Petua Kecutkan Rahim Untuk Ibu Bersalin Normal Dan Pembedahan

Tahniah di atas kelahiran bayi comel anda. Alhamdulillah dua-dua selamat. Tak kisah sama ada ini adalah pengalaman pertama anda melahirkan, atau kali ke berapa sekali pun, adalah sangat penting untuk memastikan rahim anda kecut & kembali seperti asal. Jom saya kongsikan petua kecutkan rahim untuk ibu bersalin normal dan pembedahan.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Kenapa nak kena kecutkan rahim & kembalikan kepada keadaan asal? Semasa mengandung, rahim kita mengembang berkali-kali ganda dari saiz asal. Lagi besar bayi dalam kandungan, lagi besar rahim kita mengembang. Waktu bersalin, rahim kita mengembang & mengecut dengan cepat ( contraction ). Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita merawat rahim kita. Rahim kita uma ada satu. Nak pakai sepanjang hayat kan?

Ok, ini adalah petua kecutkan rahim yans sesuai untuk ibu bersalin normal mahu pun yang bersalin secara pembedahan.

1. Bertungku. Anda boleh mula bertungku seawal 3 hari selepas bersalin. Jangan terus bertungku ya. Bagi peluang untuk badan, terutamanya rahim untuk berehat. Seeloknya pakai batu sungai.

2. Berbengkung. Ini adalah petua lama yang sememangnya berkesan untuk mengecutkan rahim. Di samping mencantikkan semula tubuh badan. Bagi ibu yang bersalin melalui pembedahan, boleh beli bengkung khas yang banyak dijual dipasaran. Takde alasan untuk tak berbengkung.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

3. Menyusukan bayi. Bila kita menyusukan anak, rahim kita akan mengembang & mengecut. Contraction ini akan membantu mengecutkan rahim. Kita akan rasa sesuatu kat perut, mungkin sakit sikit pada awalnya, lama-lama takkan sakit lagi.

4. Senaman kegel. Senaman kegel atau senaman kemut ni boleh dilakukan di mana-mana. sambil tengok tv, sambil berehat. Caranya senang je, kemut macam kita tahan air kencing. Lagi kerap dilakukan, lagi bagus.

5. Alfalfa Complex. Vitamin ni dikenali sebagai kacip fatimah moden yang membantu mengecutkan rahim dan merapatkan semula vagina kita. Tak perlu risau, ianya selamat jika anda menyusukan bayi. Alang-alang, lagi bagus kalau anda ambil Set Berpantang Shaklee iaitu set berpantang terbaik di pasaran.kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Itulah dia petua kecutkan rahim untuk ibu bersalin normal dan pembedahan. Semoga bermanfaat untuk anda. Nak order Alfalfa Complex? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Cara Mudah Merawat Bentan Selepas Bersalin

Kita selalu dengar tentang bentan, terutamanya bentan di kalangan ibu dalam berpantang. Sebenarnya apa yang dimaksudkan dengan bentan? Apa jenis-jenis bentan? Macam mana boleh berlaku? Dan yang paling penting, saya nak kongsikan cara mudah merawat bentan selepas bersalin.

bentan, bentan bersalin, bentan berpantang, bentan lepas bersalin, bentan masa berpantang, bentan langgar pantang, bentan selepas bersalin, apa itu bentan, apa maksud bentan, apakah itu bentan, apa itu bentan bersalin, apa itu bentan selepas bersalin, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, jenis bentan, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, bahaya bentan, bahayakah bentan, merawat bentan, cara rawat bentan, rawatan bentan, merawat bentan, tips bentan, petua bentan, petua rawat bentan, ubat bentan, rawat bentan cara islam

Cara Mudah Merawat Bentan Selepas Bersalin

Apa yang dimaksudkan dengan bentan?

Bentan bermaksud sakit semula setelah hampir sembuh semasa proses rawatan selepas bersalin. Maksudnya jika anda culas menjaga diri ketika tempoh berpantang, anda berisiko untuk mengalami sakit semula atau bentan. Bentan biasa terjadi pada penghujung tempoh berpantang atau selepas habis berpantang.

Jenis-jenis bentan dan puncanya:

  1. Bentan urat

Badan menjadi lemah dan mengalami demam, bias-bisa urat dan sendi badan. Lutut juga akan menggigil kesejukan walaupun pada waktu tengah hari. Seluruh otot badan menjadi tegang dan kejang. Bentan jenis ini berlaku apabila anda terlalu aktif melakukan kerja rumah atau aktiviti fizikal lasak.

  1. Bentan urat peranakan/urat rahim

Anda akan berasa sakit di bahagian ari-ari. Sakit yang dialami boleh berlaku dalam kadar yang sederhana atau terlampau sakit sehingga mengakibatkan tumpah darah. Bentan jenis ini boleh berlaku sekiranya anda mengangkat objek berat, tersepak ibu jari kaki, dan jatuh terduduk atau terhempas.

  1. Bentan urat besar (pinggang)

Urat besar ialah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul dan menyebabkan rasa lenguh dan sakit di atas bahagian belakang. Biasanya bentan jenis ini terjadi kepada ibu yang bersalin secara pembedahan Caeserean. Kadang kala  anda akan mengalami kesakitan di bahagian pinggang dan tumit yang serius sehingga terpaksa jalan berdingkit-dingkit.

bentan, bentan bersalin, bentan berpantang, bentan lepas bersalin, bentan masa berpantang, bentan langgar pantang, bentan selepas bersalin, apa itu bentan, apa maksud bentan, apakah itu bentan, apa itu bentan bersalin, apa itu bentan selepas bersalin, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, jenis bentan, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, bahaya bentan, bahayakah bentan, merawat bentan, cara rawat bentan, rawatan bentan, merawat bentan, tips bentan, petua bentan, petua rawat bentan, ubat bentan, rawat bentan cara islam

Cara Mudah Merawat Bentan Selepas Bersalin

Jika anda terkena bentan, anda boleh amalkan tips berikut:

1. Mandi wap atau bertangas

Mandi wap akan membantu membetulkan semula urat-urat  & dalam masa yang sama memberikan kesegaran kepada tubuh badan.

2. Berehat

Banyakkan berehat. Lupakan kerja rumah yang bertimbun. Apa yang penting sekarang ialah kesihatan anda. Selepas anda sihat, anda boleh siapkan kerja rumah seperti biasa.

3. Elakkan angkat berat

Jangan sesekali angkat benda yang lebih berat daripada bayi anda.

4. Sapukan hirisan bawang merah di ibu jari kaki kemudian selimut tebal hingga berpeluh

Bentan biasanya sinonim dengan ibu jari kaki. Oleh itu, sapukan bawang merah ke kedua-dua ibu jari kaki, dan selimut badan dengan selimut tebal hingga berpeluh.

5. Pakai stokin

Jangan pijak lantai sejuk dengan kaki. Pastikan anda memakai stokin setiap masa. Pakai selipar apabila masuk ke tandas.

bentan, bentan bersalin, bentan berpantang, bentan lepas bersalin, bentan masa berpantang, bentan langgar pantang, bentan selepas bersalin, apa itu bentan, apa maksud bentan, apakah itu bentan, apa itu bentan bersalin, apa itu bentan selepas bersalin, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, jenis bentan, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, bahaya bentan, bahayakah bentan, merawat bentan, cara rawat bentan, rawatan bentan, merawat bentan, tips bentan, petua bentan, petua rawat bentan, ubat bentan, rawat bentan cara islam

6. Sapu minyak panas ke seluruh badan

Memang rimas, tapi percayalah, ianya sangat penting untuk merawat bentan yang anda alami.

7. Set Berpantang Shaklee

Set Berpantang Shaklee akan menghilangkan bentan yang anda alami & mengembalikan kesegaran badan agar anda segar & cergas seperti sedia kala. Yang sebenarnya, set berpantang Shaklee ni patut anda ambil seawal hari pertama selepas bersalin kerana ianya boleh mengelakkan bentan. Takpe, untuk next baby pastikan anda ambil set berpantang Shaklee ye. Nak tahu dengan lebih lanjut tentang set berpantang Shaklee? Jom baca penerangan saya di sini.

