-

Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

Anak anda selalu jatuh sakit? Dah bagi susu ibu, amalkan pemakanan sunnah, jaga pemakanan anak, tapi selalu juga jatuh sakit. Nak tahu kenapa anak selalu demam batuk dan selsema?

kenapa anak selalu demam1 300x246 Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

1. Antibodi yang lemah. Sesetengah anak mempunyai antibodi yang lemah, terutamanya anak yang dilahirkan tak cukup bulan. Mungkin juga disebabkan oleh genetik. Apabila antibodi anak lemah, badan tak dapat nak melawan serangan bakteria dan virus yang menjadi punca demam.

2. Tak habiskan antibiotik. Bila kita bawa anak yang demam ke klinik, biasanya doktor akan bagi Antibiotik. Antibiotik yang diberikan perlu dihabiskan, tak boleh makan sekerat jalan. Kalau tak, nanti akan berlaku antibiotic resistance iaitu keadaan di mana antibiotik tidak akan berkesan lagi ke atas badan anak.

3. Persekitaran di rumah. Ada anak yang sering sakit disebakan keadaan rumah yang kurang bersih. Saya tak maksudkan rumah yang bersepah, dan tak dikemas. Bersih yang saya maksudkan di sini ialah habuk & debu tersembunyi macam atas rak, pengudaraan yang tak berapa baik, penggunaan alat pewangi rumah (bahan kimia), dan sebagainya.

4. Persekitaran di taska, tadika, atau sekolah yang kurang bersih. Persekitaran di tempat-tempat tersebut juga boleh menjadi punca kenapa anak selalu demam. Ini kerana anak kita mengahabiskan banyak masa di sana, boleh dikatakan hampir sepanjang hari.

5. Binatang perliharaan. Kat rumah ada bela kucing? Kalau anak asyik sakit, apa kata cuba elakkan daripada bela kucing buat sementara waktu? Bulu kucing yang berterbangan dalam rumah & najis kucing boleh menjadi punca kenapa anak selalu demam, batuk dan selsema.

kenapa anak selalu demam2 300x184 Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

6. Jangkitan dari kawan-kawan. Ini pun adalah salah satu daripada punca kenapa anak selalu demam & jatuh sakit. Yelah. Baru sihat, bila pergi school bercampur balik dengan anak yang bawa virus & bakteria, dah sakit semula. Lagi teruk kalau anak memang jenis antibodi tak kuat. Kesian ;(

7. Pemakanan. Makanan segera, jajan, minuman tinggi gula, adalah makanan yang tak bagus untuk anak. Kalau anak anda selalu sakit, cuba tengok pola pemakanan anak.

Apa Nak Buat Untuk Elakkan Anak Daripada Selalu Demam, Batuk & Selsema?

Elakkan perkara yang menjadi punca, seperti yang saya senaraikan di atas tadi. Dalam masa yang sama, anda boleh tingkatkan imuniti & antibodi anak dengan memberikan OmegaGuard & Mealshakes Shaklee.

OmegaGuard & Mealshakes Shaklee melindungi anak anda daripada sering demam, batuk & selsema. Gabungan 2 vitamin ini membantu meningkatkan imuniti anak supaya kebal daripada jangkitan virus & bakteria yang menyebabkan demam, batuk & selsema. Sebagai bonus, ia juga meningkatkan selera makan anak, mengatasi masalah sembelit & meningkatkan fokus semasa anak belajar & pelbagai kebaikan untuk anak anda.

kenapa anak selalu demam 300x220 Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

Sekarang anda dah tahu kenapa anak selalu demam, batuk dan selsema. Elakkan perkara yang boleh menjadi punca anak jatuh sakit, dan berikan anak anda OmegaGuard & Mealshakes Shaklee setiap hari. Insya Allah, anak anda akan semakin sihat dan jarang jatuh sakit. Nak order? Hubungi saya untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Kenapa Anak Selalu Demam Batuk Dan Selsema

 

Petua Hilangkan Parut Melecur Dan Terbakar Yang Dijamin Berkesan

Anda ada parut melecur dan terbakar akibat terkena air panas, minyak panas, atau disambar api? Tak kisahlah parut tu ada kat muka, lengan, atau bahagian tubuh mana sekali pun, insya Allah petua ini berguna untuk anda. Jom saya kongsikan petua hilangkan parut melecur dan terbakar yang dijamin berkesan.

hilangkan parut melecur7 300x225 Petua Hilangkan Parut Melecur Dan Terbakar Yang Dijamin Berkesan

Kalau luka terbakar & melecur baru je berlaku, anda boleh kurangkan kesakitan dan pedih dengan cara:

