Petua Banyakkan Air Ketuban Supaya Tak Perlu Induce

Air ketuban kurang boleh menyebabkan bayi lemas. Oleh itu adalah sangat penting untuk mengetahui apakah punca air ketuban kurang & tanda-tandanya. Tiada ubat atau rawatan untuk banyakkan air ketuban. Oleh itu, kalau air ketuban anda kurang, amalkan petua banyakkan air ketuban supaya tak perlu induce untuk dipaksa bersalin awal berikut.

banyakkan air ketuban, air ketuban, banyakkan air ketuban dengan shaklee, shaklee banyakkan air ketuban, shaklee untuk banyakkan air ketuban, banyakkan air ketuban shaklee, tips banyakkan air ketuban, petua banyakkan air ketuban, cara banyakkan air ketuban, cara nak banyakkan air ketuban, cara untuk banyakkan air ketuban, cara banyak air ketuban, cara memper banyak air ketuban, cara menambah air ketuban,  tambah air ketuban, tambah air ketuban shaklee, shaklee tambah air ketuban, shaklee untuk tambah air ketuban, petua tambah air ketuban, tips tambah air ketuban, cara tambah air ketuban, cara untuk tambah air ketuban, menaikkan air ketuban, menaikkan air ketuban shaklee, shaklee untuk menaikkan air ketuban, cara menaikkan air ketuban, petua menaikkan air ketuban, tips menaikkan air ketuban, membanyakkan air ketuban, makanan untuk banyakkan air ketuban, doa untuk banyakkan air ketuban, bagaimana untuk banyakkan air ketuban,

Petua Banyakkan Air Ketuban Supaya Tak Perlu Induce Untuk Dipaksa Bersalin Awal

Air ketuban kurang sangat bahaya sebab boleh menyebabkan bayi anda lemas. Macam yang saya tulis diatas, tiada ubat atau rawatan untuk masalah air ketuban kurang. Doktor akan memantau pergerakan bayi & memeriksa jumlah air ketuban anda. Kalau bayi tidak bergerak atau air ketuban anda mencecah tahap 6, anda akan diinduce untuk dipaksa bersalin kerana dikhuatiri bayi sudah lemas.

Ngeri kan? Kena paksa bersalin tu satu hal. Sakit bersalin induce yang super duper berkali ganda sakit daripada bersalin normal pun satu hal. Yang paling penting, bayi anda akan dilahirkan dalam keadaan pra matang atau tak cukup bulan. Kesiannya ūüôĀ

Oleh itu, kalau anda disahkan mengalami masalah air ketuban kurang, jangan berlengah. Cepat-cepat amalkan petua banyakkan air ketuban supaya tak perlu induce dan dipaksa bersalin awal berikut:

1. Jangan stress

Relax. Jangan stress. Saya faham, anda sedih. Anda stress. Tapi stress sangat tak baik untuk kesihatan, terutamanya anda yang sedang mengandung. Tenangkan fikiran, banyakkan berdoa & berzikir kepada Allah. Mohon Allah lindungi bayi dalam kandungan.

banyakkan air ketuban, air ketuban, banyakkan air ketuban dengan shaklee, shaklee banyakkan air ketuban, shaklee untuk banyakkan air ketuban, banyakkan air ketuban shaklee, tips banyakkan air ketuban, petua banyakkan air ketuban, cara banyakkan air ketuban, cara nak banyakkan air ketuban, cara untuk banyakkan air ketuban, cara banyak air ketuban, cara memper banyak air ketuban, cara menambah air ketuban,  tambah air ketuban, tambah air ketuban shaklee, shaklee tambah air ketuban, shaklee untuk tambah air ketuban, petua tambah air ketuban, tips tambah air ketuban, cara tambah air ketuban, cara untuk tambah air ketuban, menaikkan air ketuban, menaikkan air ketuban shaklee, shaklee untuk menaikkan air ketuban, cara menaikkan air ketuban, petua menaikkan air ketuban, tips menaikkan air ketuban, membanyakkan air ketuban, makanan untuk banyakkan air ketuban, doa untuk banyakkan air ketuban, bagaimana untuk banyakkan air ketuban,

2. Bedrest

Rehat. Bedrest maksudnya baring atas katil. Tak payah buat kerja rumah. Tak payah masak, basuh baju, lipat baju, cuci toilet. Ada orang lain yang boleh bantu. Yang mana lagi penting sekarang, kerja rumah atau keselamatan bayi dalam kandungan?