Semoga cara mudah merawat bentan selepas bersalin dan semua info yang saya kongsikan tadi bermanfaat untuk anda. Saya doakan bentan anda cepat sembuh. Berminat untuk mendapatkan Set Berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang!

bentan, bentan bersalin, bentan berpantang, bentan lepas bersalin, bentan masa berpantang, bentan langgar pantang, bentan selepas bersalin, apa itu bentan, apa maksud bentan, apakah itu bentan, apa itu bentan bersalin, apa itu bentan selepas bersalin, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, jenis bentan, punca bentan, punca bentan lepas bersalin, punca bentan selepas bersalin, punca bentan dalam pantang, bahaya bentan, bahayakah bentan, merawat bentan, cara rawat bentan, rawatan bentan, merawat bentan, tips bentan, petua bentan, petua rawat bentan, ubat bentan, rawat bentan cara islam

9 Tanda Bersalin Yang Semua Ibu Mengandung Wajib Tahu

Ibu mengandung yang sedang menanti hari pasti sentiasa rasa berdebar-debar & tertanya-tanya bila si kecil akan keluar. Jika ini anak pertama anda, pastinya anda & suami ingin tahu apakah tanda nak bersalin. Jom saya kongsikan 9 tanda bersalin yang ibu mengandung wajib tahu, untuk panduan anda suami isteri.

tanda nak bersalin, tanda dekat bersalin, tanda dekat nak bersalin, tanda nak dekat bersalin, tanda nak bersalin anak kedua, tanda nak bersalin anak pertama, tanda nak bersalin keluar lendir, tanda nak bersalin anak sulung, tanda nak bersalin 35 minggu, tanda nak bersalin + perut mengeras, tanda nak bersalin keluar darah, tanda nak bersalin 38 minggu, tanda nak bersalin 37 minggu, tanda tanda awal nak bersalin, sakit nak beranak, tanda nak bersalin awal, sakit perut nak bersalin, perut mengeras tanda bersalin, tanda sakit nak bersalin, doa sakit nak bersalin, orang sakit nak bersalin, tanda awal nak bersalin, tanda awal sakit nak bersalin, tanda tanda dah nak bersalin, cirit birit tanda bersalin, tanda tanda sakit bersalin,

9 Tanda Bersalin Yang Ibu Mengandung Wajib Tahu

Sepanjang tempoh kehamilan, semestinya anda telah mengamalkan amalan pemakanan yang terbaik untuk ibu mengandung & menjalani pemeriksaan prenatal di hospital setiap bulan. Setelah  berbulan-bulan menanti dengan penuh sabar, kini tiba masanya untuk anda berjumpa dengan permata hati. Anda boleh amalkan petua mudah bersalin yang saya kongsikan di sini. Berikut adalah beberapa tanda nak bersalin untuk panduan anda:

1. Bayi Turun Ke Bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun ‘turun’ ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Apabila anda menekan perut dibahagian atas (bawah dada), anda akan terasa kosong kerana bayi sudah berada di bawah.  Anda juga akan terasa:

  • Sakit di bahagian kelangkang kerana kepala bayi menekan bahagian tersebut.
  • Kerap membuang air kecil kerana bayi menekan pundi kencing.
  • Sakit perut & memulas.
  • Kerap buang air besar.
  • Kerap terkentut.

2. Berat badan turun

Berat badan anda akan turun sebelum melahirkan.

3. Nesting instinct atau naluri mengemas rumah

Secara tiba-tiba anda akan rasa rajin nak mengemas rumah. Habis satu rumah dikemas & disapu. Malah ada yang terlalu rajin sampai mengecat semula dinding rumah. Ini adalah antara tanda utama anda akan berjumpa sicomel dalam masa yang terdekat.

4. Mucus Plug keluar

Semakin dekat waktu bersalin, pintu rahim kita akan menjadi semakin nipis. Akhirnya ia menjadi terlalu nipis sehingga  lendir pekat seperti gam (mucus plug) yang menutup pintu rahim tercabut. Ia akan keluar dalam bentuk cecair putih & kadang-kadang sedikit berdarah. Tak semua ibu mengandung perasan mucus plug sudah keluar. Kadang-kadang ia keluar bersama air kencing.

tanda nak bersalin, tanda dekat bersalin, tanda dekat nak bersalin, tanda nak dekat bersalin, tanda nak bersalin anak kedua, tanda nak bersalin anak pertama, tanda nak bersalin keluar lendir, tanda nak bersalin anak sulung, tanda nak bersalin 35 minggu, tanda nak bersalin + perut mengeras, tanda nak bersalin keluar darah, tanda nak bersalin 38 minggu, tanda nak bersalin 37 minggu, tanda tanda awal nak bersalin, sakit nak beranak, tanda nak bersalin awal, sakit perut nak bersalin, perut mengeras tanda bersalin, tanda sakit nak bersalin, doa sakit nak bersalin, orang sakit nak bersalin, tanda awal nak bersalin, tanda awal sakit nak bersalin, tanda tanda dah nak bersalin, cirit birit tanda bersalin, tanda tanda sakit bersalin,

5. Keluar Lendir Pekat Atau Keluar Darah Bercampur Lendir (Bloody show)

Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Ia boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital untuk pemeriksaan sekiranya anda mengalami bloody show.

6. Sakit Belakang

Sakit belakang sememangnya biasa bagi ibu mengandung. Semakin dekat waktu bersalin, sakit belakang akan menjadi semakin kuat kerana bayi beralih dan menekan tulang belakang anda. Anda boleh amalkan tips hilangkan sakit belakang yang saya kongsikan di sini.

7. Pecah Air Ketuban

Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau.  Kadang-kadang ada sedikit darah. Jika air ketuban anda pecah,  pergi ke hospital untuk pemeriksaan kerana selepas air ketuban pecah, jika dibiarkan boleh menyebabkan jangkitan kuman.

8. Pintu Pangkal Rahim Terbuka Dan Menipis

Apabila anda ke hospital, doktor akan melakukan pemeriksaan vagina bagi menentukan sama ada laluan telah terbuka atau tidak.  Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10. Jika laluan masih belum dibuka, kebiasaanya anda akan dinasihatkan untuk balik ke rumah & berehat.

9. Kontraksi Yang Tetap Dan Berterusan

Kontraksi atau pengecutan otot rahim adalah tanda paling besar bahawa anda kana melahirkan. Semakin kuat & kerap kontraksi yang dialami, bermakna semakin dekat anda akan bersalin.

tanda nak bersalin, tanda dekat bersalin, tanda dekat nak bersalin, tanda nak dekat bersalin, tanda nak bersalin anak kedua, tanda nak bersalin anak pertama, tanda nak bersalin keluar lendir, tanda nak bersalin anak sulung, tanda nak bersalin 35 minggu, tanda nak bersalin + perut mengeras, tanda nak bersalin keluar darah, tanda nak bersalin 38 minggu, tanda nak bersalin 37 minggu, tanda tanda awal nak bersalin, sakit nak beranak, tanda nak bersalin awal, sakit perut nak bersalin, perut mengeras tanda bersalin, tanda sakit nak bersalin, doa sakit nak bersalin, orang sakit nak bersalin, tanda awal nak bersalin, tanda awal sakit nak bersalin, tanda tanda dah nak bersalin, cirit birit tanda bersalin, tanda tanda sakit bersalin,

Untuk kekal bertenaga sepanjang proses melahirkan, anda boleh ambil Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee yang membekalkan tenaga supaya anda tidak lesu. ESP juga boleh terus diambil selepas anda melahirkan, agar anda bertenaga semula & membantu membanyakkan susu. Set berpantang Shaklee adalah set terbaik untuk ibu yang baru bersalin, dan ia adalah tanpa jamu yang selamat untuk bayi.