  1. Pecahkan sebiji telur dalam bekas dan kacau. Gunakan kapas, sapu telur tu kat tempat yang tercedera. Rasa panas dan sakit akan kurang.
  2. Bancuh garam dengan air. Pastikan bancuhan itu pekat. Sapu kat tempat luka. Ianya akan mengurangkan kesakitan.
  3. Getah pelepah pisang juga amat berguna. Sapukan getah tersebut kat tempat yang sakit. Biarkan seketika hingga sakit reda. Jangan basuh dengan air sebab ianya akan menyebabkan luka melepuh.
  4. Sapukan serbuk kopi katluka. Biarkan 10-15 minit kemudian baru buang. Insya ALLAH kulit takkan melepuh dan sakit akan kurang.
  5. Sapukan mentega kat luka. Insya ALLAH sakit akan kurang.
  6. Boleh juga guna kapur sireh. Sapu kat tempat yang melecur dan biar hingga kering. Sapu berulang kali. Rasa pedih dan sakit akan hilang.
  7. Sapukan tepung kat tempat luka. Biarkan seketika. Insya ALLAH akan meredakan kesakitan dan tidak tinggalkan kesan melepuh.

hilangkan parut melecur6 300x209 Petua Hilangkan Parut Melecur Dan Terbakar Yang Dijamin Berkesan

Untuk menghilangkan parut melecur & terbakar, anda boleh amalkan petua berikut:

1. Kulit kayu manis + bedak sejuk. Sediakan dua batang kulit kayu manis dan segenggam bedak sejuk. Tumbuk atau blend kulit kayu manis hingga menjadi serbuk halus. Campur kedua bahan & bancuh dengan air. Kemudian lumurkan pada parut. Lakukan sekerap mungkin. Lama kelamaan parut akan pudar dan hilang.

2. Daun lidah buaya. Ambil daun lidah buaya, belah daun supaya lendirnya keluar. Sapukan lendir daun lidah buaya pada parut. Lakukan tiga kali dalam seminggu. InsyaAllah, parut akan hilang.

3. Asam jawa. Ambil sedikit asam jawa, campur sedikit air & ramaskan. Jangan terlalu cair. Sapukan pada tempat yang berparut.  Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. InsyaAllah, setelah beberapa lama, parut akan pudar.

4. Produk Shaklee. Anda juga boleh hilangkan parut melecur & terbakar dengan mengamalkan produk Shaklee. Jom baca kisah macam mana ibu ni menghilangkan parut melecur anaknya dalam masa 9 hari je icon wink Petua Hilangkan Parut Melecur Dan Terbakar Yang Dijamin Berkesan

Itulah dia petua hilangkan parut melecur dan terbakar yang dijamin berkesan. Semoga bermanfaat. Nak cuba hilangkan parut dengan produk Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Petua Hilangkan Parut Melecur Dan Terbakar Yang Dijamin Berkesan

Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Anda mempunyai parut melecur terkena air panas, minyak panas, atau luka kesan terbakar? Tengah mencari tips paling berkesan untuk hilangkan parut supaya kulit cantik seperti sedia kala? Khas untuk anda, jom saya kongsikan cara hilangkan parut melecur yang paling berkesan dalam masa 9 hari.

hilangkan parut melecur 300x190 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Gambar kat atas ni adalah testimoni sebenar, bagai mana parut luka melecur hilang dalam masa 9 hari. Kisahnya, adik ni tengah tengok mak dia bakar sampah. Takde siapa yang tahu rupanya dalam longgokan sampah yang tengah dibakar tu ada sebotol penyegar udara Ambi Pur. Botol tu meletup, api naik marak lalu menyambar muka adik ni. Habis muka adik ni melecur.

Nak tahu cara hilangkan parut melecur yang paling berkesan dalam masa 9 hari? Ini adalah cerita dari mak adik ni, apa yang dia sapu sehingga muka adik ni kembali elok dalam tempoh 9 hari:

” masa kena tu Liza sapu dengan Herbal Cream..esok pagi cuci tempat terbakar dengan Basic H dan sapu Herbal Cream.keesokkan tempat terbakar jadi hitam sesangat cam dlm gambr tu..next day kulit yg terbkar dh menggelembung. bnyk tempat gakla yg menggelembung..hari ke3 kulit dh kering dh menggelupas ckit2.smpila hari ke 9. totally kulit dh habis menggelupas.tggl proses nk ilangkan parut jer. Liza sapu dengan Vit E 3x sehari..dlm pada masa yg sama Liza bg Haziq Mealshake, Chewable Vit C ”

Alhamdulillah, semuanya produk berkualiti dari Shaklee. Nak tahu macam mana produk-produk ni berfungsi?