3. Banyakkan minum air

Pastikan anda minum air secukupnya. Bukanlah bermakna bila anda banyak minum air, air tu akan masuk terus ke dalam kantung ketuban. Tapi kalau ikutkan logik, kalau badan kurang air, kemungkinan untuk air ketuban makin berkurangan tu ada. Betul tak?

4. Minum air kelapa

Kata orang tua, minum air kelapa boleh membanyakkan air ketuban. Air kelapa memang ada banyak khasiat. Sedap dan menyegarkan pulak tu. Jadi, minum air kelapa banyak-banyak ye ūüôā

5.  Minum air tembikai

Kata orang tua, air tembikai pun boleh banyakkan air ketuban. Bolehlah minum.

6. Set Air Ketuban Bocor Shaklee

Jika air ketuban anda kurang disebabkan oleh air ketuban bocor awal,  anda boleh ambil Set Air Ketuban Bocor Shaklee yang membantu menguatkan kantung ketuban agar kebocoran yang berlaku semakin berkurangan. Kalau tak, makin lama air ketuban anda akan makin berkurangan sebab bocor.

banyakkan air ketuban, air ketuban, banyakkan air ketuban dengan shaklee, shaklee banyakkan air ketuban, shaklee untuk banyakkan air ketuban, banyakkan air ketuban shaklee, tips banyakkan air ketuban, petua banyakkan air ketuban, cara banyakkan air ketuban, cara nak banyakkan air ketuban, cara untuk banyakkan air ketuban, cara banyak air ketuban, cara memper banyak air ketuban, cara menambah air ketuban,  tambah air ketuban, tambah air ketuban shaklee, shaklee tambah air ketuban, shaklee untuk tambah air ketuban, petua tambah air ketuban, tips tambah air ketuban, cara tambah air ketuban, cara untuk tambah air ketuban, menaikkan air ketuban, menaikkan air ketuban shaklee, shaklee untuk menaikkan air ketuban, cara menaikkan air ketuban, petua menaikkan air ketuban, tips menaikkan air ketuban, membanyakkan air ketuban, makanan untuk banyakkan air ketuban, doa untuk banyakkan air ketuban, bagaimana untuk banyakkan air ketuban,

Kalau air ketuban anda kurang bukan disebabkan oleh kebocoran pun, set ini sangat sesuai untuk anda sebab ESP Shaklee membantu menguatkan sel kantung rahim agar dapat melindungi bayi anda dengan lebih lama, supaya tak lemas dan perlu induce.

Semoga petua banyakkan air ketuban supaya tak perlu induce itu tadi bermanfaat untuk anda. Saya doakan supaya kandungan anda sentiasa selamat & anda tak perlu dipaksa untuk bersalin awal. Nak order Set Air Ketuban Bocor Shaklee? Hubungi saya sekarang!

banyakkan air ketuban, air ketuban, banyakkan air ketuban dengan shaklee, shaklee banyakkan air ketuban, shaklee untuk banyakkan air ketuban, banyakkan air ketuban shaklee, tips banyakkan air ketuban, petua banyakkan air ketuban, cara banyakkan air ketuban, cara nak banyakkan air ketuban, cara untuk banyakkan air ketuban, cara banyak air ketuban, cara memper banyak air ketuban, cara menambah air ketuban,  tambah air ketuban, tambah air ketuban shaklee, shaklee tambah air ketuban, shaklee untuk tambah air ketuban, petua tambah air ketuban, tips tambah air ketuban, cara tambah air ketuban, cara untuk tambah air ketuban, menaikkan air ketuban, menaikkan air ketuban shaklee, shaklee untuk menaikkan air ketuban, cara menaikkan air ketuban, petua menaikkan air ketuban, tips menaikkan air ketuban, membanyakkan air ketuban, makanan untuk banyakkan air ketuban, doa untuk banyakkan air ketuban, bagaimana untuk banyakkan air ketuban,

Tanda Air Ketuban Kurang Yang Semua Ibu Mengandung Wajib Alert

Bila kita mengandung, macam-macam benda nak kena alert. Nak kena jaga makan. Nak kena jaga pergerakan, kalau ganas sangat takut membahayakan kandungan. Bila dah masuk trimester ketiga kena mula kira pergerakan baby. Ada satu benda yang selalu ibu mengandung terlepas pandang, iaitu air ketuban. Jom saya kongsikan tanda air ketuban kurang yang semua ibu mengandung wajib alert.