Semoga 9 tanda bersalin yang ibu mengandung wajib tahu itu tadi bermanfaat untuk anda & suami. Saya doakan semoga anda selamat bersalin & Insya Allah semua urusan akan dipermudahkan. Enjoy your pregnancy & selepas itu enjoy your motherhood journey. Berminat untuk dapatkan ESP Shaklee atau set berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

tanda nak bersalin, tanda dekat bersalin, tanda dekat nak bersalin, tanda nak dekat bersalin, tanda nak bersalin anak kedua, tanda nak bersalin anak pertama, tanda nak bersalin keluar lendir, tanda nak bersalin anak sulung, tanda nak bersalin 35 minggu, tanda nak bersalin + perut mengeras, tanda nak bersalin keluar darah, tanda nak bersalin 38 minggu, tanda nak bersalin 37 minggu, tanda tanda awal nak bersalin, sakit nak beranak, tanda nak bersalin awal, sakit perut nak bersalin, perut mengeras tanda bersalin, tanda sakit nak bersalin, doa sakit nak bersalin, orang sakit nak bersalin, tanda awal nak bersalin, tanda awal sakit nak bersalin, tanda tanda dah nak bersalin, cirit birit tanda bersalin, tanda tanda sakit bersalin,

Petua Hilangkan Demam Kuning Yang Dijamin Berkesan

Tahukah anda bahawa jika anda seorang ibu mengandung dengan darah jenis O, ia meningkatkan risiko bayi mendapat jaundis atau demam kuning selepas dilahirkan? Ya ini adalah fakta. Walau bagaimana pun, bayi yang dilahirkan oleh ibu dari jenis darah lain pun mempunyai risiko untuk diserang jaundis. Jom saya kongsikan petua hilangkan kuning yang dijamin berkesan.

bayi kuning,  bayi kuning sebulan, bayi kuning baru lahir, bayi kuning setelah lahir, bayi kuning kurang berak, bayi kuning kuta tidur, bayi kuning ibu darah o, bayi kuning bilirubin mencapai 14, bayi kuning kenapa, bayi kuning mengapa, bayi kuning berapa lama, bayi kuning patalogis, bayi kuning asi, mencegah bayi kuning, bayi kuning setelah lahir, merawat bayi kuning, merawat bayi kuning di rumah, merawat bayi kuning, cara rawat bayi kuning, rawat anak kuning, petua merawat kuning bayi, petua bayi kuning, petua elak bayi kuning, petua mengelakkan bayi kuning, petua kuning bayi baru lahir, tips bayi kuning, tips elak bayi kuning, tips agar bayi tidak kuning, tips hilangkan kuning bayi, jaundis, jaundis bayi baru lahir, jaundice, jaundis berpanjangan, jaundis susu ibu, jaundis neonatal

Petua Hilangkan Demam Kuning Yang Dijamin Berkesan

Amalkan petua-petua berikut, insya Allah bacaan bilirubin bayi anda akan kembali sihat.

1. Kenal pasti bahawa bayi anda ada jaundis secepat mungkin

Selepas bayi dilahirkan, dalam tempoh 3 hari pertama,  pastikan anda sentiasa memeriksa bayi anda untuk memastikan bebas jaundis. Anda boleh melalukan pemeriksaan dengan melihat warna kulit dan mata bayi. Jika bayi terkena jaundis. mata & kulit akan berubah menjadi kuning. Jika anda was-was, segera pergi ke klinik untuk pemeriksaan lanjut.

2. Jauhi warna kuning

Apabila membeli peralatan bayi, elakkan membeli baju, sarung tangan & kaki, selimut, sarung batnal, dan cadar yang berwarna kuning. Ibu juga perlu mengelakkan daripada memakai pakaian berwarna kuning pada 3 hari pertama bayi dilahirkan. Ini adalah salah satu petua yang saya kutip dari seorang bidan yang mempunyai pengalaman menjaga ibu berpantang selama berpuluh-puluh tahun.

3. Susukan bayi dengan kerap

Bayi jaundis akan menjadi sangat mengantuk & tidur sepanjang masa. Anda perlu kejutkan bayi setiap satu jam untuk menyusukannya. Susu ibu adalah penawar terbaik untuk jaundis. Susukan bayi dengan kerap, dan yang paling penting, berikan susu ibu, bukan susu formula. Anda boleh mmebaca tentang 1001 kebaikan susu ibu berbanding susu formula di sini.

4. Susu kambing

Ini juga adalah petua paling senang untuk menurunkan jaundis atau demam kuning yang saya dapat dari bidan tersebut. Berikan susu kambing yang baru diperah dari ibu kambing kepada bayi anda. Pastikan susu tersebut belum disimpan dalam peti ais. Caranya, titiskan sedikit susu kambing ke dalam mulut bayi. Seeloknya ibu juga minum susu kambing kerana khasiatnya akam sampai kepada bayi apabila menyusu. Kenapa susu kambing? Susu kambing adalah susu kedua terbaik di dunia selepas susu ibu, malah Rasulullah s.w juga minum susu kambing semasa baginda bayi.

bayi kuning,  bayi kuning sebulan, bayi kuning baru lahir, bayi kuning setelah lahir, bayi kuning kurang berak, bayi kuning kuta tidur, bayi kuning ibu darah o, bayi kuning bilirubin mencapai 14, bayi kuning kenapa, bayi kuning mengapa, bayi kuning berapa lama, bayi kuning patalogis, bayi kuning asi, mencegah bayi kuning, bayi kuning setelah lahir, merawat bayi kuning, merawat bayi kuning di rumah, merawat bayi kuning, cara rawat bayi kuning, rawat anak kuning, petua merawat kuning bayi, petua bayi kuning, petua elak bayi kuning, petua mengelakkan bayi kuning, petua kuning bayi baru lahir, tips bayi kuning, tips elak bayi kuning, tips agar bayi tidak kuning, tips hilangkan kuning bayi, jaundis, jaundis bayi baru lahir, jaundice, jaundis berpanjangan, jaundis susu ibu, jaundis neonatal

5. Mandikan bayi dengan air daun inai

Cari daun inai, masukkan ke dalam besen berisi air suam. Kemudian ramas-ramas daun inai tersebut. Mandikan bayi dengan air tersbut setiap pagi sehingga bayi bebas dari jaundis

6. Perahan anggur hitam

Petua hilangkan demam kuning yang terakhir ialah dengan memberikan bayi air perahan anggur hitam. Titiskan ke mulut bayi. Insya Allah ialanya membantu.

7. Set berpantang Shaklee

Set berpantang Shaklee bukan sahaja membantu ibu kekal cergas dan bertenaga sepanjang tempoh berpantang, malah ia membantu luka bersalin supaya cepat sembuh & mengelakkan bayi daripada kembung & jaundis.

Semoga petua hilangkan demam kuning yang dijamin berkesan  tadi bermanfaat untuk anda. Berminat untuk mendapatkan set berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

bayi kuning,  bayi kuning sebulan, bayi kuning baru lahir, bayi kuning setelah lahir, bayi kuning kurang berak, bayi kuning kuta tidur, bayi kuning ibu darah o, bayi kuning bilirubin mencapai 14, bayi kuning kenapa, bayi kuning mengapa, bayi kuning berapa lama, bayi kuning patalogis, bayi kuning asi, mencegah bayi kuning, bayi kuning setelah lahir, merawat bayi kuning, merawat bayi kuning di rumah, merawat bayi kuning, cara rawat bayi kuning, rawat anak kuning, petua merawat kuning bayi, petua bayi kuning, petua elak bayi kuning, petua mengelakkan bayi kuning, petua kuning bayi baru lahir, tips bayi kuning, tips elak bayi kuning, tips agar bayi tidak kuning, tips hilangkan kuning bayi, jaundis, jaundis bayi baru lahir, jaundice, jaundis berpanjangan, jaundis susu ibu, jaundis neonatal

