Petua Kecutkan Rahim Untuk Ibu Bersalin Normal Dan Pembedahan

Tahniah di atas kelahiran bayi comel anda. Alhamdulillah dua-dua selamat. Tak kisah sama ada ini adalah pengalaman pertama anda melahirkan, atau kali ke berapa sekali pun, adalah sangat penting untuk memastikan rahim anda kecut & kembali seperti asal. Jom saya kongsikan petua kecutkan rahim untuk ibu bersalin normal dan pembedahan.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Kenapa nak kena kecutkan rahim & kembalikan kepada keadaan asal? Semasa mengandung, rahim kita mengembang berkali-kali ganda dari saiz asal. Lagi besar bayi dalam kandungan, lagi besar rahim kita mengembang. Waktu bersalin, rahim kita mengembang & mengecut dengan cepat ( contraction ). Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita merawat rahim kita. Rahim kita uma ada satu. Nak pakai sepanjang hayat kan?

Ok, ini adalah petua kecutkan rahim yans sesuai untuk ibu bersalin normal mahu pun yang bersalin secara pembedahan.

1. Bertungku. Anda boleh mula bertungku seawal 3 hari selepas bersalin. Jangan terus bertungku ya. Bagi peluang untuk badan, terutamanya rahim untuk berehat. Seeloknya pakai batu sungai.

2. Berbengkung. Ini adalah petua lama yang sememangnya berkesan untuk mengecutkan rahim. Di samping mencantikkan semula tubuh badan. Bagi ibu yang bersalin melalui pembedahan, boleh beli bengkung khas yang banyak dijual dipasaran. Takde alasan untuk tak berbengkung.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

3. Menyusukan bayi. Bila kita menyusukan anak, rahim kita akan mengembang & mengecut. Contraction ini akan membantu mengecutkan rahim. Kita akan rasa sesuatu kat perut, mungkin sakit sikit pada awalnya, lama-lama takkan sakit lagi.

4. Senaman kegel. Senaman kegel atau senaman kemut ni boleh dilakukan di mana-mana. sambil tengok tv, sambil berehat. Caranya senang je, kemut macam kita tahan air kencing. Lagi kerap dilakukan, lagi bagus.

5. Alfalfa Complex. Vitamin ni dikenali sebagai kacip fatimah moden yang membantu mengecutkan rahim dan merapatkan semula vagina kita. Tak perlu risau, ianya selamat jika anda menyusukan bayi. Alang-alang, lagi bagus kalau anda ambil Set Berpantang Shaklee iaitu set berpantang terbaik di pasaran.kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Itulah dia petua kecutkan rahim untuk ibu bersalin normal dan pembedahan. Semoga bermanfaat untuk anda. Nak order Alfalfa Complex? Hubungi saya sekarang untuk konsultasi terbaik & harga istimewa.

kecutkan rahim, kecutkan peranakan, jamu untuk kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan selepas bersalin, kecutkan peranakan dengan cepat, jamu kecutkan peranakan, produk kecutkan peranakan,  petua kecutkan rahim, petua kecutkan peranakan, kecutkan peranakan shaklee, kecutkan rahim shaklee, shaklee kecutkan rahim, shaklee kecutkan peranakan, shaklee untuk kecutkan rahim, shaklee untuk kecutkan peranakan, kecutkan rahim lepas bersalin, kecutkan rahim dengan shaklee, kecutkan rahim selepas bersalin pembedahan, kecutkan rahim cara tradisional, petua kecutkan rahim kembang, petua kecutkan rahim yang kembang, cara kecutkan rahim, cara kecutkan rahim lepas bersalin, cara kecutkan rahim selepas bersalin, cara kecutkan rahim dengan cepat, cara kecutkan rahim selepas pembedahan, cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar, tips kecutkan peranakan, cara kecutkan peranakan, petua kecutkan peranakan selepas bersalin, petua kecutkan peranakkan, cara untuk kecutkan peranakkan, petua untuk kecutkan peranakan,

Apa Nak Buat Kalau Sembelit Lepas Bersalin

Sembelit selepas bersalin sememangnya satu mimpi ngeri. Tak kira ibu yang bersalin normal atau pun czer, tak kurang ngerinya. Rasa macam nak terbertas jahitan. AllahuRabbi.  Jom saya kongsikan apa nak buat kalau sembelit lepas bersalin.