air ketuban, air ketuban shaklee, shaklee air ketuban, shaklee untuk air ketuban, air ketuban kurang, air ketuban sedikit, air ketuban kering, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, air ketuban sedikit shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, shaklee untuk air ketuban sedikit, tanda air ketuban kurang, tanda air ketuban sedikit, tanda air ketuban kering, air ketuban kurang di awal kehamilan, air ketuban kurang di akhir kehamilan, air ketuban kurang banyak, tanda air ketuban kurang banyak, air ketuban kurang banyak shaklee, tanda air ketuban tinggal sedikit, tanda air ketuban sikit, tanda kekurangan air ketuban, tanda kebocoran air ketuban, tanda air ketuban keluar sedikit demi sedikit, tanda janin kekurangan air ketuban, tanda air ketuban leaking,

 Tanda Air Ketuban Kurang Yang Semua Ibu Mengandung Wajib Alert

Air ketuban kurang jangan dipandang remeh ye ibu-ibu semua. Ianya boleh menyebabkan bayi dalam kandungan lemas & akhirnya meninggal dunia. Nauzubillahiminzalik. Semoga dijauhi. Penting sangat untuk kita tahu apa punca air ketuban kurang. Dan sepanjang tempoh mengandung kita perhatikan tanda air ketuban kurang yang semua ibu mengandung wajib alert ini:

1. Pergerakan bayi berkurangan

Setiap hari kita akan kira pergerakan baby. Siap kena tick kat buku rekod baby kan? Kalau anda perasan baby dalam perut kurang bergerak, try kejutkan baby. Ajak bersembang, pegang perut, usap-usap perut, atau buka muzik kegemaran baby yang selalu membuatkan dia berjoget-joget dalam perut. Kalau takde renspons juga, segera ke klinik untuk pemeriksaan.

2. Seluar dalam basah

Biasanya air ketuban kurang adalah disebabkan oleh air ketuban bocor awal sebelum waktu bersalin. Apabila ia bocor, seluar dalam akan basah. Oleh itu, sentiasa perhatikan seluar dalam. Air ketuban bocor tak semestinya keluar sekali gus macam paip pecah. Ada juga yang bocor sedikit demi sedikit macam kepala paip rosak. Oleh itu sila alert tau!

3.  Perut nampak lebih kecil daripada biasa

Biasa perut kita besar. Tiba-tiba rasa makin lama makin kecik pulak. Macam mengecut. Jaga-jaga, ini adalah antara tanda air ketuban kurang. Perut kita nampak mengecut sebab air ketuban makin sikit & tak cukup untuk baby.

4. Sakit bawah perut bila berjalan

Bila berjalan, sepatutnya kita tak rasa sakit. Tapi, kalau tiba-tiba ada rasa sakit bawah perut, jaga-jaga, ini juga adalah antara tanda air ketuban kurang yang semua ibu mengandung wajib alert.

5. Selalu penat

Mengandung memang memenatkan, tapi penat yang saya maksudkan ni ialah penat yang melampau sampaikan kita rasa susah sangat nak bangun awal, walau pun tidur awal pada malam sebelumnya. Rasa penat & lesu yang tak dapat dikenal pasti apa puncanya. Dah cukup rehat, dah cukup tidur, tapi masih penat.

6. Perkembangan janin tidak sempurna

Tiap kali pergi check up doktor akan buat ujian ultrasound kan? Dan doktor akan periksa perkembangan baby. Kalau perkembangan bayi anda tidak sempurna, anda perlu sentiasa alert. Takut ianya melibatkan perkembangan buah pinggang baby. Kalau buah pinggang baby tak terbentuk dengan sempurna, dikhuatiri akan menyebabkan ada masalah perkumuhan yang menyebabkan air ketuban kurang.

air ketuban, air ketuban shaklee, shaklee air ketuban, shaklee untuk air ketuban, air ketuban kurang, air ketuban sedikit, air ketuban kering, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, air ketuban sedikit shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, shaklee untuk air ketuban sedikit, tanda air ketuban kurang, tanda air ketuban sedikit, tanda air ketuban kering, air ketuban kurang di awal kehamilan, air ketuban kurang di akhir kehamilan, air ketuban kurang banyak, tanda air ketuban kurang banyak, air ketuban kurang banyak shaklee, tanda air ketuban tinggal sedikit, tanda air ketuban sikit, tanda kekurangan air ketuban, tanda kebocoran air ketuban, tanda air ketuban keluar sedikit demi sedikit, tanda janin kekurangan air ketuban, tanda air ketuban leaking,

7. Uri lekang

Uri lekang bermaksud uri tidak melekat dengan sempurna di dinding rahim. Kalau doktor dapat kesan uri anda lekang, sentiasa alert untuk pastikan air ketuban anda tak kering.

