Ostematrix Shaklee: Atasi Sembelit Dengan Mudah

 

Sembelit, terutama bila selepas melahirkan anak memang sangat mengerikan. Saya faham tahap kengerian itu, kerana saya pun pernah alami semasa lahirkan Ammar dulu. Hohoho sampai saat ni masih terbayang2, walaupun dah 5 tahun berlalu.

Sebulan beb, tak dapat membuang dengan normal. Tapi masa tu saya memang tak tau apa2 mengenai produk Shaklee. Anak sulung pulak kan. Keluarga dahla strict bab2 makan ni.. Sayur tak boleh, buah tak boleh (tapi curi2 jugak mintak suami belikan buah heheheh, tapi still takleh nak lawas).. Abih tu, cmano? Huhuhu.. Memang terpaksa bergantung dengan ubat dari farmasi. Yang jenis telan tu tak jalan, kena guna yang jenis cecair picit tu, barulah jalan. Tahap kronik kot saya ni.. Hehehe…

Tapi sebenarnya, sembelit ni memang kita takleh nak pandang ringan. Yela, takkan kita nak biar benda2 bertoksin tu lama2 dalam tubuh kita kan? Boleh jatuh sakit la jadinya… Kalo diikutkan, sekiranya kita tak membuang selama 2 hari pun dah dikira sembelit. Sepatutnya kita kena membuang sekurang-kurangnya sekali sehari, ataupun lebih elok sekiranya 2 kali sehari. Ni ilmu yang saya dapat masa ikuti kelas bengkel nutrisi awal bulan hari tu.

Bagaimana Ostematrix Shaklee Membantu?

Pelik kan cmane Ostematrix vitamin fevret saya ni, dapat membantu melawaskan sessi pembuangan? Ye lah, Ostematrix ni kan kalsium.. Apa kaitannya dengan dapat melawaskan pulak?


Heheh begini sebenarnya… Ostematrix bukanlah sekadar kalsium

Dalam Ostematrix tu, bukan je ada Kalsium, tapi ada jugak Magnesium… Selain berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tulang, magnesium ni jugaklah yang berfungsi untuk pelawasan tu…

 Magnesium membantu melegakan otot dalam usus – menyebabkan otot usus menjadi lembut dan menghapuskan sembelit.
 Magnesium juga membantu menarik air ke dalam usus – menyebabkan jumlah air di dalam usus bertambah dan membantu melembutkan najis.

Jadi, bila kita mengambil Ostematrix ni sebagai salah satu suplemen untuk kekuatan tulang kita, secara tak langsung ianya akan dapat melawaskan sessi pembuangan kita. Mudah kan??

Sekarang ni, Ostematrix memang merupakan antara vitamin fevret saya. Sebabnya bagi saya, setiap wanita memang perlukan kalsium kerana selain kita kehilangan kalsium melalui proses kehamilan & penyusuan, tapi kita juga turut kehilangan kalsium melalui pengaliran darah haid setiap bulan. So, cuba bayangkan berapa je kadar kalsium yang tinggal dalam tubuh kita. Esok2, belum pun tua lagi dah terbongkok2.. Nak dukung cucu pun tak larat kot.. Huhuhu…  Jadi, memang bagus sangat la kalo kita amek Ostematrix ni sepanjang masa, tambah-tambah lagi masa hamil ataupun berpantang…

Jadi, memang Ostematrix ni jadi fevret la, bukan saja untuk kesihatan tulang dan menyusukan anak, tapi jugak dapat kesan sampingan yang bessstttt sangat iaitu dapat melawaskan. Biasanya, bangun pagi2 masa nak Subuh tu dah jalan sekali, lepas tu masa Zohor lagi . Alhamdulillah, dapat membuang secara normal, dengan jumlah yang betul. Hehehe… Nyah la toksik2 dari tubuh guwe…heheheh…

So, bagaimana dengan tahap ‘pembuangan’ anda? 

Nak cuba dengan Ostematrix?? 

Satu botol yang menawarkan baaaaaanyak khasiat yang tak ternilai untuk tubuh kita…

 SMS / Call saya Efie di 019-9890707 untuk maklumat lanjut, ataupun klik je pada butang di bawah.


10 Tanda Anda Kekurangan Vitamin C

Ramai yang tak sedar bahawa mereka sebenarnya tak cukup kadar vitamin C dalam badan. Sangka mereka, Vitamin C yang dah diambil melalui pemakanan harian, dah cukup untuk menampung keperluan Vitamin C yang diperlukan oleh badan. Padahal, mereka tak sdar bahwa pemakanan harian mereka adalah sangat tidak sihat.

Banyak makan makan segera, makanan yang dah terproses, makanan yang dah tersimpan lama, makanan yang dimasak secara berlebihan (overcooked), makanan tak seimbang dan sebagainya menyumbang kepada kurangnya nilai nutrisi yang boleh diserap oleh badan.

Ada 10 cara, bagaimana untuk kita boleh mengesan adakah Vitamin C yang ada dalam badan, mencukupi ataupun tidak.

1. Rambut Tak Sihat

Rambut yang tidak sihat (mudah rapuh, gugur dan menipis), mungkin merupakan salah satu petanda kurangnya Vitamin C dalam badan. Ini disebabkan oleh Vitamin C sangat diperlukan untuk menguatkan akar rambut, menyihatkan kulit dan juga kuku. Jadi jika anda turut mengalami kuku yang mudah pecah, maka itu juga petanda bahawa anda sememangnya mengalami masalah kekurangan Vitamin C.