Krim Herbal Blend merupakan krim serbaguna yang menenangkan kulit. Ia mempunyai rasa dingin yang membantu menyejukkan kulit sekali gus memulihkan luka melecur kesan terbakar.

hilangkan parut melecur1 300x209 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Basic H merupakan pencuci serbaguna yang digunakan cuma sedikit sebagai bancuhan air untuk cucian luka bagi mengelakkan jangkitan kuman pada luka dan membantu mengeringkan luka.

hilangkan parut melecur2 300x230 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Vitamin C membantu pembentukan kolagen semulajadi kulit bagi menggalakkan kulit baru tumbuh dengan cepat. Ia juga meningkatkan imuniti tubuh bagi mengelakkan jangkitan kuman pada luka.

hilangkan parut melecur3 300x192 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Vitamin E membantu mengurangkan parut luka.

hilangkan parut melecur4 300x181 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Mealshakes mengandungi 24 vitamin dan mineral yang sesuai untuk kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas. Protein amat diperlukan bagi memperbaharui sel-sel kulit yang telah mati dan mempercepatkan proses pemulihan kulit dan mengurangkan kesan parut. Bagi orang dewasa, Mealshakes digantikan dengan Energizing Soy Protein (ESP).

hilangkan parut melecur5 300x196 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Itulah dia 5 produk Shaklee yang berkesan menghilangkan parut melecur dalam masa 9 hari. Of course, tempoh masa yang diambil adalah sangat pendek kerana mak adik ni terus gunakan produk Shaklee sejurus selepas luka melecur berlaku. Kalau parut melecur anda sudah agak lama, semestinya akan ambil masa yang lebih lama untuk sembuh. Lagi lama parut, lagi lama masa yang diambil untuk dihilangkan. Tapi jangan risau, ia juga berkesan untuk parut lama. Cuma perlu bersabar sikit untuk nampak kesan icon wink Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Semoga cara hilangkan parut melecur yang paling berkesan dalam masa 9 hari itu tadi bermanfaat untuk anda. Anda juga boleh amalkan petua hilangkan parut melecur berikut. Anda ada parut melecur? Nak hilangkannya untuk selama-lamanya? Jangan berlengah lagi. Hubungi saya untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Cara Hilangkan Parut Melecur Yang Paling Berkesan Dalam Masa 9 Hari

Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

Alhamdulillah, semakin dekat nak raya, semakin ramai yang order Set Naikkan Berat Badan Shaklee. Semua nak nampak cantik dipagi raya kan? Insya Allah, dengan pengambilan yang konsisten mengikut aturan makan & dos yang betul, selain mengamalkan tips tambah berat badan ini, pasti anda akan berpuas hati. Tak percaya? Jom tengok testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee dari pelanggan saya yang berpuas hati:

testimoni naikkan berat dengan shaklee 251x300 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat2 300x207 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat3 300x205 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat4 300x172 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

Sebenarnya banyak lagi testimoni dari pelanggan saya yang berjaya menaikkan berat badan dengan set ini, tapi tak sempat nak compile semuanya. Insya Allah nanti bila free saya akan update. Oh ya! Ini pula testimoni pengguna Set Naikkan Berat Badan Shaklee dari pengguna Shaklee yang lain:

testimoni set naikkan berat 300x181 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat1 300x184 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat5 300x151 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat6 300x228 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat7 300x279 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

testimoni set naikkan berat8 300x127 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

 Wahhhhh! Excited dibuatnya bila baca testimoni Set Naikkan Berat Badan Shaklee tu tadi kan. Anda dah lama kurus kering? Rasa macam nak terbang je bila ditiup angin? Jom dapatkan berat badan ideal dengan Set Naikkan Berat Badan Shaklee. Hubungi saya untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Testimoni Set Naikan Berat Badan Shaklee

Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Berbicara tentang asma, hanya ibu bapa dengan anak asma yang memahami betapa sedihnya perasaan bila tengok anak tercungap-cungap tak cukup nafas bila diserang asma. Jika anak anda ada asma, elakkan perkara yang menjadi punca asma dan kenal-pasti tanda serangan asma. Anda juga boleh amalkan petua hilangkan asma supaya anak tak semput lagi.

petua hilangkan asma 300x153 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

1. Hati unta kering. Hati unta kering boleh dibeli di Mekah & Madinah. Biasanya dikirim kepada mereka yang menunaikan haji atau umrah. Insya Allah, berkesan. Ada beberapa cara untuk memasak hati unta kering, boleh pilih yang mana satu mudah untuk anak makan.

2. Madu. Sesuai untuk anak setahun ke atas. Berikan 1 sudu madu asli setiap pagi.

3. Habbatus sauda. Ubat bagi semua penyakit kecuali mati. Berikan 7 biji Habbatus sauda kepada anak setiap hari. Boleh ditabur diatas makanan atau dicampur dengan madu.

4. Daun ati-ati. Setiap malam sebelum tidur, ambil sehelai daun ati-ati, basahkan. Gosokkan ke dada anak sehingga daun menjadi kering, sambil membaca Al-Fatihah & mohon kepada Allah supaya penyakit asma anak kita dihilangkan.