8. Masalah kesihatan 

Kalau anda mengalami pre-eklampsia, tekanan darah tinggi, diabetis, atau penyakit Lupus, sentiasa berjaga-jaga sebab masalah kesihatan tersebut biasanya menyebabkan air ketuban kurang.

Apa Nak Buat Kalau air Ketuban Kurang?

Tiada rawatan untuk masalah air ketuban kurang. Biasanya doktor akan monitor keadaan baby & jumlah air ketuban. Kalau baby kurang bergerak atau air ketuban mencecah tahap 6, biasanya anda akan diinduce supaya bersalin.

Walau apa pun, jangan give up dulu. Amalkan petua banyakkan air ketuban ini, insya Allah membantu membanyakkan air ketuban dan mengelakkan anda dari dipaksa bersalin awal.

Semoga info tentang tanda air ketuban kurang yang semua ibu mengandung wajib alert itu tadi bermanfaat untuk anda. Nak dapatkan vitamin Shaklee? Hubungi saya sekarang.

air ketuban, air ketuban shaklee, shaklee air ketuban, shaklee untuk air ketuban, air ketuban kurang, air ketuban sedikit, air ketuban kering, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, air ketuban sedikit shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, shaklee untuk air ketuban sedikit, tanda air ketuban kurang, tanda air ketuban sedikit, tanda air ketuban kering, air ketuban kurang di awal kehamilan, air ketuban kurang di akhir kehamilan, air ketuban kurang banyak, tanda air ketuban kurang banyak, air ketuban kurang banyak shaklee, tanda air ketuban tinggal sedikit, tanda air ketuban sikit, tanda kekurangan air ketuban, tanda kebocoran air ketuban, tanda air ketuban keluar sedikit demi sedikit, tanda janin kekurangan air ketuban, tanda air ketuban leaking,

Punca Air Ketuban Kurang

Air ketuban berfungsi sebagai pelindung kepada bayi dari hentakan & tekanan luaran. Ia juga merupakan medium perkumuhan bayi. Air ketuban perlu berada dalam jumlah yang secukupnya, tak boleh lebih atau pun kurang. Ini kerana jumlah air ketuban mempengaruhi perkembangan bayi dalam kandungan. Kali ni saya nak bercerita tentang punca air ketuban kurang.

air ketuban kurang, air ketuban kering, air ketuban kurang banyak, air ketuban sedikit, air ketuban, air ketuban shaklee, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, punca air ketuban kering, punca air ketuban kurang, apa punca air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, sebab air ketuban kurang, punca air ketuban kering, apa penyebab air ketuban kurang, punca kekurangan air ketuban, esp shaklee untuk air ketuban kurang, esp shaklee air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, penyebab air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, factor penyebab air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban berkurangan, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban tak cukup,

Punca Air Ketuban Kurang

Air ketuban kurang atau Oligohydramnius adalah keadaan di mana air ketuban anda adalah sedikit daripada yang sepatutnya. Ia boleh dikesan melalui ujian ultrasound. Apakah punca air ketuban kurang?

1. Air ketuban bocor awal

Untuk kehamilan yang normal, kebocoran air ketuban adalah antara tanda seorang ibu mengandung dah nak bersalin. Walau bagaimanapun ada juga kes di mana air ketuban bocor awal sebelum sampai waktu bersalin, dan ini menyebabkan air ketuban kurang & boleh menjejaskan bayi dalam kandungan.

2. Masalah perkembangan janin

Jika bayi mengalami masalah perkembangan sehingga menyebabkan buah pinggang tidak terbentuk dengan baik, ia akan menyebabkan proses perkumuhan bayi tidak berjalan dengan lancar lalu menjadi punca air ketuban kurang.

3. Masalah plasenta

Terdapat juga kes di mana air ketuban menjadi sedikit disebabkan oleh uri yang tidak melekat dengan betul pada dinding rahim lalu menyebabkan bekalan makanan dan darah tidak dapat disalurkan secukupnya kepada bayi. Ini juga adalah antara punca air ketuban kurang.