10 Tips Jadi Suami Hebat Semasa Isteri Mengandung

Isteri yang mengandung biasanya akan menjadi semakin manja, kadang kala mengalami mood swing akibat perubahan hormon. Ada juga isteri yang mengalami alahan  yang teruk. Apabila waktu bersalin semakin dekat, isteri akan menjadi semakin tak selesa apabila perut semakin membesar. Badan sakit-sakit. Jadi, apakah peranan suami semasa isteri mengandung? Jom saya kongsikan 10 tips jadi suami hebat semasa isteri mengandung.

tips menjaga isteri mengandung, tips jaga isteri mengandung, peranan suami semasa isteri mengandung, peranan suami ketika isteri mengandung, peranan suami semasa isteri hamil. peranan suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri sarat mengandung, peranan suami semasa isteri sarat mengandung,tanggung jawab suami ketika isteri hamil, ada suami ketika isteri mengandung, amalan suami ketika isteri hamil, adab suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri hamil, pantang larang suami semasa isteri mengandung,

10 Tips Jadi Suami Hebat Semasa Isteri Mengandung

Nak jadi suami hebat dimata isteri bukan susah pun sebenarnya. Anda cuma perlukan sedikit usaha iaitu:

1. Cari maklumat tentang kehamilan

Bila isteri dah disahkan mengandung, luangkan masa untuk cari maklumat tentang kehamilan. At least tahu perkara basic seperti berapa minggu tempoh kehamilan, tanda-tanda bersalin. Kalau isteri mula mengalami morning sickness, boleh cari tips untuk mengatasi morning sickness. Suami juga boleh membaca tahap perkembangan janin didalam rahim isteri, sebagai contoh minggu ke berapa tangan & kaki terbentuk. Lepas tu ceritakan kepada isteri. Pasti isteri anda akan rasa sangat bahagia & anda akan kelihatan sebagai suami super dimata isteri.

2. Temankan isteri setiap kali pergi ke pre-natal check up

Yang ni memang selalu dipandang ringan oleh golongan suami. Tak ramai yang sanggup tinggalkan kerja untuk menemani isteri untuk pre-natal check up di klinik. Tahukah anda, isteri akan menjadi sangat gembira jika anda sudi menemaninya setiap kali berjumpa doktor. Sambil tunggu giliran, anda berdua boleh luangkan masa bersama. Kan bahagia macam tu?

3. Tumpukan 100% perhatian  kepada isteri semasa di rumah

Tips ke tiga daripada 10 tips menjadi suami hebat semasa isteri mengandung ialah tinggalkan kerja pejabat di tempat yang sepatutnya: PEJABAT. Apabila anda di rumah, tumpukan 100% perhatian kepada isteri yang mengandung. Bantu isteri menyediakan makanan, buat kerja rumah, mandikan isteri, urut badan isteri yang kesakitan akibat membawa anak anda didalam rahim 24 jam sehari.

tips menjaga isteri mengandung, tips jaga isteri mengandung, peranan suami semasa isteri mengandung, peranan suami ketika isteri mengandung, peranan suami semasa isteri hamil. peranan suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri sarat mengandung, peranan suami semasa isteri sarat mengandung,tanggung jawab suami ketika isteri hamil, ada suami ketika isteri mengandung, amalan suami ketika isteri hamil, adab suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri hamil, pantang larang suami semasa isteri mengandung,

4. Penuhi kehendak isteri yang munasabah

Isteri yang sedang mengandung ada kalanya mengidam nak makan apa-apa makanan. Ada juga yang nak pergi ke sesuatu tempat. Penuhi kehendak isteri selagi ianya munasabah & tidak memudaratkan.

5. Banyakkan bersabar

Tips kelima adalah sangat penting. Ya, betul! Bukan mudah nak menjaga isteri yang mengandung. Penat. Sebab tu anda kena bersabar. Sentiasa ingat, isteri dah banyak berkorban. Bukan mudah untuk mengandung. Dan isteri anda mengandungkan anak anda, hasil kasih sayang anda berdua. Jadi, banyakkan bersabar ye!

6. Jaga pemakanan isteri

Isteri yang mengandung memerlukan makanan berkhasiat & nutrisi yang secukupnya untuk diri sendiri dan bayi dalam kandungan. Anda boleh membaca tentang amalan pemakanan untuk ibu mengandung di sini. Anda juga boleh belikan set ibu mengandung Shaklee  yang membekalkan semua nutrien yang diperlukan sepanjang tempoh kehamilan. Apabila tarikh bersalin semakin dekat, anda boleh belikan set berpantang Shaklee sebagai hadiah untuk isteri.

tips menjaga isteri mengandung, tips jaga isteri mengandung, peranan suami semasa isteri mengandung, peranan suami ketika isteri mengandung, peranan suami semasa isteri hamil. peranan suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri sarat mengandung, peranan suami semasa isteri sarat mengandung,tanggung jawab suami ketika isteri hamil, ada suami ketika isteri mengandung, amalan suami ketika isteri hamil, adab suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri hamil, pantang larang suami semasa isteri mengandung,

7. Tingkatkan amal ibadah

Semasa isteri mengandung, seeloknya anda meningkatkan amal ibadah. Lakukan segala yang wajib & lakukan amalan sunat seperti puasa sunat, solat sunat, banyakkan membaca Al-Quran, bersedekah, dan sebagainya. Banyakkan berdoa supaya tempoh kehamilan & bersalin berjalan dengan baik. Berdoa supaya isteri & bayi anda sentiasa sihat & selamat.

8. Jaga kelakuan & tutur kata

Tips seterusnya ialah jaga kelakuan & tutur kata sepanjang tempoh isteri bersalin, kerana jika anda berperangai buruk, dikhuatiri ianya akan diwarisi oleh anak didalam kandungan isteri.

9. Temankan isteri membeli-belah barangan bayi

Apabila kandungan mencecah 7 bulan, anda boleh menemani isteri membeli kelengkapan bayi. Isteri anda tentu akan berasa bahagia jika dapat memilih baju bayi bersama-sama. Semasa membeli-belah, tolong bawakan handbag isteri, dan pimpin tangannya. Bawa isteri duduk apabila dia kelihatan penat.

10. Tunjukkan kasih sayang yang tidak berlebah bahagi

Tips terakhir ialah tunjukkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada isteri. Biar isteri rasa bahawa dia adalah wanita paling penting dalam hidup anda. Biar isteri tahu bahawa anda sayangkan dia, dan anak dalam kandungannya. Bahagiakan isteri anda, dan anda akan menjadi suami super.

Semoga 10 tips suami hebat semasa isteri mengandung yang saya kongsikan tadi bermanfaat untuk anda. Amalkan tips-tips tadi. Insya Allah, rumah tangga akan menjadi aman bahagia. Saya doakan semoga isteri anda selamat bersalin & semoga rumah tangga anda kekal bahagia hingga ke syurga. Oh ya, berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee? Sila hubungi saya sekarang.

tips menjaga isteri mengandung, tips jaga isteri mengandung, peranan suami semasa isteri mengandung, peranan suami ketika isteri mengandung, peranan suami semasa isteri hamil. peranan suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri sarat mengandung, peranan suami semasa isteri sarat mengandung,tanggung jawab suami ketika isteri hamil, ada suami ketika isteri mengandung, amalan suami ketika isteri hamil, adab suami ketika isteri hamil, peranan suami ketika isteri hamil, pantang larang suami semasa isteri mengandung,

Petua Bayi Kembung Perut Yang Diamalkan Sejak Dulu

Masalah kembung sering terjadi ke atas bayi yang berumur 6 bulan ke bawah kerana ruang dalam abdomen ( abdominal cavity ) masih kecil berbanding dengan saiz organ dalam abdomen seperi usus, perut, hati, limpa,pundi air kencing. Nak tahu petua bayi kembung perut yang diamalkan sejak dulu?

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

 Adakah bayi kembung satu perkara yang normal?