5. Bawang putih & minyak kelapa dara. Tumbuk bawang putih, campurkan dengan minyak kelapa dara. Sapukan ke dada & belakang anak 2 kali seminggu.

6. Bunga kenanga. Ambil 3 kuntum bunga kenanga, celur dalam semangkuk air panas. Biarkan seketika. Buang buang tersebut & minum airnya. Amalkan setiap minggu.

7. Daun sireh. Layurkan diatas api. Biarkan suam, tampalkan ke dada anak.

8. Daun pegaga. Keringkan secekak daun pegaga, kemudian rebus. Berikan anak minum airnya.

9. Susu Kambing. Amalan meminum susu kambing setiap pagi juga adalah petua hilangkan asma yang berkesan.

petua hilangkan asma1 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

10. Daun sireh, lada putih dan minyak kayu putih. Tumbuk 7 helai daun sireh hingga lumat bersama satu sudu teh lada putih. Kemudian, campurkan minyak kayu putih secukupnya. Sapukan pada dada serta leher anak setiap malam sebelum tidur.

11. Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu  bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak Shaklee kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia petua hilangkan asma supaya anak tak semput lagi. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda.   Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Petua Hilangkan Asma Supaya Anak Tak Semput Lagi

Punca Asma Di Kalangan Kanak-Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Sebelum ini saya ada bercerita tentang tanda asma di kalangan kanak-kanak & apa yang patut dilakukan bila anak diserang asma. Kali ni saya nak kupas pula tentang punca asma di kalangan kanak-kanak yang ramai ibu bapa tak tahu.

punca asma pada kanak kanak Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

1. Genetik. Kebiasannya, jika ibu atau bapa mempunyai penyakit asma, resdung, atau dermatitis, anak mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit asma. Malangnya, ini adalah faktor yang tak dapat dielakkan.

2. Debu. Persekitaran yang berhabuk dan berdebu juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak. Oleh itu, elakkan persekitaran sedemikian.

3. Bulu kucing atau anjing. Binatang perliharaan di rumah akan menyebabkan bulu berterbangan. Bila bulu tersebut disedut oleh anak dan masuk ke dalam paru-paru, ia boleh menjadi punca asma.

4. Asap rokok. Asap rokok adalah punca asma pada kanak-kanak yang paling utama. Ke mana kita pergi, asap rokok berleluasa. Sebagai ibu bapa, menjadi tanggung jawab untuk melindungi anak dari asap rokok yang merbahaya.

5. Udara tercemar. Selain asap rokok, udara tercemar yang dipenuhi asap dari ekzos kereta & pembakaran terbuka juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak.

6. Jerebu. Tiap kali jerebu, pastinya bilangan anak yang diserang asma akan meningkat. Oleh itu, kuarantin anak anda di dalam rumah tiap kali negara dilanda jerebu. Kurangkan aktiviti luar.

7. Alahan kepada ubat. Ada juga anak yang mendapat asma akibat alahan kepada ubatan.

8. Alahan kepada makanan, terutamanya makanan sejuk. Ada sesetengah makanan boleh menjadi pencetus asma. Macam anak bongsu saya, cendawan tiram adalah makanan yang akan menyebabkan dia diserang asma. Kenal pasti apakah makanan yang menjadi pencetus asma dan elakkannya sama sekali.

9. Pewangi kereta & rumah. Pewangi kereta & pewangi rumah mengandungi bahan kimia. Apabila anak kita sedut, ia boleh menjadi punca asma.

punca asma pada kanak kanak1 300x215 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

10. Cuaca terlalu sejuk. Cuaca sejuk, terutamanya pada musim hujan juga adalah punca asma pada kanak-kanak. Cuaca sejuk di kawasan pergunungan & aircond juga mempunyai kesan yang sama.

11. Alahan kepada benda. Ada juga anak yang terkena asma kerana alahan kepada benda seperti serat kapas, permaidani, kain bulu, dan sebagainya.

12. Serangga rumah. Serangga rumah yang sering dikaitkan dengan alahan asma ialah lipas. Lipas yang mati menjadi kering dan kemudian hancur menjadi serbuk yang tersangat ringan untuk diapungkan oleh udara yang bergerak. Apabila ia disedut kedalam paru-paru anak, ia boleh menjadi punca asma.

13. Terlalu aktif.  Aktiviti senaman yang bertenaga seperti lumba lari, bola sepak, bola jaring yang menyebabkan anak terlalu penat juga boleh menjadi punca asma.

14. Terlalu penat. Kepenatan yang melampau juga boleh menjadi punca asma pada kanak-kanak. Contohnya terlalu banyak bermain, terlalu banyak berjalan, dan sebagainya.