4. Bayi kembar

Mengandung bayi kembar juga boleh menjadi punca air ketuban kurang.

air ketuban kurang, air ketuban kering, air ketuban kurang banyak, air ketuban sedikit, air ketuban, air ketuban shaklee, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, punca air ketuban kering, punca air ketuban kurang, apa punca air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, sebab air ketuban kurang, punca air ketuban kering, apa penyebab air ketuban kurang, punca kekurangan air ketuban, esp shaklee untuk air ketuban kurang, esp shaklee air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, penyebab air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, factor penyebab air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban berkurangan, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban tak cukup,

5. Masalah kesihatan

Ibu mengandung yang mempunyai masalah kesihatan seperti Pre-eklampsia, diabetis, darah tinggi, dan penyakit Lupus juga berpotensi untuk menghadapi masalah air ketuban kurang.

Apa Nak Buat Kalau Air Ketuban Kurang?

Tak ada ubat atau rawatan moden untuk masalah air ketuban kurang. Biasanya doktor akan pantau keadaan bayi & jika merbahaya, anda akan dipaksa untuk bersalin awal. Walau bagaimana pun, anda boleh amalkan petua untuk banyakkan air ketuban ini.

Dari segi pemakanan, biasanya doktor akan menggalakkan ibu yang mengalami masalah air ketuban kurang supaya makan banyak protein seperti daging merah, ayam, soya, kekacang, keju, dan sebagainya.

Anda juga boleh mengamalkan Energizing Soy Protein (ESP) yang kaya dengan protein. Protein adalah makanan sel dalam badan kita. ESP Shaklee membekalkan protein berkualiti tinggi kepada sel-sel dalam badan & membantu meningkatkan kesihatan sel badan, termasuk kantung ketuban yang menyimpan air ketuban. Insya Allah kantung ketuban yang kuat akan membantu mengekalkan jumlah air ketuban agar tidak semakin berkurangan dan membahayakan bayi.

Satu tin ESP Shaklee berharga RM150 sahaja. Mahal? Apalah sangat RM150 kalau dibandingkan dengan nyawa bayi dalam kandungan anda. Insya Allah ESP Shaklee akan membantu mengelakkan anda daripada dipaksa melahirkan bayi dengan awal, menyebabkan bayi anda lahir sebagai anak tak cukup bulan. Anda tahu yang anak tak cukup bulan biasanya datang dengan pelbagai komplikasi kesihatan, kan?

air ketuban kurang, air ketuban kering, air ketuban kurang banyak, air ketuban sedikit, air ketuban, air ketuban shaklee, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, punca air ketuban kering, punca air ketuban kurang, apa punca air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, sebab air ketuban kurang, punca air ketuban kering, apa penyebab air ketuban kurang, punca kekurangan air ketuban, esp shaklee untuk air ketuban kurang, esp shaklee air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, penyebab air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, factor penyebab air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban berkurangan, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban tak cukup,

Semoga info mengenai punca air ketuban kurang itu tadi bermanfaat untuk anda. Kalau anda ada masalah air ketuban kurang jangan terlalu risau. Insya Allah boleh berikhtiar dengan ESP Shaklee. Nak order? Hubungi saya sekarang!

air ketuban kurang, air ketuban kering, air ketuban kurang banyak, air ketuban sedikit, air ketuban, air ketuban shaklee, air ketuban kurang shaklee, air ketuban kering shaklee, shaklee untuk air ketuban kurang, shaklee untuk air ketuban kering, punca air ketuban kering, punca air ketuban kurang, apa punca air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, sebab air ketuban kurang, punca air ketuban kering, apa penyebab air ketuban kurang, punca kekurangan air ketuban, esp shaklee untuk air ketuban kurang, esp shaklee air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, penyebab air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, apakah punca air ketuban kurang, apa sebab air ketuban kurang, factor penyebab air ketuban kurang, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban berkurangan, kenapa air ketuban kurang, kenapa air ketuban sedikit, kenapa air ketuban tak cukup,

Masalah Bayi Melintang Atau Songsang Dalam Kandungan

Masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan bermaksud kedudukan bayi yang bukannya kepala ke bawah. Jika ini adalah kandungan pertama anda, jangan risau. Insya Allah bayi akan berpusing ke posisi yang betul pada bulan ke8 atau ke9 kandungan anda.