Sesetengah bayi mengalami colic iaitu satu keadaan dimana bayi akan menangis selama berjam-jam tanpa henti & tanpa sebarang sebab. Dah bagi susu, dah gantikan lampin, dah peluk, dah pujuk, dah bagi anak selesa, tapi masih juga menangis. Anak akan kelihatan tidak selesa tanpa punca yang jelas. Selepas beberapa jam, anak akan berhenti menangis dengan sendiri. Jika bayi anda mengalami colic, jangan risau. Masalah tersebut akan semakin berkurangan apabila bayi anda membesar. Biasanya bayi colic akan menangis pada waktu malam.

Untuk soalan adakah bayi kembung satu perkara yang normal? Jawapannya ialah YA. Bayi kembung adalah satu perkara normal. Oleh itu ibu bapa wajib mengetahui petua berkesan atasi bayi kembung perut.

Macam mana nak tahu sama ada bayi mengalami kembung perut atau tidak?

Anda boleh mengetahui sama ada bayi mengalami kembung atau tidak dengan memeriksa perut bayi. Perut bayi yang kembung akan menjadi buncit & keras. Apabila dijentik atau diketuk dengan jari, anda akan mendegar bunyi padat seperti buah nangka. Kadang kala, pusat juga akan terjojol. Bayi juga akan menangis & menggeliat kerana tidak selesa.

Apakah punca bayi kembung?

Terdapat pelbagai faktor yang boleh menjadi punca bayi anda mengalami kembung. Di antaranya ialah:

1)  Genetik atau keturunan

Sesetengah keluarga mempunyai sejarah bayi kembung. Setiap bayi yang lahir dalam keluarga tersebut pasti akan mengalami masalah kembung & menangis, terutamanya pada waktu malam.

2) Cara menyusu dengan botol yang tidak betul.

Penyusuan botol yang tidak betul bermaksud botol terlalu condong atau pun saiz lubang botol yang tidak sesuai  menyebabkan banyak udara ditelan dan menyebabkan perut kembung. Tidak menyendawakan bayi selepas menyusu juga boleh menyebabkan bayi anda kembung.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

3)  Bayi menangis terlalu banyak

Apabila bayi kerap menangis, akan berlaku ‘overstimulation’ yang boleh menyebabkan kembung perut

4)     Penghadaman susu yang kurang sesuai & menghasilkan banyak gas

Kemungkinan susu formula yang anda berikan tidak sesuai dengan bayi. Sebab itu susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi.

Petua berkesan atasi bayi kembung perut

Masalah bayi kembung boleh dicegah dan diatasi dengan mengamalkan petua-petua berikut:

1. Sapukan minyak ke badan bayi selepas mandi

Sapukan minyak telon ke bahagian perut, belakang, tapak kaki, tulang keting, dan betis bagi mengelakkan masuk angin.

2. Urutan

Infant massage boleh menenangkan bayi & insya Allah mengurangkan kembung yang dialami.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Berikut adalah teknik urutan yang sesuai untuk anda praktikkan di rumah:

Kaki
Urutan bermula di buku lali, bergerak ke peha dan balik ke buku lali. Bengkok dan luruskan kaki bayi serta buat pergerakan seperti mengayuh dan lakukannya secara pelahan-lahan. Buat latihan jari dengan membengkok dan meluruskan setiap jari supaya semua sendi digerakkan. Tolak sedikit jari ke belakang perlahan-lahan.

Perut
Urutan I LOVE U. Gunakan dua atau tiga jari, yang membentuk I-L-U daripada arah bayi. Bila dari posisi kita membentuk I-L-U terbalik.
Urut kiri bayi dari bawah ke atas (huruf I). Urut melintang dari kanan bayi ke kiri bayi,kemudian turun ke bawah (huruf L).Urut dari kanan bawah bayi, naik ke kanan atas bayi, melengkung membentuk U dan turun lagi ke kiri bayi.Semua gerakan berakhir di perut kiri bayi.

Tangan
Ulang proses sama seperti mengurut kaki.

Dada
Urut dengan menggunakan tapak tangan. Urut ke arah keluar (melintang) dari tengah dada menghala ke atas sehingga ke bahu dan turun ke tulang rusuk.

Muka
Membuat urutan secara bulatan kecil pada kulit kepala. Urutan ini juga boleh dilakukan ketika mandi dan memakai syampu. Usap dahi, keliling mata dan kening. Urut pipi dan usap secara melintang dari tulang pipi ke telinga. Urut secara bulatan di bawah dagu, keliling telinga dan tengkuk. Urut perlahan-lahan dengan memberi sedikit tekanan. Cara ini akan membuatkan bayi berasa lebih selesa.

Belakang badan
Anda perlu tiarapkan bayi anda. Gunakan minyak dan urut belakang badan dari atas tulang belakang hingga ke pangkal punggung menggunakan kedua-dua tangan. Buat urutan secara bulatan dari bahu, turun ke badan-punggung, paha dan kaki.

Bahu
Urut bahu menggunakan tapak tangan dan akhiri dengan satu usapan panjang dari bahu ke kaki.

Urutan ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit dan bayi akan lebih tenang serta segar apabila diurut.

3. Mendukung bayi

Dukung bayi anda yang sedang menangis.

4. Membedung bayi

Membedung juga merupakan salah satu petua berkesan atasi bayi kembung perut.

5. Letakkan bayi dalam cot, di dalam bilik yang suram.

Jangan buka lampu yang terang. BAyingkan bayi di dalam baby cot dengan anda menemani bayi di sisi katil. Belai bayi anda, bercakap & pujuk bayi supaya tenang.

6. Gunakan kipas siling

Elakkan penggunaan kipas meja kerana angin yang terhasil adalah tertumpu ke satu tempat. Sementara bagi kipas siling, angin yang dihasilkan disebarkan ke seluruh bilik.

7) Jintan hitam @ Habbatus Sauda

Habbatus Sauda adalah satu petua berkesan atasi bayi  kembung perut. Caranya:

[✔] Cari cebisan kain putih
[✔] Jahit supaya membentuk seperti sarung bantal (boleh refer gambar Nurul Aina di bawah)
[✔]Ambil segenggam Habbatus Sauda & masukkan ke dalam kain tadi. Tak perlu banyak, pastikan ianya leper seperti tilam supaya anak tidak sakit @ rimas.
[✔] Selitkan di dalam barut bayi. Bagi bayi yang tidak memakai barut, ibu boleh membuat tali & pakaikan keperut bayi seperti tali pinggang.

8. Set Berpantang Shaklee

Set berpantang Shaklee bukan sahaja memberikan tenaga kepada ibu berpantang supaya sentiasa cergas, banyak susu, dan luka bersalin cepat sembuh. ia juga membantu mengelakkan masalah bayi kembung.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Semoga petua  bayi kembung perut yang diamalkan sejak dulu tadi bermanfaat untuk anda. Nak order Set Berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

bayi kembung, bayi kembung perut,bayi kembung perut dan cirit birit, bayi kembung muntah, bayi kembung terus, bayi kembung perut malam, bayi kembung dan mencret, bayi kembung perut waktu malam, bayi kembung dan muntah,  bai kembung perut tapi tidak menangis, punca bayi kembung, sebab bayi kembung, punca bayi kembung perut, penyebab bayi kembung, punca anak kembung perut, punca bayi sellau kembung,  makanan ibu punca bayi kembung, petua elak bayi kembung, petua elak bayi kembung perut, petua bayi kembung, petua anak kembung, petua anak kembung perut, petua elak bayi kembung perut

Set Berpantang Terbaik Di Pasaran

Anda mencari set berpantang yang mudah, selamat untuk ibu dan bayi, membantu mengurangkan jaundis atau demam kuning, mengelakkan bayi mengalami masalah kembung, pendek kata terbaik untuk ibu dan bayi? Jom saya perkenalkan set berpantang terbaik  di pasaran.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

Set Berpantang Terbaik Di Pasaran

Set Berpantang Shaklee adalah set berpantang yang terbaik di pasaran. Berikut adalah antara soalan yang sering diutarakan mengenai set berpantang Shaklee:

1. Bila boleh mula ambil set berpantang Shaklee? Selepas bersalin boleh terus ambil atau kena tunggu beberapa hari?

Jawapan: Anda boleh mengambil set berpantang Shaklee IMMEDIATELY selepas bersalin. Selesai sahaja bersalin, anda boleh terus ambil ESP untuk mengembalikan tenaga yang hilang sepanjang proses bersalin. Set Berpantang Shaklee akan membantu anda bertenaga, segar semula & insya Allah membanyakkan susu anda.

