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi lelaki, penjagaan bayi 3 bulan, penjgaan bayi 6 bulan, penjagaan bayi selepas bersalin, penjagaan ibu mengandung, penjagaan selepas bersalin, perkembangan bayi, penjagaan muka, penjagaan arambut, pemakanan bayi, penjagaan bayi yang baru lahir, penjagaan bayi perempuan baru lahir, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan sunat bayi perempuan,

Jika lampin bayi anda sangat kotor dan najis telah memasuki bibir vagina (labia) bayi, buatlah yang berikut:

  • Buka bibir vagina bayi menggunakan jari bersih.
  • GUnakan kapas basah untuk membersihkan bahagian tersebut dari atas ke bawah, atau depan ke belakang, di bahagian tengah.
  • Kemudian, ambil dua lagi lapisan kapas basah, dan cuci kedua-dua sisi labia di sebelah dalam.

Kenapa perlu membersihkan dari depan ke belakang? Ia adalah bagi mengelakkan bekteria dari dubur masuk ke vagina bayi & menyebabkan jangkitan.

Dalam beberapa hari pertama, kawasan vagina bayi anda mungkin kelihatan bengkak dan kemerahan, atau mungkin juga mengeluarkan lelehan yang jernih, putih atau berdarah sedikit. Ini adalah perkara biasa dan ia berlaku kerana perubahan hormon apabila berpindah dari rahim ibu ke dunia. Walau bagaimana pun, jika bayi anda masih mengalami lelehan selepas enam minggu pertama, sila berjumpa dengan doktor dengan kadar segera.

Penjagaan Genital Bayi Yang Baru Lahir:  Bayi Lelaki

Genital bayi lelaki memerlukan penjagaan yang lebih rapi berbanding bayi perempuan. Semasa menukar lampin & mandi, cuci  keliling penis dan skrotum bayi anda untukmembersihkan semua kekotoran yang ada. Semasa bayi, penis akan membersih sendiri secara semulajadi.

Jangan sesekali menarik balik kulup penis untuk mencucinya kerana jika ditarik,  ia tidak akan kembali ke tempat asal & menyebabkan bayi anda mengalami kecederaan. Kulup penis bayi anda terlekat kepada kepala penisnya. Kulup ini akan tercerai daripada penis apabila berusia dua tahun . Jangan sesekali cuba untuk menceraikannya sendiri.

Memaksa kulup ke belakang pula boleh menyebabkan kekoyakan, dan ini akan mencederakan bayi dan meninggalkan parut. Ia juga mungkin menyebabkan masalah bagi bayi anda di kemudian hari.

Jika bayi anda sudah di sunat, anda boleh mencuci penisnya semasa mandi seperti biasa. Selepas mandi anda boleh menyapu sedikit jeli petroleum pada penisnya untuk melindunginya daripada bergeser dengan lampin. Anginkan penis dengan kerap. Buka lampin bayi anda apabila berkesempatan supaya luka cepat sembuh & kering. Penis bayi yang disunat akan mengambil masa antara tujuh hingga 10 hari untuk pulih.

Beberapa hari selepas disunat, penis bayi akan kelihatan merah dan bengkak dan mungkin terdapat lelehan kekuningan. Ini adalah tanda pemulihan yang normal.

Macam mana nak tahu kalau berlaku jangkitan kepada penis? Sekiranya penis bayi mendapat jangkitan ia akan menjadi merah  dan hujung penis itu akan bengkak. Bayi anda akan merasa sakit & menangis apabila  kencing. Jika anda perhatikan salah satu daripada tanda-tanda ini, sila berjumpa doktor anda dengan segera.

Semoga tips penjagaan genital bayi yang baru lahir ini membantu anda!

penjagaan bayi baru lahir,bayi, penjagaan genital bayi baru lahir, penjagaan bayi, penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, khatan bayi, khatan bayi lelaki, khatan bayi perempuna, khatan bayi perempuan klinik, penjagaan bayi lelaki baru lahir, penjagaan bayi lelaki berkhatan, penjagaan khatan bayi lelaki,.Penjagaan bayi baru lahir, penjagaan genital bayi, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi, penjagaan bayi pranatang, penjagaan bayi perempuan, penjagaan bayi lelaki, penjagaan bayi 3 bulan, penjgaan bayi 6 bulan, penjagaan bayi selepas bersalin, penjagaan ibu mengandung, penjagaan selepas bersalin, perkembangan bayi, penjagaan muka, penjagaan arambut, pemakanan bayi, penjagaan bayi yang baru lahir, penjagaan bayi perempuan baru lahir, cara penjagaan bayi perempuan, penjagaan sunat bayi perempuan,

