Atasi Migrain Tanpa Perlu Makan Ubat

Migrain merupakan sakit kepala yang amat sangat. Ianya bermula dengan berdenyut-denyut di bahagian atas atau belakang mata, kadang-kadang boleh bermula di bahagian belakang kepala dan merebak ke seluruh bahagian kepala. Selalunya ia diikuti dengan rasa mual/loya, muntah-muntah, kabur penglihatan dan rasa seperti  digigit atau kebas-kebas.

Migrain merupakan salah satu sebab kepada sakit kepala yang berulang. Kira-kira 1 daripada 4 wanita dan 1 daripada 12 lelaki mengidap migrain pada suatu masa sepanjang hayat mereka. Biasanya migrain bermula dari zaman kanak-kanak atau remaja, dan menjadi lebih ketara pada zaman remaja. Umumnya migrain menjadi kurang kerap selepas umur 45-50 tahun, walaupun ada yang mungkin tidak hilang seumur hidup mereka. Punca sebenar migrain masih tidak diketahui. Namun begitu, peluang untuk seseorang mendapat migrain menjadi lebih tinggi jika ahli keluarga terdekatnya juga mengidap migrain.

 

 

Faktor Migrain
  • Tidak cukup atau terlebih tidur, atau tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan migrain
  • Pemakanan yang tidak seimbang (sesetengah makanan juga boleh mencetus kepada berlakunya migrain. Contohnya: kafein)
  •  Perubahan cuaca (Ini termasuk keadaan pancaran matahari yang terang atau lampu)
  • Bunyi dan bau kuat.
  • Menonton TV atau menghadap skrin komputer terlalu lama.
  • Tekanan emosi atau stres
  • Merokok  
  • Jantina (3 – 4 kali lebih kerap di hidapi wanita berbanding lelaki)
  • Ketidakseimbangan hormon ketika datang haid (bagi wanita).  

Namun begitu, punca sebenar penyakit ini masih belum dipastikan sehingga kini.

Walaupun penyebab kepada masalah migrain ini belum dapat dipastikan secara jitu, namun terdapat beberapa jenis makanan yang dikatakan boleh menyumbang kepada berlakunya masalah migrain ini.


Makanan Penyebab Migrain

1. Alkohol
Alkohol menaikkan tekanan darah ke otak dan menimbulkan dehidrasi. Kedua hal itu adalah penyebab timbulnya sakit kepala.

2. Kafein
Kopi, teh, minuman bersoda, dan minuman tenaga termasuk minuman yang memiliki kafein. Jadi, kepada mereka yang ‘alah’ kepada kafein, anda seharusnya lebih berhati-hati dan menghadkan pengambilan kafein dalam diet harian anda.

3. Penambah perisa pada makanan
Penambah perisa yang biasanya dicampurkan pada makanan juga perlu diwaspadai seperti MSG, sulfitesnitrites dan aspartame. MSG atau monosodium glutamat berfungsi sebagai penyedap rasa. Sulfites merupakan pengawet buah-buahan kering dan wine. Nitrites berfungsi untuk mengawetkan daging, sedangkan aspartame bermanfaat sebagai pemanis buatan pada minuman dan permen karet. Kesemua penambah perisa ini juga dikhuatiri boleh menyumbang kepada masalah berlakunya migrain.

4. Daging yang diawetkan
Hindarilah daging-daging yang melalui proses pengawetan seperti diasap, diasinkan, difermentasi, dan diasamkan seperti pepperoni, hot dog, ikan sarden, kornet, dan lain-lain. Pendek kata, elakkanlah makanan terproses, lebihkan makanan semulajadi tanpa melalui proses pengawetan.

5. Coklat
Walaupun International Headache Society mengatakan bahawa coklat boleh mengendurkan saraf-saraf yang tegang, 22 % penderita migrain berpendapat bahwa coklat adalah salah satu makanan penyebab sakit kepala.

6. Keju yang diawetkan
Tyramine merupakan salah satu bentuk protein yang terdapat pada keju yang diawetkan. Tyramine merupakan asid amino yang boleh menimbulkan sakit kepala.