sembelit selepas bersalin, sembelit selepas bersalin secara pembedahan, sembelit selepas bersalin caesar, sembelit selepas bersalin pembedahan, sembelit selepas bersalin shaklee, ubat sembelit lepas bersalin, elak sembelit selepas bersalin, hilangkan sembelit selepas bersalin, sakit sembelit lepas bersalin,  hilangkan sembelit lepas bersalin, petua hilangkan sembelit selepas bersalin, cara hilangkan sembelit selepas bersalin, sembelit dalam pantang, sembelit dalam berpantang, ubat sembelit dalam pantang, sembelit ketika dalam pantang, elak sembelit dalam pantang, masalah sembelit dalam pantang, sembelit ibu dalam pantang, petua hilangkan sembelit dalam pantang, hilangkan sembelit dalam pantang,

1. Pelicin.

Bila nak buang air besar, sediakan pelicin. Anda boleh beli pelicin yang dijual di farmasi atau buat sendiri. Kat farmasi ada dijual dua jenis pelicin iaitu jenis bullet atau air. Pilih yang mana rasa selesa untuk dimasukkan ke dalam dubur. Kalau nak buat sendiri mudah je, beli sabun mandi ketul, potong menjadi kiub kecil supaya boleh dibuang tiap kali selepas digunakan. Tiap kali nak buang air besar, sabunkan kawasan dubur.

sembelit selepas bersalin, sembelit selepas bersalin secara pembedahan, sembelit selepas bersalin caesar, sembelit selepas bersalin pembedahan, sembelit selepas bersalin shaklee, ubat sembelit lepas bersalin, elak sembelit selepas bersalin, hilangkan sembelit selepas bersalin, sakit sembelit lepas bersalin,  hilangkan sembelit lepas bersalin, petua hilangkan sembelit selepas bersalin, cara hilangkan sembelit selepas bersalin, sembelit dalam pantang, sembelit dalam berpantang, ubat sembelit dalam pantang, sembelit ketika dalam pantang, elak sembelit dalam pantang, masalah sembelit dalam pantang, sembelit ibu dalam pantang, petua hilangkan sembelit dalam pantang, hilangkan sembelit dalam pantang,

2. Minum air masak secukupnya.

Air masak sangat penting sebab antara punca sembelit ialah kurang air dalam badan. Seeloknya minum air suam, sebab kita tengah berpantang.

3. Makanan berserat tinggi

Di antara makanan berserat tinggi ialah buah-buahan. Pengambilan makanan berserat tinggi membantu mengatasi sembelit.

4. Jangan tahan air besar. Terus buang bila sakit perut.

Bila rasa nak buang air besar, terus ke tandas. Jangan tahan. Menahan buang air besar adalah antara punca utama sembelit.

5. Buang air besar dalam keadaan mencangkung.

Tandas cangkung adalah lebih baik daripada tandas duduk, asalkan anda kuat & yakin takkan terjatuh semasa mencangkung. Kalau takde tandas cangkung atau tak yakin, gunakan tandas duduk. Naikkan kaki semasa menggunakan tandas duduk untuk mimik keadaan mencangkung.

6. Gunakan tuala wanita untuk menampung jahitan semasa buang air besar.

Jangan lupa untuk menampung jahitan dengan tuala wanita. Ini adalah sangat penting supaya lantai pelvis ditampung & mengelakkan jahitan terbertas atau terkoyak.

7. Jangan meneran.

Jangan sesekali meneran. Kalau dah cuba tapi tak keluar, cuci najis yang terkeluar dan berehat. Duduk di atas bantal donut.

8. Bantal donut

Bantal donut sangat membantu ibu bersalin yang sembelit. Caranya mudah saja, ambil tuala mandi, lipat memanjang & bulatkan seperti bentuk donut. Duduk di atas bantal donut tersebut. Insya Allah anda akan selesa.