15. Terlalu panas. Keadaan yang terlalu panas boleh menyebabkan perasaan rimas & sukar bernafas lalu menyebabkan berlakunya serangan asma.

16. Persekitaran sesak. Seperti keadaan yang terlalu panas, persekitaran sesak seperti orang yang berpusu-pusu membeli-belah di Jalan TAR sepanjang bulan Ramadhan juga boleh menjadi punca asma. Elakkan membawa anak anda ke kawasan yang terlalu sesak.

Apa Nak Buat Kalau Anak Mendapat Serangan Asma?

1. Tegakkan badan anak. Dudukkan anak dan sokong belakangnya dengan bantal.

2. Anda juga boleh dudukkan anak di atas kerusi dan sendalkan lengannya pada belakang kerusi supaya beban pada dada dapat diringankan. Kedudukan ini membolehkan otot dada mengeluarkan udara dengan lebih cekap.

3. Kalau ada inhaler atau nebulizer, boleh berikan kepada anak mengikut dos yang diberikan.

4. Tepuk percussion bagi mengeluarkan kahak. Caranya mudah sahaja. Tiarapkan anak dengan meletakkan bantal di bawah dada supaya tinggi, kemudian tepuk belakang anak dengan kuat. Tepukan percussion akan membantu mengeluarkan kahak & melegakan asma anak anda. Ubah posisi anak seperti gambar di bawah.

tanda asma di kalangan kana 291x300 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

5. Kalau asma anak anda tidak berkurangan, bawa anak berjumpa doktor dengan segera. Dalam perjalanan atau semasa menunggu giliran, alihkan perhatian anak supaya tidak tertumpu kepada serangan asma yang dihadapi.

6. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia punca asma pada kanak-kanak yang ramai ibu bapa tak tahu. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda. Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Punca Asma Di Kalangan Kanak Kanak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu

Tanda Asma Di Kalangan Kanak-kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Asma, lelah, semput adalah penyakit yang sama. Hati setiap ibu bapa akan berkecai bila dapat tahu bahawa anak mereka mempunyai asma. Lagi sedih bila tengok anak tercungap-cungap tak boleh bernafas tiap kali diserang asma. Jom saya ceritakan tanda asma di kalangan kanak-kanak supaya anda alert & dapat mengesan penyakit ini dari awal.

tanda asma di kalangan kana1 300x198 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

1. Mudah batuk. Ia adalah keadaan di mana anak anda tiba-tiba batuk dengan teruk. Kadang-kadang, tersedak pun boleh menjadi punca batuk. Sejuk pun boleh jadi punca batuk. Terlalu panas pun tak boleh. Sekali batuk, alamatnya akan terus jadi teruk.

2. Nafas berbunyi. Batuk yang teruk tadi akan menyebabkan pernafasan anak anda berbunyi. Atau dalam bahasa inggerisnya ialah wheezing. Cara nak tahu sama ada nafas berbunyi atau tidak, letakkan telinga ke dada anak & dengar kalau-kalau ada bunyi. Bagi anak yang asmanya teruk, bunyi wheezing boleh kita dengar apabila duduk di sebelahnya, tanpa perlu meletakkan telinga ke dada,

3, Pernafasan termengah-mengah. Anak akan kelihatan mengah dan penat kerana tak dapat bernafas dengan baik.

4. Kesukaran bernafas, terutamanya apabila menghembus keluar. Kesian sangat icon sad Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

5. Nafas yang pendek. Pada kanak-kanak yang kecil, tulang rusuk bawah akan tertarik ke dalam semasa bernafas. Oleh itu, sentiasa perhatikan perut anak.

6. Jika serangan asma tidak dirawat dengan segera, anak akan menjadi sianos iaitu bibir menjadi biru, pucat, dan nadi menjadi sangat pantas. Sebaiknya, elakkan anak mencapai tahap sianos kerana ianya boleh membahayakan nyawa.

Apa Nak Buat Kalau Anak Mendapat Serangan Asma?

1. Tegakkan badan anak. Dudukkan anak dan sokong belakangnya dengan bantal.

2. Anda juga boleh dudukkan anak di atas kerusi dan sendalkan lengannya pada belakang kerusi supaya beban pada dada dapat diringankan. Kedudukan ini membolehkan otot dada mengeluarkan udara dengan lebih cekap.

3. Kalau ada inhaler atau nebulizer, boleh berikan kepada anak mengikut dos yang diberikan.

4. Tepuk percussion bagi mengeluarkan kahak. Caranya mudah sahaja. Tiarapkan anak dengan meletakkan bantal di bawah dada supaya tinggi, kemudian tepuk belakang anak dengan kuat. Tepukan percussion akan membantu mengeluarkan kahak & melegakan asma anak anda. Ubah posisi anak seperti gambar di bawah.

tanda asma di kalangan kana 291x300 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

5. Kalau asma anak anda tidak berkurangan, bawa anak berjumpa doktor dengan segera. Dalam perjalanan atau semasa menunggu giliran, alihkan perhatian anak supaya tidak tertumpu kepada serangan asma yang dihadapi.