7. Pisang
Para ilmuwan berpendapat bahawa makanan yang kaya dengan potassium menjadi penyebab munculnya migrain pada orang yang sensitif terhadap tyramine. Walaupun sebenarnya Potassium merupakan mineral yang bermanfaat kepada tubuh kita, namun bagi mereka yang mempunyai masalah sensitif terhadap tyramine haruslah lebih berhati-hati dengan pengambilan makanan yang tinggi potassium.

Cadangan Suplemen Shaklee Untuk Atasi Migrain

 

 

1) B-COMPLEX – dapat mengawal tekanan darah yang normal, dan mengurangkan stress. B-complex di ambil sebiji setiap pagi selepas sarapan

 2) OSTEMATRIX – memberi kelegaan terhadap ketegangan otot2 , memberi tidur yang lena dan berkualiti. Di ambil sebanyak 4biji sebelum tidur.. bangun pagi anda dengan rasa kelegaan dan kesegaran tanpa rasa lesu..

Untuk dapatkan Set Migrain Shaklee ini, anda boleh terus klik pada mana-mana butang di bawah untuk tempahan.


Punca Rambut Gugur Dan Cara Mengatasinya..

Bila mandi, berguguran rambut di lantai bilik air..
Bila sikat, berguguran rambut di lantai bilik..
Bila bangun tidur, bertompok-tompok rambut gugur di atas bantal..
Bila tangan melurut rambut, berhelai-helai rambut melekat di jari…

Stress!

Rambut makin hari semakin menipis..
Sedangkan rambut tu mahkota wanita..
Hati mana yang tak menangis?

Sedangkan kalau lelaki pun dah cukup resah bila kepala semakin botak, ini apatah lagi wanita.
Memang stress.
Boleh buat hati gundah gulana bercelaru.
Kan?

 

Punca Rambut Gugur

1. Cara Penjagaan Rambut Yang Salah

  • Penggunaan syampu dan perapi rambut yang mengandungi bahan kimia secara kerap dan berlebihan. Contohnya, penggunaan syampu secara berlebihan yang mengandungi paraben akan mengganggu fungsi hormon kerana paraben boleh menembusi kulit dengan mudah.
  • Jarang mencuci rambut dengan betul. Rambut yang jarang dicuci akan mudah berbau, menjadi lembap, dan terlalu berminyak. Sekaligus rambut akan mudah rosak dan mengalami keguguran.

2. Terlalu Mendandan Rambut

  • Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudah rosak dan gugur. Contohnya, mengikat atau mendandan rambut dengan ketat berpanjangan.
  • Menurut ahli Dermatologi Mumbai, Dr. Apoorva Shah, kerap mewarna rambut juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
  • Penggunaan alat pengering rambut, alat pengerinting dan meluruskan rambut juga boleh menyebabkan akar rambut rosak.

3. Gaya Hidup Kurang Sihat

  • Diet tidak seimbang akan menyebabkan kesihatan rambut terjejas. Rambut diperbuat daripada protein, jadi penting untuk mengambil sumber protein yang mencukupi dalam diet seharian. Pengambilan zat besi serta vitamin dan mineral yang lain juga amat penting untuk kesuburan rambut. Jadi amalkanlah diet yang seimbang.
  • Tubuh badan yang kekurangan zat besi akan cenderung untuk mendapat penyakit anemia. Anemia akan menyebabkan pengurangan penghasilan haemoglobin sekaligus mengurangkan jumlah oksigen yang disalurkan pada organ. Apabila folikel rambut tidak mendapat oksigen yang mencukupi, ia akan menjadi rapuh dan mudah putus.
  • Kurang tidur dan penat yang melampau juga akan mempengaruhi kesuburan rambut. Aliran darah yang tidak lancar akan menganggu tumbesaran rambut yang sihat.
  • Kekurangan protein juga mendorong kepada terjadinya rambut yang tidak sihat, akar tidak kuat dan seterusnya mendorong kepada berlakunya keguguran rambut.