9. Vitamin untuk melembutkan najis.

Ostematrix Shaklee sememangnya berkesan untuk melembutkan najis. Ianya sangat-sangat berkesan. Ambil Ostematrix sebelum tidur, bangun pagi esok najis anda akan lembut. Tak perlu nak fobia lagi tiap kali nak membuang air besar. Selain melembutkan najis, Ostematrix juga membantu menghilangkan sakit badan, sakit pinggang dan lenguh-lenguh yang biasa dialami oleh ibu yang baru melahirkan & menyusukan anak.

sembelit selepas bersalin, sembelit selepas bersalin secara pembedahan, sembelit selepas bersalin caesar, sembelit selepas bersalin pembedahan, sembelit selepas bersalin shaklee, ubat sembelit lepas bersalin, elak sembelit selepas bersalin, hilangkan sembelit selepas bersalin, sakit sembelit lepas bersalin,  hilangkan sembelit lepas bersalin, petua hilangkan sembelit selepas bersalin, cara hilangkan sembelit selepas bersalin, sembelit dalam pantang, sembelit dalam berpantang, ubat sembelit dalam pantang, sembelit ketika dalam pantang, elak sembelit dalam pantang, masalah sembelit dalam pantang, sembelit ibu dalam pantang, petua hilangkan sembelit dalam pantang, hilangkan sembelit dalam pantang,

Sekarang anda dah tahu apa nak buat kalau sembelit selepas bersalin. Vitamin pelembut najis iaitu Ostematrix sangatlah membantu situasi anda sekarang. Saya tak tipu, anda pasti berterima kasih kepada saya sebab memperkenalkan Ostematrix kepada anda. Nak order? Hubungi saya sekarang.

sembelit selepas bersalin, sembelit selepas bersalin secara pembedahan, sembelit selepas bersalin caesar, sembelit selepas bersalin pembedahan, sembelit selepas bersalin shaklee, ubat sembelit lepas bersalin, elak sembelit selepas bersalin, hilangkan sembelit selepas bersalin, sakit sembelit lepas bersalin,  hilangkan sembelit lepas bersalin, petua hilangkan sembelit selepas bersalin, cara hilangkan sembelit selepas bersalin, sembelit dalam pantang, sembelit dalam berpantang, ubat sembelit dalam pantang, sembelit ketika dalam pantang, elak sembelit dalam pantang, masalah sembelit dalam pantang, sembelit ibu dalam pantang, petua hilangkan sembelit dalam pantang, hilangkan sembelit dalam pantang,

Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas

Episiotomi adalah potongan surgikal yang dibuat sebelum bersalin disekitar kawasan otot di antara vagina dan anus (kawasan ini dipanggil perineum) untuk membesarkan pembukaan vaginal anda. Doktor akan memotong untuk mempercepatkan bersalin dan mengelakkan vagina daripada terkoyak, terutama semasa bersalin vaginal kali pertama.  Ramai pakar percaya luka episiotomi lebih cepat sembuh berbanding luka terkoyak sendiri. Nak tahu Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas?

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

 Tips Menjaga Luka Episiotomi Selepas Bersalin Supaya Tak Terbertas

Selepas bersalin, anda perlu menjaga luka episiotomi tersebut dengan baik supaya ia cepat sembuh & mengelakkan berlakunya jangkitan kuman atau bernanah. Berikut adalah tips penjagaan yang boleh diamalkan:

1. Pad Ais. Sebaik sahaja selepas melahirkan, letakan pad ais pada luka. Ia bukan sahaja mempercepatkan kesembuhan luka, ia juga membantu mengurangkan rasa sakit. Letak pada luka selama 10 minit setiap 3 jam.

2. Pastikan kawasan perineum bersih. Darah nifas dan air kencing boleh menyebabkan jangkitan kuman pada luka. Pastikan kawasan luka sentiasa berada dalam keadaan bersih dengan membasuh mengunakan air biasa atau lebih baik lagi mengunakan cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor. Sentiasa bersihkan dari depan kebelakang untuk mengelakan cemaran najis. Semasa kecing, cuba duduk secara mencangkung dan siram air suam semasa kencing.

3. Pastikan luka sentiasa kering. Tips penjagaan luka episiotomi selepas bersalin yang seterusnya ialah mengeringkan kawasan luka bagi menggalakkan proses pemulihan. Bilas faraj 2-3 jam sekali dan biarkan kering dari darah nifas. Anda boleh mengunakan pengering rambut jika mahu. Anda juga digalakkan untuk mendedahkan luka jika berkesempatan.

4. Jangan duduk atau berbaring terlalu lama. Guna bantal donat atau pelampung berenang berbentuk bulat untuk mengelakkan dari tekanan pada luka.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

5. Tekap kawasan luka semasa membuang air besar. Tekan dengan lembut kawasan episiotomi untuk mengurangkan tegangan. Ia juga dapat mengurangkan sakit dan mengelakkan jahitan terbuka.