Tips Memulakan Penyusuan Susu Ibu Semasa Berpantang

Kali ni saya nak kongsikan tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang. Susu ibu adalah  hadiah terbaik dari seorang ibu kepada anaknya. Semua ibu mampu untuk menyusukan anak walau pun mempunyai masalah inverted nipple atau puting tenggelam.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Tips Memulakan Penyusuan Susu Ibu Semasa Berpantang
Sekiranya ada mempunyai masalah inverted nipple atau puting tenggelam, tak perlu risau. Anda masih boleh menyusukan bayi secara normal.  Sekiranya anda melahirkan anak kembar dua atau triplet, juga adalah tidak mustahil bagi anda menyusukan kesemua bayi anda. Anda boleh klik di sini untuk membaca testimoni seorang ibu yang berjaya menyusukan tripletnya.  Kebaikan susu ibu tidak terkira dan untuk memastikan anda dapat bermula dengan baik, saya ingin berkongsi beberapa tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang:
 
1) Cuba menyusukan sebaik sahaja bayi dilahirkan.
Semasa memilih hospital untuk bersalin, pastikan hospital tersebut adalah hospital rakan bayi yang menggalakkan penyusuan susu ibu. Sebaik bayi dilahirkan, anda boleh terus menyusukan bayi sambil doktor melakukan proses memotong tali pusat. Percayalah, segala kesakitan yang anda alami akan terus hilang sebaik sahaja anda mendakap bayi anda. Selepas dilahirkan, bayi sangat alert dengan persekitaran. Ini adalah masa yang paling sesuai untuk bonding. Bayi yang baru dilahirkan dapat mencari di mana payudara ibu berada. Proses ini mungkin memakan masa, jadi bersabar dan cuba sedaya upaya bersama dengan bayi sepanjang masa.

2) Kurangkan pelawat bagi memastikan masa anda bersama bayi tidak terganggu.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang kedua ialah dapatkan masa berkualiti bersama bayi. Beberapa hari pertama selepas bersalin, anda perlukan masa untuk berehat & bonding dgn bayi yang baru dilahirkan. Anda mempunyai hak untuk memberitahu saudara-mara & rakan-rakan supaya tidak datang melawat pada minggu pertama kelahiran.

3) Jangan berikan bayi anda puting tiruan.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang kedua ialah jangan berikan bayi anda puting tiruan. Pacifier atau puting tiruan harus dielakkan bagi mengelakkan bayi anda mengalami nipple confuse atau kekeliruan puting.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,

4) Susukan bayi anda mengikut demand.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang keempat ialah jangan terlalu mengikut jadual. Susukan bayi anda setiap kali diminta. Bayi saya manyusu setengah jam sekali semasa dalam berpantang. Memang sangat meletihkan tapi sebagai ibu, kita nak bagi yang terbaik untuk anak. Set berpantang Shaklee membantu memberikan tenaga kepada ibu yang berpantang.

5) Susu anda tak cukup? 

Bayi anda tetap menangis selepas menyusu & anda menyangka bahawa anak masih kelaparan kerana susu anda tidak cukup. Yang sebenarnya perut bayi yang dilahirkan hanyalah sebesar kacang. Susu ibu adalah mencukupi. Bayi menangis bukan kerana lapar sahaja. Mungkin juga dia menangis kerana lampin penuh, kembung, terlalu panas atau sejuk, atau pun kerana mahu dipeluk. Percayalah! Susu ibu cukup untuk mengenyangkan bayi anda. Klik sini untuk mengetahui banyak mana susu diperlukan oleh seorang bayi yang baru dilahirkan.

6) Pastikan anda & bayi  selesa semasa menyusu.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang keenam ialah pastikan anda dan bayi selesa semasa menyusu. Gunakan  bantal untuk menyokong belakang dan kepala bayi. Pastikan badan bayi menghadap anda supaya bayi tidak perlu meusingkan kepala untuk menyusu. Mulut dan hidung sepatutnya menghadap puting anda & sokong payudara supaya ia tidak menekan dagu bayi. Sekiranya anda merasa tidak selesa, dengan lembut pisahkan mulut bayi anda dari puting dan cuba lagi. Pastikan belakang anda selesa. Jangan terlalu membongkok ke arah bayi kerana ia boleh memberikan sakit belakang.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Semoga tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang saya kongsikan tadi dapat membantu anda. Anda juga boleh menggunakan breastfeeding set shaklee  bagi membanyakkan susu supaya anda dapat menyusukan anak sehingga berumur 2 tahun. Berminat untuk mendapatkannya? Hubungi saya sekarang.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...