2. Kalau bersalin secara pembedahan boleh ambil set berpantang Shaklee?

Jawapan: Boleh.  Zinc Complex dan Vitamin C dalam Set berpantang Shaklee juga membantu menyembuhkan luka episiotomi atau luka pembedahan dengan cepat. ESP pula membekalkan makanan  kepada sel supaya sel baru akan tumbuh dengan cepat dikawasan luka, sama ada luka episiotomi atau luka pembedahan.

3.  Adakah set berpantang Shaklee selamat untuk ibu dan bayi?

Jawapan: Set berpantang Shaklee adalah vitamin semulajadi yang selamat untuk ibu dan bayi. Anda tidak perlu risau tentang masalah jaundis (demam kuning) atau pun bayi mengalami masalah kembung (colic). Set ini juga membantu membanyakkan susu ibu.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,
Nak ebook ini secara percuma? Hubungi saya

4.  Kalau dah makan set berpantang Shaklee, perlu ke beli jamu & herba seperti pilis, param, mandian herba?

Jawapan: Tidak perlu. Set berpantang Shaklee sudah lengkap untuk penjagaan luaran & dalaman anda. Walau bagaimana pun, anda disarankan untuk bertungku & berurut untuk mempercepatkan proses pengecutan rahim & memberikan kesegaran badan.

5. Kalau bersalin anak tak cukup bulan boleh makan set berpantang Shaklee tak?

Jawapan: Boleh. Saya akan berikan aturan makan terbaik untuk anda mendapat khasiat yang optimum dari set berpantang Shaklee yang anda beli.

6. Macam mana aturan makan set berpantang Shaklee?

Jawapan: Aturan makan & konsultasi terbaik dari saya adalah ekslusif untuk pelanggan saya SAHAJA. Nak tahu cara makan yang betul? Dapatkan set berpantang anda dari saya.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,
Dapatkan ebook ini secara percuma dengan pembelian set berpantang Shaklee. Ekslusif untuk pelanggan saya sahaja.

7. Berapa harga set berpantang Shaklee? Boleh saya dapatkan dengan harga ahli? Jawapan: Sila sms atau whatsapp ke 012-9025232 untuk mendapatkan pakej set berpantang Shaklee dengan harga istimewa. Nak dapatkan dengan harga ahli pun boleh. Hubungi saya ye!

8. Apakah fungsi vitamin dalam set berpantang Shaklee?

Jawapan: Berikut adalah fungsi vitamin dalam set berpantang Shaklee: VITALEA Mengandungi 28 jenis vitamin termasuk Vitamin A,B, C,D, E, kalsium, zinc, iron, dan sebagainya. Juga dikenali sebagai multivitamin. Vitalea berfungsi untuk memberi kesihatan kepada ibu yang baru bersalin & sekali gus bayi yang menyusu ibu juga akan mendapat khasiatnya.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

B-COMPLEX memberikan anda mood gembira. Sangat penting bagi mengelakkan angin meroyan semasa berpantang. B Complex mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh badan bagi menggantikan vitamin B yang hilang semasa proses mengandung & kehamilan. Vitamin B adalah penting bagi menjaga kesihatan jantung, sintesis DNA, memberi tenaga, & mengurangkan stres bagi ibu yang sedang berpantang. Lazimnya, ibu berpantang kekurangan tidur kerana jadual tidur bayi yang tidak menentu di samping bayi yang kerap menangis. Tambahan pula tubuh badan masih dalam proses untuk recover selepas 10 bulan mengandung & melalui proses kelahiran yang memenatkan. Oleh itu, B-Complex adalah satu kemestian bagi ibu dalam pantang.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

Vitamin C membantu supaya luka bersalin anda cepat sembuh dan mengelakkan berlaku situasi menakutkan seperti luka terbuka, luka bernanah, luka berair, dan sebagainya. Ia merupakan Anti oksida, menguatkan sel, menjaga kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot, dan salur darah ibu yang baru melahirkan.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

ZINC COMPLEX  menyembuhkan luka bersalin dengan cepat & mengatasi masalah rambut gugur selepas bersalin. Zink merupakan mineral yang sangat penting bagi tubuh badan manusia, terutamanya ibu yang baru bersalin & menyusukan bayi. Ia merangsang tindakan 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi biokimia dalam badan kita yang mana mempercepatkan proses penyembuhan luka bagi yang bersalin secara normal atau pembedahan, mengurangkan masalah keguguran rambut, dan yang paling penting meningkatkan metabolisma. Boleh cepat kurus!!

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,  ESP  memberikan tenaga & membantu membanyakkan susu. Anda boleh membaca kebaikan ESP yang lain di sini.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

Ostematrix kaya dengan kalsium. Ia membantu anda mengatasi masalah sembelit dan membekalkan anda kalsium yang mencukupi. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan kalsium yang secukupnya supaya gigi tak bergoyang & takde rasa sakit-sakit badan.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

Alfalfa memang sangat penting untuk ibu yang nak bahagian intim kembali seperti anak dara. Ia juga bertindak sebagai milk booster. Banyak sangat khasiat Alfalfa. Anda boleh membaca kelebihan Alfalfa di sini.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli, 9. Ada testimoni pelanggan yang berpuas hati tak?

Jawapan: ADA! Banyak sangat testimoni pelanggan yang berpuas hati dengan set berpantang Shaklee. Jom saya kongsikan beberapa testimoni mereka:

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli, Sememangnya Set Berpantang Shaklee adalah set berpantang terbaik di pasaran. Ibu cergas bertenaga dan bayi pun akan membesar dengan sihat & kuat tanpa sebarang masalah. Berminat untuk mendapatkan set berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

set berpantang shaklee, set berpantang shaklee harga, set berpantang shaklee fungsi, fungsi set berpantang shaklee, set berpantang shaklee trial pack, set menyusu shaklee, cara pengambilan set berpantang shaklee, set berpantang shaklee murah, testimoni set berpantang shaklee, set berpantang shaklee 2013, set berpantang shaklee 2014, set berpantang shaklee 2015,  set berpantang shaklee bajet, set berpantang shaklee harga ahli,  set berpantang shaklee premium, set berpantang shaklee cara makan, set berpantang shaklee aturan makan,  set bersalin shaklee, set bersalin shaklee testimoni, set bersalin shaklee harga murah, set bersalin shaklee harga ahli,

Tips Luka Bersalin Caesar Cepat Sembuh

Sudah tentu anda berharap untuk bersalin secara normal, tetapi jika berlaku sebarang komplikasi, pembedahan ceaserean perlu dilakukan. Ada juga ibu yang memilih elective caesar atas sebab tertentu. Jom saya cerita tentang tips luka bersalin ceasar cepat sembuh, luka cepat kering tanpa bernanah atau risiko benang terbuka yang boleh menyebabkan jangkitan.

luka caeser, luka caeser cepat kering, luka caeser cepat sembuh, luka caeser berapa lama sembuh, luka caeser berair, luka caeser terbuka, luka caeser berdarah, luka caeser terbertas, penjagaan luka selepas bersalin, penjagaan luka pembedahan bersalin, penjagaan luka ceaserean,  cara menjaga luka pembedahan bersalin,  penjagaan luka pembedahan selepas bersalin,  luka oembedahan bersalin terbuka, luka pembedahan bersalin berair, luka pembedahan bersalin berdarah, luka pembedahan bersalin bernanah,  cara menjaga luka pembedahan,

Tips Luka Bersalin Caesar Cepat Sembuh

1. Pastikan luka sentiasa kering

Tips luka caeser cepat sembuh yang pertama ialah pastikan luka sentiasa kering, terutamanya selepas mandi. Lap perlahan-lahan dengan kain yang bersih. Kalau anda ada hair dryer, boleh gunakan untuk mengeringkan luka.