6. Makan pil penahan sakit sekiranya sakit. Anda boleh makan paracetamol atau ubat yang lebih berkesan seperti ponstan. Dapatkan perskripsi dari doktor sebelum mengambil sebarang ubatan.

7. Elakkan  sembelit. Pastikan anda minum air secukupnya untuk melancarkan perjalanan usus. Banyakkan makan fiber. Pengambilan Ostematrix Shaklee boleh membantu melembutkan najis anda.

8. Sitz bath. Amalkan  sitz bath dengan merendam pungung anda dalam besin berisi air garam. Ia mengurangkan sakit dan membersihkan luka sehingga dalam vagina.

9. Senaman Pelvic floor. Tips penjagaan luka episiotomi selepas bersalin yang seterusnya ialah dengan mengamalkan senaman kegel secara rutin. Ia membantu menyembuhkan luka dengan cepat dengan cara mengalakkan perjalanan darah ke vagina. Buat 100-200 kali sekali. Anda akan dapat melihat perbezaannya.

10. Pastikan tiada tanda jangkitan kuman. Rasa sakit, nanah dan bengkak adalah tanda jangkitan kuman. Jumpa doktor sekiranya ia berlaku.

11. Set Berpantang Shaklee. Set berpantang Shaklee membantu menyembuhkan luka anda dengan cepat, di samping membantu melembutkan najis anda. Ia juga memberikan anda tenaga yang diperlukan sepanjang tempoh berpantang. Set ini merupakan set berpantang terbaik untuk ibu yang sedang berpantang.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

Semoga tips menjaga luka episiotomi selepas bersalin supaya tak terbertas yang saya kongsikan bermanfaat untuk anda. Berminat untuk mendapatkan set berpantang Shaklee dengan harga istimewa? Hubungi saya sekarang.

Tips menjaga luka eposiotomi, cara penjagaan luka episiotomi, luka episiotomy. luka episiotomi sembuh, luka episiotomi lambat sembuh, luka episiotomi gatal, luka episiotomi sakit, luka episiotomi terbuka, luka episiotomi berbau, luka episiotomi bernanah, luka episiotomi berdarah, luka episiotomi melecet, tips luka episiotomi cepat sembuh, tips menjaga luka episiotomi, tips merawat luka episiotomi, cara jaga luka episiotomi, cara menjaga luka episiotomi, episiotomi, jenis episiotomi, penjagaan luka episiotomi selepas bersalin, luka episiotomi terbuka, episiotomi bernanah, episiotomi terbuka, luka episiotomi,cara episiotomi,  penjagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, jagaan episiotomi, penjagaan episiotomi, luka bersalin, luka bersalin gatal, luka bersalin terbuka, luka bersalin bernanah, luka bersalin normal, tanda luka bersalin sembuh, luka bersalin terbuka, luka bersalin caesar, luka bersalin operate, luka bersalin sembuh, luka bersalin belum sembuh, penjagaan luka bersalin, penjagaan luka bersalin normal, penjagaan luka bersalin pembedahan, penjagaan luka bersalin secara pembedahan, luka bersalin normal, penjagaan selepas bersalin, luka jahitan selepas bersalin, menyembuhkan luka bersalin, penjagaan selepas pantang, tips luka cepat kering, tips luka cepat sembuh, tips luka caesar cepat sembuh, tips agar luka caesar cepat sembuh, cara jaga luka jahitan bersalin, tips menjaga luka jahitan selepas bersalin, cara menjaga luka cesarean, cara menjaga luka pembedahan, cara menjaga luka jahitan selepas bersalin, jagaan selepas bersalin,

Tips Memulakan Penyusuan Susu Ibu Semasa Berpantang

Kali ni saya nak kongsikan tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang. Susu ibu adalah  hadiah terbaik dari seorang ibu kepada anaknya. Semua ibu mampu untuk menyusukan anak walau pun mempunyai masalah inverted nipple atau puting tenggelam.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Tips Memulakan Penyusuan Susu Ibu Semasa Berpantang
Sekiranya ada mempunyai masalah inverted nipple atau puting tenggelam, tak perlu risau. Anda masih boleh menyusukan bayi secara normal.  Sekiranya anda melahirkan anak kembar dua atau triplet, juga adalah tidak mustahil bagi anda menyusukan kesemua bayi anda. Anda boleh klik di sini untuk membaca testimoni seorang ibu yang berjaya menyusukan tripletnya.  Kebaikan susu ibu tidak terkira dan untuk memastikan anda dapat bermula dengan baik, saya ingin berkongsi beberapa tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang:
 