6. Jika anak anda terlalu mudah terkena serangan asma,  kerap asma & terlalu  bergantung kepada nebulizer dan inhaler, sudah tiba masanya untuk anda memberikan Set Asma Shaklee Untuk Kanak-kanak kepada anak anda. Sampai bila nak tengok anak semput tiap kali kena serangan asma? Insya Allah vitamin dalam set ini akan membantu anak anda. Set ini terdiri daripada:

OmegaGuard. Omega 3 dalam vitamin ini mengurangkan keradangan dalam saluran udara paru-paru. Apabila radang dalam saluran udara paru-paru berkurangan, insya Allah serangan asma juga akan berkurangan.

Chewable Vitamin C. Vitamin C yang tinggi antioksidan membantu membaiki tisu-tisu dalam paru-paru, meningkatkan sistem imun dan boleh membantu mengurangkan keradangan. Hasil kajian Pusat Perubatan Universiti Maryland membuktikan bahawa pengambilan vitamin C mempunyai kesan positif ke atas asma dengan cara membantu menjaga saluran udara terbuka dan mengurangkan wheezing.

Mealshake membekalkan nutrisi lengkap kepada anak anda & meningkatkan imuniti supaya tak mudah sakit, terutamanya batuk & selsema yang menjadi penyumbang utama berlakunya asma.

tanda asma di kalangan kana2 300x206 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Insya Allah, Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee akan mengurangkan serangan asma ke atas anak anda. Dengan pengambilan yang konsisten, asma anak anda akan hilang. Kedua-dua anak saya pun dah tak asma lagi sejak mengamalkan set ini. Untuk bayi yang masih menyusu badan, ibu yang perlu makan set ini. Insya Allah vitamin akan sampai kepada bayi melalui air susu.

Itulah dia tanda asma di kalangan kanak-kanak perlu semua ibu bapa tahu. Semoga info tadi bermanfaat untuk anda. Elakkan juga perkara yang menjadi punca anak mendapat serangan asma.  Nak order Set Asma Untuk Kanak-kanak Shaklee? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Tanda Asma Di Kalangan Kanak kanak Yang Semua Ibu Bapa Wajib Tahu

Tips Tambah Berat Badan Dengan Cepat Yang Paling Berkesan

Kali ni saya nak share tips tambah berat badan dengan cepat yang paling berkesan. Kalau anda amalkan semua tips yang saya bagi ni, insya Allah berat badan anda akan naik dalam tempoh yang singkat.

tambah berat badan dengan c1 300x170 Tips Tambah Berat Badan Dengan Cepat Yang Paling Berkesan

Makan makanan berkalori tinggi: Ini adalah langkah mustahak dalam penambahan berat badan. Lebihkan memakan makanan berkalori sebanyak 500-1000 kcal dalam sajian anda setiap hari. Apa dia makanan berkalori tinggi? Senang je. Segala makanan yang bergoreng, bersantan, banyak gula, itulah dia makanan berkalori tinggi.

Makan makanan berkarbohidrat tinggi: Kalori yang berlebihan daripada makanan yang berkabohidrat tinggi seperti nasi lemak adalah seperti minyak enjin kepada badan anda. Antara makanan berkarbohidrat tinggi ialah nasi, roti, kentang, sayuran berubi, dan sebagainya.

Makan mengikut jadual: Ambil sarapan pagi, makanan terngah hari, dan makan malam. Di antara 3 tu, jangan lupa makan snek yang berkalori tinggi macam karipap, coklat, aiskrim, kueh dan sebagainya.

Makan lewat malam: Makan malam yang lambat akan menyebabkan badan belum sempat memproses makanan tersebut sebelum tidur. ia juga mengelakkan badan anda daripada membakar terlalu banyak kalori ketika anda tidur. Seeloknya makan dalam tempoh 4 jam sebelum tidur. Nak bagus lagi? Selepas makan terus tidur.

Makan lebih daging merah: Daging merah seperti daging lembu mengandungi zat besi yang tinggi dan merupakan sumber protein yang baik untuk pertumbuhan otot-otot.

Banyakkan berehat: Kalau anda aktif, badan akan membakar kalori lalu menyebabkan anda kurus. Oleh itu, kurangkan aktiviti fizikal. Banyakkan berehat. Duduk tengok tv, surf internet, lagi best kalau buat benda tu sambil makan.

tambah berat badan dengan c2 300x284 Tips Tambah Berat Badan Dengan Cepat Yang Paling Berkesan

Minum jus buah-buahan dan susu: Jus buah-buahan kaya dengan gula. Pengambilan gula yang banyak membantu menaikkan berat badan. Susu pun sama.