4. Tekanan Emosi & Fizikal

  • Menurut Dr. Marc Glashofer, ahli Dermatologi New York City, sebarang jenis trauma seperti kemalangan atau sakit kronik akan menyebabkan masalah keguguran rambut sementara.
  • Tekanan emosi boleh menyebabkan masalah keguguran rambut secara tidak langsung kerana ia akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon anda.

5. Perubahan Hormon

  • Keguguran rambut yang dialami oleh kaum lelaki sering dikaitkan dengan hormon dihidrotestoteron (DHT). Rambut akan mengalami keguguran jika folikel rambut anda sensitif terhadap DHT.
  • Ketidakseimbangan hormon estrogen dalam kalangan kaum hawa juga menyumbang kepada masalah keguguran rambut.
  • Wanita yang menopaus juga kerap mengalami masalah keguguran rambut kerana hormon estrogen berkurangan.

6. Kesan Ubat-Ubatan

  • Sesetengah ubat yang digunakan untuk merawat penyakit kanser akan menyebabkan rambut gugur.
  • Wanita yang mengambil pil perancang akan cenderung untuk mengalami keguguran rambut jika berhenti menggunakan pil tersebut.
  • Ubat-ubatan seperti ibuprofen dan ubat pencair darah juga boleh meyebabkan masalah keguguran rambut.

7. Wanita Bersalin

  • Kebanyakan wanita bersalin akan mengalami masalah keguguran rambut kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran rambut. Selain itu, faktor hormon dan stress selepas bersalin juga menyumbang kepada masalah tersebut.

Bacalah Petua Untuk Rambut Lebat Hitam Bersinar di sini.

Salah satu cara untuk mendapatkan rambut yang kuat, adalah dengan mengamalkan suplemen yang tinggi Zinc dan Protein.

Untuk dapatkan kedua-dua suplemen ini, boleh terus klik pada butang di bawah.

 

Risau Dengan Berat Anak Yang Tak Naik? Cuba Cara Ini….

Ini perkongsian daripada diri saya sendiri…
Mungkin dapat membantu ibu-ibu yang punyai masalah anak yang susah nak naik berat badan..

Mungkin anda pernah dengar tentang Mealshakes..

Mealshakes merupakan sejenis multivitamin yang berbentuk serbuk, yang terkenal di kalangan ibu-ibu untuk diberikan kepada anak-anak.

Namun, saya sebenarnya, tak pernah bagi Mealshakes lagi kat Affaf (anak ke 4 saya yang sekarang berusia 1 tahun 10 bulan).. Sebabnya, dia memang fully breastfeed.. Dan biasanya, saya akan bancuh Mealshakes bersama susu formula untuk bagi kat anak.. Padahal boleh je pun sebenarnya nak bancuh Mealshakes je macam tu.. Tapi tu lah, memang tak pernah try bagi…

Lagipun, memandangkan Affaf ni sangat addicted dengan OmegaGuard dan Chew C, maka saya rasa takpelah tak payah dah tambah Mealshakes.. Cukup dah dengan 2 vitamin tu.. Tambah-tambah, umi malas nak bancuh membancuh ni ahahaha…

Affaf ni lain daripada adik beradik dia. Adik beradik dia chubby masa kecik, tapi dia tak. Masa umur 1 tahun 8 bulan, beratnya cuma 9kg sahaja. Walaupun masih dalam range normal, tapi menghampiri garisan bawah, bukan garisan atas.. Kecik halus ringan je Affaf ni..

Bulan lepas, Affaf demam + pneumonia, sehingga 6 hari warded.. Berat susut mendadak, turun sehingga 8.5kg 😪.. Dia yang dah sememangnya kecik, bertambah halus 😭 Sedih sangat tau bila tengok keadaan dia.. Makan minum taknak, lepas tu bila batuk muntah pulak.. Berbotol-botol jugaklah kena drip masa tu..