bayi melintang, bayi songsang,bayi melintang dalam kandungan, bayi melintang 36 minggu, bayi melintang 37 minggu,  bayi melintang 8 bulan, bayi melintang boleh bersalin normal,  bayi songsang dalam kandungan, bayi songsang 24 minggu, bayi songsang 28 minggu, bayi songsang 30 minggu, bayi songsang 32 minggu, bayi melintang dalam perut, mengatasi masalah bayi melintang,  punca bayi melintang, posisi bayi melintang dalam perut, posisi bayi melintang dalam rahim, punca bayi melintang, punca bayi melintang dalam kandungan, sebab bayi melintang, sebab kedudukan bayi melintang, punca kedudukan bayi melintang, faktor penyebab bayi melintang, membetulkan bayi songsang, membetulkan kedudukan bayi songsang, petua membetulkan bayi songsang, cara membetulkan bayi songsang, bersalin normal bayi songsang

Apa Yang dimaksudkan Dengan Bayi Melintang Atau Songsang Dalam Kandungan ?

Kedudukan bayi yang normal ialah Cephalic Position di mana kepala bayi berada di bawah. Kedudukan songsang atau Breech position pula ialah keadaan di mana kepala bayi berada di atas. Masalah bayi melintang dalam kandungan berlaku apabila bayi berada dalam keadaan transverse position di mana bayi berada dalam keadaan melintang seperti gambar di atas.

96% bayi di Malaysia dilahirkan dalam posisi normal manakala 4% dilahirkan dalam keadaan melintang sama ada secara kelahiran normal atau pun pembedahan ceaserean. Kebiasannya, jika bayi masih dalam keadaan melintang pada usia kandungan mencecah 36 minggu, doktor akan mencadangkan supaya kedudukan bayi dibetulkan dengan kaedah urutan yang dipanggil External Cephalic Version (ECV). Kaedah ini akan lebih berkesan sekiranya ini bukan kehamilan pertama anda. Walau bagaimana pun, ada kemungkinan bayi anda akan kembali melintang. Kaedah ini juga dilakukan oleh bidan kampung, namun dapatkan nasihat doktor sebelum melakukannya.

bayi melintang, bayi songsang,bayi melintang dalam kandungan, bayi melintang 36 minggu, bayi melintang 37 minggu,  bayi melintang 8 bulan, bayi melintang boleh bersalin normal,  bayi songsang dalam kandungan, bayi songsang 24 minggu, bayi songsang 28 minggu, bayi songsang 30 minggu, bayi songsang 32 minggu, bayi melintang dalam perut, mengatasi masalah bayi melintang,  punca bayi melintang, posisi bayi melintang dalam perut, posisi bayi melintang dalam rahim, punca bayi melintang, punca bayi melintang dalam kandungan, sebab bayi melintang, sebab kedudukan bayi melintang, punca kedudukan bayi melintang, faktor penyebab bayi melintang, membetulkan bayi songsang, membetulkan kedudukan bayi songsang, petua membetulkan bayi songsang, cara membetulkan bayi songsang, bersalin normal bayi songsang

Apakah Punca Bayi Melintang Atau Songsang Dalam Kandungan?

Sehingga kini tidak diketahui apakah punca sebenar bayi berada dalam keadaan melintang atau songsang. Walau bagaimanapun berikut merupakan antara faktor penyumbang kepada masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan:

1. Melahirkan sebelum minggu ke37 dimana bayi belum sempat untuk berpusing.

2. Anak kembar. Apabila anda mengandung anak kembar, keadaan rahim yang penuh & sempit akan menyebabkan bayi berada dalam keadaan melintang atau songsang.

3. Air ketuban terlalu banyak atau sedikit juga boleh menyebabkan bayi melintang atau songsang.

4. Rahim yang lemah atau regang. Anda boleh menguatkan rahim dengan mengamalkan tips-tips ini dan dengan mengamalkan ESP Shaklee.

5. Rahim yang berbentuk tidak normal atau terbalik, atau pun jika anda mempunyai cyst atau fibroid.

6. Bayi mempunyai kecacatan atau masalah kesihatan seperti masalah jantung, down syndrome, masalah kecacatan otak, dan sebagai

Bagaimana Cara Untuk Mengenalpasti Masalah Bayi Melintang Atau Songsang Dalam Kandungan?