2. Elakkan menyapu ubat tradisional ke kawasan luka

Selepas mandi, sapu antibiotik & ubat anti parut yang dibekalkan oleh hospital. Jangan sesekali menyapu ubat tradisional seperti minyak gamat atau minyak panas ke kawasan luka.

3. Jangan sabun kawasan luka semasa mandi

Untuk 10 hari yang pertama, pastikan kawasan luka tidak terkena sabun mandi, syampu atau mandian herba.

4. Jangan lakukan kerja berat

Dalam tempoh berpantang, jangan sesekali lakukan kerja berat. Minta bantuan ahli keluarga yang lain. Ia penting bagi mengelakkan berlaku masalah luka terbuka yang akan menyebabkan jangkitan kuman. Kerja berat yang dimaksudkan ialah mengangkat benda berat, naik turun tangga dengan kerap, dan kerja yang memerlukan anda membongkok atau mencangkung, dan sebagainya.

luka caeser, luka caeser cepat kering, luka caeser cepat sembuh, luka caeser berapa lama sembuh, luka caeser berair, luka caeser terbuka, luka caeser berdarah, luka caeser terbertas, penjagaan luka selepas bersalin, penjagaan luka pembedahan bersalin, penjagaan luka ceaserean,  cara menjaga luka pembedahan bersalin,  penjagaan luka pembedahan selepas bersalin,  luka oembedahan bersalin terbuka, luka pembedahan bersalin berair, luka pembedahan bersalin berdarah, luka pembedahan bersalin bernanah,  cara menjaga luka pembedahan,

5. Elakkan pengambilan ubat tradisional

Sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa ubat tradisional keran ia boleh menyebabkan rahim mengalami proses pengecutan yang terlampau kuat atau kerap, lalu memberikan tekanan kepada luka caeser anda.

6. Susukan bayi dengan kerap

Tips luka bersalin caeser cepat sembuh yang seterusnya ialah susukan anak dengan kerap. Tiap kali anda menyusukan anak, badan akan mengeluarkan hormon oxytocin yang merehatkan & membantu pentembuhan luka dengan lebih baik.

7. Ambil makanan yang kata dengan zat besi, multivitamin & zinc

Semasa pembedahan, badan kehilangan banyak darah. Jadi zat besi adalah sangat penting untuk ibu yang bersalin melalui kaedah caeserean. Zinc pula mempercepatkan proses penyembuhan luka sementara multivitamin membekalkan sumber vitamin mencukupi yang diperlukan oleh tubuh badan. Set berpantang Shaklee mengandungi ketiga-tiga nutrien yang saya sebutkan tadi dan ianya adalah set berpantang moden terbaik untuk ibu yang baru melahirkan.

luka caeser, luka caeser cepat kering, luka caeser cepat sembuh, luka caeser berapa lama sembuh, luka caeser berair, luka caeser terbuka, luka caeser berdarah, luka caeser terbertas, penjagaan luka selepas bersalin, penjagaan luka pembedahan bersalin, penjagaan luka ceaserean,  cara menjaga luka pembedahan bersalin,  penjagaan luka pembedahan selepas bersalin,  luka oembedahan bersalin terbuka, luka pembedahan bersalin berair, luka pembedahan bersalin berdarah, luka pembedahan bersalin bernanah,  cara menjaga luka pembedahan,

Semoga tips luka bersalin caeser cepat sembuh yang saya kongskan tadi bermanfaat untuk anda. Semoga anda melalui proses bersalin yang mudah tanpa sebarang komplikasi. Berminat untuk mendapatkan Set Berpantang Shaklee? Hubungi saya sekarang.

luka caeser, luka caeser cepat kering, luka caeser cepat sembuh, luka caeser berapa lama sembuh, luka caeser berair, luka caeser terbuka, luka caeser berdarah, luka caeser terbertas, penjagaan luka selepas bersalin, penjagaan luka pembedahan bersalin, penjagaan luka ceaserean,  cara menjaga luka pembedahan bersalin,  penjagaan luka pembedahan selepas bersalin,  luka oembedahan bersalin terbuka, luka pembedahan bersalin berair, luka pembedahan bersalin berdarah, luka pembedahan bersalin bernanah,  cara menjaga luka pembedahan,

Petua Mudah Bersalin

Alhamdulillah ramai pelanggan Set Subur Shaklee saya yang dah berjaya mengandung. Sekarang ni semua tengah bergembira dengan kehadiran bayi comel dalam kandungan & pastinya sedang sibuk menimba ilmu tentang tanda nak bersalin, berpantang & penjagaan bayi baru lahir. Kali ni saya nak share petua mudah bersalin untuk anda amalkan.

PETUA MUDAH BERSALIN

1. Amalkan membaca Al-Quran & Solat Hajat sepanjang tempoh kehamilan

Wanita hamil diberikan satu kelebihan iaitu mereka sentiasa suci dari darah haid, Oleh itu, mereka boleh sentiasa bersolat & membaca Al-Quran. Jadi, sepanjang tempoh kehamilan anda, banyakkan membaca Al-Quran & lakukan solat hajat supaya anda dapat bersalin dengan mudah. Membaca Al-Quran bukan sahaja merupakan satu petua mudah bersalin, malah membantu melahirkan bayi yang bijak & soleh.

Anda juga boleh mengamalkan doa-doa berikut:

petua mudah bersalin, petua mudah bersalin anak sulung, petua mudah bersalin cara islam, tips mudah bersalin, petua mudah bersalin normal, tips mudah bersalin normal, petua bersalin awal, petua bersalin mudah, petua bersalin dengan mudah, petua bersalin cepat, petua bersalin normal selepas pembedahan, petua bersalin dengan mudah,  petua senang bersalin, petua bersalin dengan mudah,  tips sennag bersalin, petua untuk bersalin dengan mudah, petua mudah bersalin dalam islam, tips mudah bersalin, tips mudah bersalin anak pertama, tips mudah bersalin dalam islam,  tips mudah melahirkan anak, tips untuk mudah bersalin, tips agar mudah bersalin,
Doa Nabi Yunus semasa dalam perut ikan yu.

petua mudah bersalin, petua mudah bersalin anak sulung, petua mudah bersalin cara islam, tips mudah bersalin, petua mudah bersalin normal, tips mudah bersalin normal, petua bersalin awal, petua bersalin mudah, petua bersalin dengan mudah, petua bersalin cepat, petua bersalin normal selepas pembedahan, petua bersalin dengan mudah,  petua senang bersalin, petua bersalin dengan mudah,  tips sennag bersalin, petua untuk bersalin dengan mudah, petua mudah bersalin dalam islam, tips mudah bersalin, tips mudah bersalin anak pertama, tips mudah bersalin dalam islam,  tips mudah melahirkan anak, tips untuk mudah bersalin, tips agar mudah bersalin,

petua mudah bersalin, petua mudah bersalin anak sulung, petua mudah bersalin cara islam, tips mudah bersalin, petua mudah bersalin normal, tips mudah bersalin normal, petua bersalin awal, petua bersalin mudah, petua bersalin dengan mudah, petua bersalin cepat, petua bersalin normal selepas pembedahan, petua bersalin dengan mudah,  petua senang bersalin, petua bersalin dengan mudah,  tips sennag bersalin, petua untuk bersalin dengan mudah, petua mudah bersalin dalam islam, tips mudah bersalin, tips mudah bersalin anak pertama, tips mudah bersalin dalam islam,  tips mudah melahirkan anak, tips untuk mudah bersalin, tips agar mudah bersalin,

petua mudah bersalin, petua mudah bersalin anak sulung, petua mudah bersalin cara islam, tips mudah bersalin, petua mudah bersalin normal, tips mudah bersalin normal, petua bersalin awal, petua bersalin mudah, petua bersalin dengan mudah, petua bersalin cepat, petua bersalin normal selepas pembedahan, petua bersalin dengan mudah,  petua senang bersalin, petua bersalin dengan mudah,  tips sennag bersalin, petua untuk bersalin dengan mudah, petua mudah bersalin dalam islam, tips mudah bersalin, tips mudah bersalin anak pertama, tips mudah bersalin dalam islam,  tips mudah melahirkan anak, tips untuk mudah bersalin, tips agar mudah bersalin,

2. Minum air sisa suami

Sepanjang kehamilan, amalkan meminum air sisa suami. Caranya mudah sahaja, suami minum seteguk kemudian anda minum dari cawan yang sama. Mudah sahaja petua mudah bersalin yang ini kan? Sebagai bonus anda akan mendapat pahala & merapatkan kasih sayang anda suami isteri. Kan romantik minum berkongsi satu gelas air.