Masa nak discharge hospital tu, doktor ada bagitau jugaklah berkenaan berat badan dia tu. Graf Affaf walaupun masih lagi normal, namun seakan-akan menurun perkembangannya..  Dari segi berat, juga dari segi ketinggian… Risaunyaaa hati saya huhuhu…

So, pada awal bulan ni, saya decide untuk bagi dia Mealshakes.. Dan Alhamdulillah, dalam masa 2 minggu berat Affaf naik lebih daripada berat sebelum demam..

Pagi tadi timbang berat dia dah 9.2kg😍😍 Yeayyyyy…

Makan berselera..
Sembelit tiada..
Dan moga sentiasa sihat lah hendaknya..
Aminnnn..

Manfaat Mealshakes Shaklee

1. Nutrisi Lengkap

Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
 
2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.
3. Untuk Pembesaran
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
5. Pemulihan Kulit
Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.

Testimoni Pengguna Mealshakes

 

 

 

Jika anda nak dapatkan Mealshakes ini sebagai suplemen untuk anak-anak anda, boleh  terus klik pada butang di bawah.

 

 

Penyelesaian Untuk Eye Bag Dan Mata Panda

MATA KAU SIAPA TUMBUK⁉

Stress‼
Mata panda kita disalah sangka..🐼🐼

Orang ingat ada bergaduh tumbuk menumbuk ke❓

Laki ko baran giler sampai tumbuk mata ko❓

Alahaiiiii…

Suami kita punyalah sweet, jentik pun tak pernah tau‼ Inikan pulak nak tumbuk menumbuk ni..

MEMPERKENALKAN YOUTH RESTORING EYE TREATMENT

Memberikan manfaat anti-penuaan hebat dan solusi yang jelas dilihat untuk mata letih, kering mahupun sembap.

Mengandungi Peptide Blend unik yang dibuktikan di dalam kajian klinikal dapat mengurangkan penampilan garis serta kedutan di kawasan sekeliling mata dan kedutan di sisi luar lipatan mata atau crow’s feet dalam tempoh masa seawal 7 hari.

YOUTH RESTORING EYE TREATMENT bertindak melalui 3 cara:

💘 Mengembalikan

  • Peptide Blend unik mengembalikan sistem isyarat kulit dan menyokong penghasilan kolagen
  • Melembapkan dengan mengekalkan air pada kulit
  • Menyerap sehingga 1000x beratnya di dalam air untuk melembapkan

💘 Mengurangkan

  • Garis halus
  • Kedutan
  • Kedutan di luar sisi mata
  • Sembap
  • Lingkaran hitam

💘 Menyegarkan

  • Cooling Tip merangsang peredaran mikro untuk:
    • mengekalkan mata yang segar
    • mengurangkan kemerahan di bawah mata
    • mengurangkan mata yang sembap

Keistimewaan Shaklee

💞 100% VEGAN
💞 TANPA PARABEN
💞 DIUJI SECARA DERMATOLOGI


Bahan Premium Yang Terdapat Dalam YOUTH RESTORING EYE TREATMENT

 

Cara Penggunaan YOUTH RESTORING EYE TREATMENT

 

Dapatkan Youth Restoring Eye Treatment sekarang‼😍
Klik pada butang di bawah untuk pembelian.

 

Set Kesuburan Shaklee Untuk Suami Isteri

Zaman sekarang ni kes-kes yang melibatkan kesuburan dan permasalahan dalaman sama ada wanita mahupun lelaki semakin meningkatkan. Punca paling utama ialah makanan seharian selain gaya hidup tidak sihat serta masalah obesiti di kalangan rakyat Malaysia.

Menurut sumber yang dipercayai, kira-kira 1 dalam 10 pasangan suami isteri akan mengalami kesukaran untuk mengandung.

Set Kesuburan Shaklee adalah gabungan beberapa vitamin penting yang berfungsi untuk menambah kesuburan suami isteri dan sekaligus meningkatkan tahap peratusan kehamilan dan kebolehan untuk mengandung. Vitamin-vitamin ini sangat mustahak untuk melengkapkan kekurangan zat pada tubuh dan mengoptimumkan fungsi pembiakan  dan tubuh secara keseluruhannya.