Bersenam untuk membina otot-otot: Kalau nak bersenam, pilih senaman otot. Bila otot anda bertambah, berat badan pun akan bertambah. Sebaiknya anda lakukan senaman angkat berat (weight lifting) atau senaman ketahanan badan seperti tekan tubi (push-up) untuk membina otot-otot anda. Senaman-senaman seperti ini memberi stimulasi kepada otot-otot anda untuk membina dan tidak hanya berlemak.

Minuman Protein selepas bersenam: Minum minuman berprotein atau berkalori tinggi sejurus selepas bersenam untuk menggantikan kalori yang telah hilang. Ini adalah untuk mengelakkan berat badan yang anda tambah itu berkurangan atau susut semula.

Belajar tangani stress: Tekanan adalah salah satu punca yang menyebabkan kita hilang selera makan. Namun begitu ada juga orang yang makan berlebihan ketika menghadapi situasi sebegini. Oleh itu, terlebih dahulu pastikan anda berada dalam golongan mana supaya senang untuk meneruskan niat anda menambahkan berat badan.

Mengawasi berat badan: Jangan terlalu fanatik dengan penimbang berat anda. Tak perlu timbang setipa hari. Awasi berat badan anda itu sekali dalam seminggu dan ini sudah mencukupi.

Set Tambah Berat Badan Shaklee: Set ini membantu meningkatkan selera makan supaya anda kerap berasa lapar. Lagi banyak makan, lagi cepat berat badan anda akan naik. Betul tak?

tambah berat badan dengan c 300x203 Tips Tambah Berat Badan Dengan Cepat Yang Paling Berkesan

 B Complex merupakan vitamin yang membantu merangsang hormon yang mencetuskan rasa gembira & meningkatkan selera makan anda. Badan juga akan naik akibat rangsangan hormon.

Mealshakes juga meningkatkan selera makan & menyebabkan anda selalu lapar.

Vitalea merupakan multivitamin yang memastikan badan anda mendapat semua vitamin yang diperlukan setiap hari. Kalau anda dapat semua nutrien yang diperlukan, barulah tubuh akan jadi lebih sihat. Lagi senang nak naikkan berat badan.

Itulah dia tips tambah berat badan yang dengan cepat yang paling berkesan. Berat badan anda akan semakin cepat bertambah jika anda mengamalkan Set Tambah Berat Badan Shaklee. Nak order? Hubungi saya untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

Cik Puan Nurul 2 300x170 Tips Tambah Berat Badan Dengan Cepat Yang Paling Berkesan

Petua Hilangkan Sembelit Supaya Anak Tak Menjerit Tiap Kali Berak

Risaunya hati bila anak kena sembelit. Menangis menjerit-jerit tiap kali nak buang air besar. Kalaulah sakit anak tu boleh dipindahkan kat kita! Jangan biarkan anak kesayangan anda sembelit lagi. Jom amalkan petua hilangkan sembelit supaya anak tak menjerit tiap kali berak.

petua hilangkan sembelit an 300x300 Petua Hilangkan Sembelit Supaya Anak Tak Menjerit Tiap Kali Berak

1. Pastikan anak minum air kosong secukupnya.

Bagi anak yang berumur 6 bulan ke atas, pastikan anak kerap minum air kosong. Di antara punca utama sembelit ialah kurang minum air.

2. Prun

Buah prun sememangnya bagus untuk mengatasi sembelit. Tak kisah sama ada anak anda makan buah atau jus prun. Insya Allah dua-duanya berkesan untuk sembelit.

3. Tukar susu formula

Kalau anak anda minum susu formula, mungkin sudah tiba masanya untuk anda tukar ke jenama yang lain. Kemungkinan besar anak anda sembelit kerana susu formula yang tak sesuai.

4.  Makanan berserat tinggi

Makanan berserat tinggi akan membantu menghilangkan sembelit anak anda. Di antaranya ialah buah, kekacang dan sayuran segar. Cara yang paling mudah ialah bagi anak minum jus buah.

5.  Ajar anak supaya jangan tahan kalau nak membuang

Kadang-kadang anak sembelit disebabkan oleh tabiat suka tahan bila nak buang air besar. Ajar anak supaya terus berak kalau sakit perut, jangan ditahan-tahan kerana ia akan menyebabkan najis menjadi keras.

6.  Pisang

Secara amnya pisang membantu untuk melawaskan. Ia membantu melembutkan najis & menghilangkan sembelit.

7. Betik

Betik juga membantu melawaskan.