1) Cuba menyusukan sebaik sahaja bayi dilahirkan.
Semasa memilih hospital untuk bersalin, pastikan hospital tersebut adalah hospital rakan bayi yang menggalakkan penyusuan susu ibu. Sebaik bayi dilahirkan, anda boleh terus menyusukan bayi sambil doktor melakukan proses memotong tali pusat. Percayalah, segala kesakitan yang anda alami akan terus hilang sebaik sahaja anda mendakap bayi anda. Selepas dilahirkan, bayi sangat alert dengan persekitaran. Ini adalah masa yang paling sesuai untuk bonding. Bayi yang baru dilahirkan dapat mencari di mana payudara ibu berada. Proses ini mungkin memakan masa, jadi bersabar dan cuba sedaya upaya bersama dengan bayi sepanjang masa.

2) Kurangkan pelawat bagi memastikan masa anda bersama bayi tidak terganggu.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang kedua ialah dapatkan masa berkualiti bersama bayi. Beberapa hari pertama selepas bersalin, anda perlukan masa untuk berehat & bonding dgn bayi yang baru dilahirkan. Anda mempunyai hak untuk memberitahu saudara-mara & rakan-rakan supaya tidak datang melawat pada minggu pertama kelahiran.

3) Jangan berikan bayi anda puting tiruan.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang kedua ialah jangan berikan bayi anda puting tiruan. Pacifier atau puting tiruan harus dielakkan bagi mengelakkan bayi anda mengalami nipple confuse atau kekeliruan puting.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,

4) Susukan bayi anda mengikut demand.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang keempat ialah jangan terlalu mengikut jadual. Susukan bayi anda setiap kali diminta. Bayi saya manyusu setengah jam sekali semasa dalam berpantang. Memang sangat meletihkan tapi sebagai ibu, kita nak bagi yang terbaik untuk anak. Set berpantang Shaklee membantu memberikan tenaga kepada ibu yang berpantang.

5) Susu anda tak cukup? 

Bayi anda tetap menangis selepas menyusu & anda menyangka bahawa anak masih kelaparan kerana susu anda tidak cukup. Yang sebenarnya perut bayi yang dilahirkan hanyalah sebesar kacang. Susu ibu adalah mencukupi. Bayi menangis bukan kerana lapar sahaja. Mungkin juga dia menangis kerana lampin penuh, kembung, terlalu panas atau sejuk, atau pun kerana mahu dipeluk. Percayalah! Susu ibu cukup untuk mengenyangkan bayi anda. Klik sini untuk mengetahui banyak mana susu diperlukan oleh seorang bayi yang baru dilahirkan.

6) Pastikan anda & bayi  selesa semasa menyusu.

Tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang keenam ialah pastikan anda dan bayi selesa semasa menyusu. Gunakan  bantal untuk menyokong belakang dan kepala bayi. Pastikan badan bayi menghadap anda supaya bayi tidak perlu meusingkan kepala untuk menyusu. Mulut dan hidung sepatutnya menghadap puting anda & sokong payudara supaya ia tidak menekan dagu bayi. Sekiranya anda merasa tidak selesa, dengan lembut pisahkan mulut bayi anda dari puting dan cuba lagi. Pastikan belakang anda selesa. Jangan terlalu membongkok ke arah bayi kerana ia boleh memberikan sakit belakang.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Semoga tips memulakan penyusuan susu ibu semasa berpantang yang saya kongsikan tadi dapat membantu anda. Anda juga boleh menggunakan breastfeeding set shaklee  bagi membanyakkan susu supaya anda dapat menyusukan anak sehingga berumur 2 tahun. Berminat untuk mendapatkannya? Hubungi saya sekarang.
tips penyusuan semasa  berpantang, penyusuan ketika berpantang, Breastfeeding Set Shaklee, Set Menyusu Shaklee, Milk Booster Shaklee, Set tambah susu shaklee, Set Menyusu Bajet, Set Menyusu Bajet Shaklee, Set 3M, Set Menyusu Shaklee Murah, tips memulakan peyusuan ibu semasa berpantang,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...