It Takes Two To Tango

Dah kahwin bertahun-tahun, tapi belum lagi dapat cahaya mata..
Dah ikhtiar lama dah, belum juga dapat anak..
Dah macam-macam cara cuba, tapi belum ada rezeki..

Tapi, semuanya macam dok tuding jari kat isteri.
Konon, isterilah penyebab kegagalan untuk mendapat zuriat.
Isterilah yang MANDUL!

Amboiiiiii…
Memang senang kot salahkan orang lain…

Come on man….
Anak itu rezeki..
Namun yang kita boleh buat adalah ikhtiar sebaiknya..
Dan ikhtiar ini pula, bukan dari sebelah pihak saja…
Nak kena kedua-dua tau..
It takes two to tango!

Mana awak tau kot sperma awak yang sikit?
Mana awak tau kot sperma awak yang lemah?
Mana awak tau kot sperma awak yang cacat?
Mana awak tau kot sperma awak yang takde tenaga?
Dan 1001 macam lagi tau boleh jadi kat sperma awak tu…

Oppppsss jangan sentap tau bang!
Yang baca artikel ni, saya pasti bukan jenis yang ego melangit..
Sebab tu anda ikhtiar untuk cari tips-tips dan petua-petua yang boleh diamalkan untuk meningkatkan kesuburan.
Kan kan kan…

So, ikhtiar dua-dua adalah cara yang sebaiknya..
Bukan isteri je yang usaha macam-macam makan tu makan ni buat tu buat ni tapi suami buat derkkkk je…
No no no ok!

Set Kesuburan Shaklee

Untuk lelaki, anda sangat disarankan untuk mengambil ketiga-tiga jenis suplemen ini.

😎 ZINC
– membentuk sperma yang sihat dan berkualiti
– menghasilkan sperma yang sihat
– meningkatkan paras testosteron dan semen lelaki
– membantu menangani gangguan prostat
– meningkatkan kemampuan seks lelaki
.
😎 CoQTrol
– memberi tenaga kepada sperma supaya lebih kuat
– meningkatkan keupayaan kepada sperma supaya dapat berenang lebih pantas
– menambahkan jumlah CoQ10 pada bahagian leher sperma supaya dapat menembusi telur dengan lebih mudah
.
😎 Vitamin E
– sebagai antioksida untuk menepis segala radikal bebas yang boleh merosakkan sperma
– menambahkan bilangan sperma
– menyuburkan organ reproduksi
– mengandungi Selenium yang sangat membantu dalam hubungan seksual lelaki


Manakala untuk isteri, ketiga-tiga suplemen ini sangat membantu dalam meningkatkan kadar kesuburan anda, dan menyediakan tubuh anda dengan nutrisi sebaiknya bagi kehamilan anda.

 

👶GLA Complex
– sangat baik diamalkan oleh wanita, terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur atau sakit sebelum haid (PMS).
– GLA (Gamma Linolenic Acid) dapat bantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti yang berfungsi untuk melindungi & memudahkan sperma berenang ke ovum.

👶ESP (Protein)
– Protein ialah makanan asas kepada sel.
– Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan dan proses pembentukan janin.
– Bagi individu yang mempunya masalah sel telur ovum yang tidak matang, sedikit, kecil dan tidak sihat,  disarankan mengambil ESP sebagai sumber protein.
– Protein juga dapat membantu menguatkan rahim

👶B-Complex (Asid Folik)
– Asid Folik penting bagi hari-hari pertama persenyawaan sperma dan ovum dalam rahim, bagi membentuk saraf tunjang bayi
– Ketidakcukupan asid folik dapat merisikokan berlakunya kecacatan pada bayi

 

Video di bawah menerangkan kenapa Asid Folik penting untuk diambil sebelum seseorang wanita itu hamil.

Tips Untuk Meningkatkan Kesuburan

Untuk anda mendapatkan Set Kesuburan Shaklee ini, boleh dapatkan dengan cara membuat tempahan pada butang di bawah.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...