3. Minum air rambut semasa mandi

Petua mudah bersalin yang ini meamng femes. Rasanya semua orang tahu. Semasa mandi, minum sedikit air dari hujung rambut anda & berniat minta supaya anda mudah bersalin. Untuk makluman anda petua mudah bersalin ini telah diamalkan sejak zaman nenek moyang kita dulu lagi. Jadi tak rugi kalau kita amalkan.

4. Elakkan duduk di anak tangga

Kata orang tua, kalau kita duduk di anak tangga, nanti waktu bersalin bayi kita lambat keluar, seumpama kita yang sedang duduk termanggu di anak tangga. Wallahu alam… tidak diketahui sejauh mana kebenarannya tapi apa salahnya kalau kita jauhkan. Lagi pun tak manis ibu mengandung duduk di anak tangga & ia juga boleh mendatangkan bahaya.

5. Elakkan duduk di muka pintu

Yang ini pun merupakan petua mudah bersalin yang diamalkan sejak turun temurun. Katanya kalau kita suka duduk di muka pintu, nanti waktu bersalin bayi akan duduk di muka pintu, tak mahu keluar. Sekali lagi saya nak ingatkan, ini adalah petua orang lama. terpulang untuk kita amalkan atau tidak.

6. Bunga akar fatimah

Ramai yang sibuk mencari bunga akar fatimah kerana katanya ia merupakan petua mudah bersalin yang diamalkan oleh orang arab sejak dulu. Menurut pembacaan saya, tak salah jika kita ingin berikhtiar dengan bunga akar fatimah TETAPI jangan sesekali meminum airnya jika pintu @ jalan belum terbuka kerana akan menyebabkan contraction yang kuat & tumpah darah. Waktu terbaik untuk minum air bunga akar fatimah ialah apabila jalan sudah terbuka & anda bersedia untuk melahirkan.

Semoga petua mudah bersalin yang saya kongsikan membawa manfaat kepada anda. Ibu yang sedang mengandung boleh mengambil Set Hamil Shaklee yang memberikan anda tenaga sepanjang tempoh hamil & membantu pembentukan janin yang sempurna. Jika anda masih tercari-cari set berpantang tanpa herba yang selamat untuk bayi tanpa perlu risau tentang masalah demam kuning atau jaundis, anda boleh mengambil Set Berpantang Shaklee. Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee? Hubungi saya sekarang!

petua mudah bersalin, petua mudah bersalin anak sulung, petua mudah bersalin cara islam, tips mudah bersalin, petua mudah bersalin normal, tips mudah bersalin normal, petua bersalin awal, petua bersalin mudah, petua bersalin dengan mudah, petua bersalin cepat, petua bersalin normal selepas pembedahan, petua bersalin dengan mudah,  petua senang bersalin, petua bersalin dengan mudah,  tips sennag bersalin, petua untuk bersalin dengan mudah, petua mudah bersalin dalam islam, tips mudah bersalin, tips mudah bersalin anak pertama, tips mudah bersalin dalam islam,  tips mudah melahirkan anak, tips untuk mudah bersalin, tips agar mudah bersalin,

Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas

Episiotomi adalah potongan surgikal yang dibuat sebelum bersalin disekitar kawasan otot di antara vagina dan anus (kawasan ini dipanggil perineum) untuk membesarkan pembukaan vaginal anda. Doktor akan memotong untuk mempercepatkan bersalin dan mengelakkan vagina daripada terkoyak, terutama semasa bersalin vaginal kali pertama.  Ramai pakar percaya luka episiotomi lebih cepat sembuh berbanding luka terkoyak sendiri. Nak tahu Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas?

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

 Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas

Selepas bersalin, anda perlu menjaga luka episiotomi tersebut dengan baik supaya ia cepat sembuh & mengelakkan berlakunya jangkitan kuman atau bernanah. Berikut adalah tips penjagaan yang boleh diamalkan:

1. Pad Ais. Sebaik sahaja selepas melahirkan, letakan pad ais pada luka. Ia bukan sahaja mempercepatkan kesembuhan luka, ia juga membantu mengurangkan rasa sakit. Letak pada luka selama 10 minit setiap 3 jam.

2. Pastikan kawasan perineum bersih. Darah nifas dan air kencing boleh menyebabkan jangkitan kuman pada luka. Pastikan kawasan luka sentiasa berada dalam keadaan bersih dengan membasuh mengunakan air biasa atau lebih baik lagi mengunakan cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor. Sentiasa bersihkan dari depan kebelakang untuk mengelakan cemaran najis. Semasa kecing, cuba duduk secara mencangkung dan siram air suam semasa kencing.

3. Pastikan luka sentiasa kering. Tips penjagaan luka episiotomi selepas bersalin yang seterusnya ialah mengeringkan kawasan luka bagi menggalakkan proses pemulihan. Bilas faraj 2-3 jam sekali dan biarkan kering dari darah nifas. Anda boleh mengunakan pengering rambut jika mahu. Anda juga digalakkan untuk mendedahkan luka jika berkesempatan.

4. Jangan duduk atau berbaring terlalu lama. Guna bantal donat atau pelampung berenang berbentuk bulat untuk mengelakkan dari tekanan pada luka.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

5. Tekap kawasan luka semasa membuang air besar. Tekan dengan lembut kawasan episiotomi untuk mengurangkan tegangan. Ia juga dapat mengurangkan sakit dan mengelakkan jahitan terbuka.

6. Makan pil penahan sakit sekiranya sakit. Anda boleh makan paracetamol atau ubat yang lebih berkesan seperti ponstan. Dapatkan perskripsi dari doktor sebelum mengambil sebarang ubatan.

7. Elakkan  sembelit. Pastikan anda minum air secukupnya untuk melancarkan perjalanan usus. Banyakkan makan fiber. Pengambilan Ostematrix Shaklee boleh membantu melembutkan najis anda.

8. Sitz bath. Amalkan  sitz bath dengan merendam pungung anda dalam besin berisi air garam. Ia mengurangkan sakit dan membersihkan luka sehingga dalam vagina.

9. Senaman Pelvic floor. Tips penjagaan luka episiotomi selepas bersalin yang seterusnya ialah dengan mengamalkan senaman kegel secara rutin. Ia membantu menyembuhkan luka dengan cepat dengan cara mengalakkan perjalanan darah ke vagina. Buat 100-200 kali sekali. Anda akan dapat melihat perbezaannya.

10. Pastikan tiada tanda jangkitan kuman. Rasa sakit, nanah dan bengkak adalah tanda jangkitan kuman. Jumpa doktor sekiranya ia berlaku.

11. Set Berpantang Shaklee. Set berpantang Shaklee membantu menyembuhkan luka anda dengan cepat, di samping membantu melembutkan najis anda. Ia juga memberikan anda tenaga yang diperlukan sepanjang tempoh berpantang. Set ini merupakan set berpantang terbaik untuk ibu yang sedang berpantang.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

Semoga tips menjaga luka episiotomi selepas bersalin supaya tak terbertas yang saya kongsikan bermanfaat untuk anda. Berminat untuk mendapatkan set berpantang Shaklee dengan harga istimewa? Hubungi saya sekarang.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...