Sekiranya kandungan anda sudah mencecah 36 minggu, anda akan merasa sakit atau tidak selesa apabila kepala bayi mula menekan tulang rusuk. Kebiasaanya masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan hanya dikenalpasti apabila melalui ujian ultrasound.

Bayi Melintang Dalam Kandungan: Bolehkan Bersalin Secara Normal?

Ibu yang mengalami masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan boleh mencuba untuk melahirkan secara normal asalkan doktor telah mengesahkan bahawa tiada sebarang komplikasi kehamilan lain yang anda alami & doktor yang akan membantu anda sepanjang tempoh melahirkan adalah doktor yang berpengalaman dalam mengendalikan kes kelahiran bayi melintang. Walau bagaimana pun, majoriti ibu di Malaysia yang mengalami masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan bersalin melalui pembedahan.

Semoga info masalah bayi melintang atau songsang dalam kandungan yang saya kongsikan di sini bermanfaat buat anda. Jika anda sedang mengandung, adalah disarankan untuk anda mengamalkan set hamil Shaklee yang memberikan nutrisi terbaik untuk anda & bayi sepanjang tempoh kehamilan & proses bersalin yang panjang & memenatkan. Berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee? Hubungi saya sekarang, untuk konsultasi terbaik.

bayi melintang, bayi songsang,bayi melintang dalam kandungan, bayi melintang 36 minggu, bayi melintang 37 minggu,  bayi melintang 8 bulan, bayi melintang boleh bersalin normal,  bayi songsang dalam kandungan, bayi songsang 24 minggu, bayi songsang 28 minggu, bayi songsang 30 minggu, bayi songsang 32 minggu, bayi melintang dalam perut, mengatasi masalah bayi melintang,  punca bayi melintang, posisi bayi melintang dalam perut, posisi bayi melintang dalam rahim, punca bayi melintang, punca bayi melintang dalam kandungan, sebab bayi melintang, sebab kedudukan bayi melintang, punca kedudukan bayi melintang, faktor penyebab bayi melintang, membetulkan bayi songsang, membetulkan kedudukan bayi songsang, petua membetulkan bayi songsang, cara membetulkan bayi songsang, bersalin normal bayi songsang

Komplikasi Kehamilan Yang Ditakuti Semua Ibu Mengandung

Kehamilan sememangnya satu perkara yang menggembirakan. Bukan sahaja kepada pasangan suami isteri tersebut, malah seluruh keluarga besar akan teruja mendapat perkhabaran gembira ini. Walau bagaimana pun bukan semua kehamilan akan berakhir dengan kegembiraan menyambut kelahiran bayi. Sepanjang sembilan bulan kehamilan, wanita terdedah kepada pelbagai komplikasi kehamilan. Di antara komplikasi kehamilan yang ditakuti semua ibu mengandung ialah:

komplikasi kehamilan, masalah kehamilan, masalah sepanjang kehamilan, kehamilan bermasalah, masalah kehamilan awal, masalah kehamilan uri dibawah, masalah kehamilan trimester 1

Komplikasi Kehamilan Yang Ditakuti Semua Ibu Mengandung

 1. Morning sickness @ alahan semasa mengandung. Alahan semasa mengandung atau morning sickness adalah perkara biasa dan normal. Kesannya adalah berbeza untuk setiap individu. Sesetengah wanita mengalami rasa loya apabila bangun pagi, sementara yang lain mungkin perlu bertahan beberapa minggu atau bulan dengan berasa loya dan hendak muntah sepanjang hari. Morning sickness boleh menjejaskan anda dari segi fizikal, emosi dan sosial. Kehidupan normal anda akan terjejas kerana anda tidak boleh memenuhi keperluan kerja, bersosial atau menjaga anak-anak anda yang lain.  Anda boleh membaca tips untuk mengatasi morning sickness  yang berkesan ini. Untuk menghilangkan morning sickness dengan cepat, anda boleh mengambil Set Morning Sickness Shaklee.

komplikasi kehamilan, masalah kehamilan, masalah sepanjang kehamilan, kehamilan bermasalah, masalah kehamilan awal, masalah kehamilan uri dibawah, masalah kehamilan trimester 1

2. Keguguran. Komplikasi kehamilan yang kedua ialah keguguran. Keguguran bermaksud kehilangan kandungan didalam tempoh 20 minggu pertama kehamilan. Menurut kajian, 80 peratus keguguran berlaku sebelum 12 minggu kehamilan. Kebanyakan keguguran pada trimester pertama dipercayai berpunca daripada blighted ovum  & rahim tidak kuat. Ada juga kes dimana isteri telah disahkan mengandung tetapi apabila ujian ultrasound dilakukan, kantung bayi tidak kelihatan.  Pendarahan  & kesakitan  adalah tanda awal keguguran janin. Pengambilan ESP mampu mengurangkan risiko keguguran di kalangan ibu mengandung.