8. Mealshakes Shaklee

Kalau anak anda berumur  1 tahun ke atas, boleh berikan Mealshakes sebagai makanan tambahan kepada anak tersayang. Mealshakes bukan sahaja membantu menghilangkan sembelit malah ia juga membantu meningkatkan selera makan anak. Rasanya pun sedap macam aiskrim Vanilla.

petua hilangkan sembelit an1 300x300 Petua Hilangkan Sembelit Supaya Anak Tak Menjerit Tiap Kali Berak

Betul ke Mealshake berkesan untuk hilangkan sembelit anak? Ada ke testimoni? Mestilah ada. Jom tengok himpunan testimoni yang saya kongsikan di sini.

Bolehlah amalkan petua hilangkan sembelit supaya anak tak menjerit tiap kali berak yang saya kongsikan tadi. Insya Allah semuanya berkesan. Pengambilan Mealshakes Shaklee setiap hari boleh mengelakkan anak anda dari sembelit. Nak order? Hubungi saya sekarang!

Cik Puan Nurul 2 300x170 Petua Hilangkan Sembelit Supaya Anak Tak Menjerit Tiap Kali Berak

8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

Ramadhan tak bermakna kita jadi lembik dan tak bersemangat untuk bekerja. Jangan macam tu! Berpuasa bukan alasan untuk kita tak produktif. Jom saya kongsikan 8 tips kekal cergas bertenaga sepanjang Ramadhan. Mudah sahaja. Khas untuk anda.

kekal bertenaga sepanjang r2 300x227 8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

Di antara tips kekal cergas bertenaga sepanjang Ramadhan yang boleh anda amalkan ialah:

1. Banyakkan minum air masak. Pastikan anda minum sekurang-kurangnya 3 liter air kosong sehari. Dari waktu berbuka sehingga bersahur, minum air secara sedikit tetapi kerap. Pengambilan air yang mencukupi adalah penting bagi memastikan badan tidak dehydrated.

2. Jangan terlalu fokus dengan kerja. Jangan lakukan kerja secara berterusan tanpa rehat. Berhenti setiap setengah jam untuk meregangkan otot. Jika anda bekerja di hadapan komputer, alihkan pandangan dari komputer sekurang-kurangnya  selama 5 minit. Bangun dan berjalan-jalan juga akan membantu anda.

3. Buat senaman ringkas. Anda rasa mengantuk? Buat senaman ringkas. Berjalan-jalan pun dah kira ok. Naik turun tangga ke. Mudah je kan tips kekal cergas bertenaga sepanjang Ramadhan?

kekal bertenaga sepanjang r1 300x171 8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

4. Pewangi. Semburan perfume ke tubuh badan boleh mencergaskan badan yang lesu. Atau pun anda boleh gunakan pewangi bilik. Bau Lavender boleh memberikan efek ketenangan & bila anda tenang, insya Allah anda akan rasa bertenaga dan cergas.

5. Dapatkan tidur yang cukup. Pastikan anda mendapat tidur yang secukupnya. Jika anda bangun Qiamullail di tengah malam, anda boleh tidur sebentar di antara ibadah yang dijalankan.

6. Jangan tidur selepas Subuh. Elakkan tidur selepas Subuh kerana ia akan menyebabkan badan menjadi lesu & tidak bermaya.

7. Mandi air sejuk sebelum Subuh. Mandi air sejuk sebelum Subuh sememangnya memberikan kesegaran & membantu anda kekal bertenaga sepanjang hari. Sekali gus meningkatkan kesihatan tubuh badan. Orang zaman dulu, waktu Subuh dah mandi air perigi. Sebab tu mereka sihat. Dah tua pun masih gagah.

8. Pengambilan makanan tambahan. Set Combo Ramadhan Shaklee atau juga dikenali sebagai Set Mighty 3 Gems adalah makanan tambahan yang membantu anda kekal bertenaga sepanjang Ramadhan. Belum cuba belum tahu, dah cuba pasti anda jatuh cinta.

Apakah fungsi vitamin-vitamin dalam set ini? Bagaimana ia membantu kita kekal bertenaga semasa berpuasa? Performance Drink membekalkan elektrolit & bendalir untuk mencegah dehydration. ESP Shaklee mengawal paras gula dalam darah supaya berada pada paras yang sihat sepanjang hari. Mealshakes kaya dengan nutrien dan membekalkan serat & protein untuk tubuh badan.

kekal bertenaga sepanjang r 300x278 8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang RamadhanSemoga 8 tips kekal cergas bertenaga sepanjang Ramadhan yang saya kongsikan tadi bermanfaat untuk anda. Berminat untuk mendapatkan Set Combo Ramadhan dengan harga terbaik & aturan makan yang betul? Hubungi saya sekarang.

Cik Puan Nurul 2 300x170 8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

pixel 8 Tips Kekal Cergas Bertenaga Sepanjang Ramadhan

Switch to our mobile site

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.