3. Kelahiran pramatang. Apabila bayi dilahirkan sebelum 37 minggu, ia dipanggil bayi pramatang.  Jika anda mula mengalami kontraksi sebelum kandungan masuk usia 37 minggu, anda berisiko melahirkan bayi pramatang.

4. Praeklampsia. Komplikasi kehamilan keempat ialah Preaklampsia. Ia bermaksud tekanan darah dan kandungan protein dalan air kencing terlalu tinggi selepas 20 minggu kehamilan. Severe pra eklampsia boleh  menyebabkan masalah serius termasuk mengancam nyawa. Wanita yang menghidap praeklampsia teruk perlu melahirkan bayi dengan cepat. Pengambilan Set Hamil Shaklee & ESP mampu mengurangkan risiko Praeklampsia.

5. Air ketuban kurang (oligohydramnios). Komplikasi kehamilan yang seterusnya ialah air ketuban kurang. Kantung bayi dipenuhi air yang berfungsi untuk melindungi dan menyokong bayi didalam kandungan anda. Masalah oligohydramnios biasanyaia berlaku dalam trimester ketiga. Jika ia berlaku, doktor akan memantau keadaan bayi & jika perlu, doktor akan melakukan induce  untuk mempercepatkan proses kelahiran.

komplikasi kehamilan, masalah kehamilan, masalah sepanjang kehamilan, kehamilan bermasalah, masalah kehamilan awal, masalah kehamilan uri dibawah, masalah kehamilan trimester 1

6. Gestational diabetes/Diabetis kehamilan. Jika anda disahkan menghidap diabetis ketika hamil, doktor akan memantau perkembangan ibu dan bayi.  Paras gula dalam darah dapat dikawal dengan amalan pemakanan yang seimbang  serta pengambilan ESP.  Ibu yang mengalami diabetis ketika hamil berisiko  mendapat diabetis jenis 2 di kemudian hari jika tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

7. Kehamilan luar rahim.¬†Kehamilan luar rahim @ Ectopic Pregnancy¬†apabila telur disenyawakan di luar rahim.¬†Perkataan¬†ectopic¬†bermaksud “di tempat yang salah”. Dan seperti namanya, kehamilan di luar rahim bermaksud kehamilan yang membesar di luar rahim ibu.¬†¬†Dalam kebanyakan kes kehamilan di luar rahim , implantasi berlaku dalam tiub falopio. Apabila janin berkembang, ia menyebabkan kesakitan dan pendarahan, dan jika dibiarkan, tiub falopio tersebut boleh pecah dan mengakibatkan pendarahan dalaman.¬†Tiub fallopio yang pecah boleh¬†mengancam nyawa jadi janin harus digugurkan. Jika ibu bapa janin tersebut enggan menggugurkannya sekali pun, kandungan tersebut tidak akan kekal lama. Ia akan gugur dengan sendiri.

8. Placenta previa. Komplikasi kehamilan yang ditakuti semua ibu mengandung  seterusnya ialah Placenta Previa. Ia bermaksud uri anda  berada di bawah rahim, berhampiran atau menutup serviks. Jika plasenta kekal di bawah semasa kandungan terus membesar, ia boleh menyebabkan pendarahan & lain-lain komplikasi dan mungkin memerlukan ibu bersalin awal. Jika uri berada di bawah semasa proses kelahiran, pembedahan adalah jalan penyelesaian.

Itulah dia komplikasi kehamilan yang ditakuti semua ibu mengandung. Pengambilan Set Hamil Shaklee membantu anda menjalani proses kehamilan yang sihat tanpa sebarang komplikasi kehamilan. Hubungi saya untuk mendapatkan set kehamilan anda. Enjoy your pregnancy!

komplikasi kehamilan, masalah kehamilan, masalah sepanjang kehamilan, kehamilan bermasalah, masalah kehamilan awal, masalah kehamilan uri dibawah, masalah kehamilan trimester 1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...