2. Kulit Kering

Menurut Pakar Pemakanan Cassie Berger, satu cara terbaik untuk mengelakkan kulit daripada menjadi kering terutama pada musim sejuk, adalah dengan mengambil Vitamin C dengan cukup. Vitamin C membantu dalam poenghasilan sebum, iaitu menyediakan lapisan minyak pelindung kepada kulit kita.

3. Kulit Kasar & Benjolan Kecil

Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan kulit kasar terjadi disertai dengan benjolan kecil. Ini adalah keadaan yang dikenali sebagai keratosis pilaris dan kadang-kadang dipanggil kulit ayam.

4. Gusi Sakit & Berdarah

Perhatikan sekiranya anda kerap mengalami gusi berdarah, itu juga menjadi petanda anda kekurangan Vitamin C. Vitamin C penting untuk pembentukan gusi yang sihat. Vitamin C juga menjadi satu keperluan utama bagi penghasilan collagen, yang penting untuk pertumbuhan tisu dan organ badan.

5. Mudah Lebam

Memandangkan Vitamin C terlibat dengan pengeluaran collagen, maka ianya membabitkan komponen saluran darah. Sekiranya tiada sintesis collagen yang mencukupi disebabkan oleh kekurangan Vitamin C, maka ianya akan memberi kesan kepada saluran darah dan akan meningkatkan risiko kepada berlakunya lebam pada bahagian kulit.

6. Luka Lambat Sembuh

Kekurangan Vitamin C boleh memberi kesan kepada kadar penyembuhan luka. Tahap Vitamin C yang rendah akan melambatkan proses penyembuhan luka.

7. Keradangan

Biasanya kita dengar Omega 3 yang membantu mengatasi keradangan. Keradangan boleh menyebabkan kesakitan pada sendi badan. Namun, Vitamin C juga sebagai antioksidan, membantu untuk mengatasi keradangan.

8. Anemia

Zat besi sangat diperlukan oleh badan kita. Kekurangan zat besi boleh mengakibatkan berlakunya Anemia. Vitamin C diperlukan untuk penyerapan zat besi secara optimum oleh badan. Jika tak cukup Vitamin C, badan tak dapat serap zat besi dengan sempurna, seterusnya boleh mengakibatkan berlakunya anemia.

9. Keletihan Melampau & Mudah Marah

Jika anda merasakan diri anda cepat letih, mood mudah swing; maka itu juga menjadi ukuran badan anda tidak mendapat Vitamin C dengan cukup.

10. Skurvi

Pernah dengar tentang penyakit Skurvi? Bila skurvi berlaku, ianya adalah petunjuk bahawa tahap Vitamin C anda adalah berada pada kadar yang sangat kronik.  Walaupun jarang berlaku, gejala skurvi bermula selepas beberapa bulan mengalami kekurangan vitamin C dan ditunjukkan dengan tanda-tanda yang lebih awal tadi iaitu lebam, gusi berdarah, keletihan, ruam, kelemahan otot, dan kerapuhan rambut.

Jangan tunggu segala petanda muncul, baru anda mahu bertindak. Segalanya mungkin dah terlambat. Amalkan Vitamin C setiap hari, bermula hari ini.

Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg Vitamin C dan dirumuskan secara ‘sustained release’, iaitu proses penyerapan oleh badan secara sedikit demi sedikit (100g setiap jam). Maka, tiada isu untuk berlakunya pembaziran (Vitamin C yang diambil secara berlebihan tidak akan diserap oleh badan, namun akan dinyahkan terus oleh badan).

Sebotol Vitamin C mempunyai 180 tablet dengan harga RM97.50. Dapatkan terus melalui klik pada butang di bawah.

Rahsia Atasi Senggugut Dengan Mudah

Muda-muda dulu, zaman sekolah la rasanya memang saya pun setiap bulan alami senggugut ni.. Ada pernah sekali tu, memang sampai muntah kot dalam kelas. Punya la sengsara.. Setiap kali period datang, terutama hari-hari terawal period, memang merangkak je la posisi yang saya paling selesa untuk kurangkan kesakitan. Memang sangat teruk!
Kalo dah sakit macam tu sekali, memang kerja-kerja ataupun rutin harian memang sah-sahlah terganggu. Tapi, nak buat macam mana kan. Memang sakit sangat sampai tak boleh nak buat apa pun.

Apa Itu Senggugut?

Senggugut atau nama saintifiknya ‘Dysmenorrhea’ adalah satu simptom yang lazim dialami oleh setiap wanita (namun, bukan semua) yang alami haid, terutama hari-hari terawal haid datang.
Senggugut ni merupakan satu kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid, sebenarnya adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput  endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.
Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai  ‘prostaglandin‘. ‘Prostaglandin‘ adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh.

Senggugut ni terbahagi kepada 2, iaitu Senggugut Primer & Senggugut Sekunder

 

Senggugut Primer

Senggugut yang biasanya menyerang wanita yang belum berkahwin. Ini berikutan proses pengecutan otot rahim untuk mengeluarkan darah haid. Memandangkan wanita yang belum berkahwin mempunyai saluran dinding rahim yang lebih sempit, maka sebab itu kesakitan senggugut itu berlaku. Ini juga petanda kesuburan.

Senggugut Sekunder

Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang  menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid.
Antara punca-punca berlakunya senggugut kedua ini adalah  tumor serta tumbesaran yang tidak normal.Selain itu, contoh penyakit lain yang  tergolong di  dalam senggugut jenis sekunder ini ialah kanser rahim dan jangkitan pada bahagian pelviks.

Kenapa Selepas Kahwin Dah Tiada Senggugut?

Kita dah tahu, senggugut terjadi disebabkan oleh proses penguncupan dinding rahim untuk mengeluarkan darah haid. Proses penguncupan ini disebabkan oleh sejenis hormon yang dinamakan ‘prostaglandin’.
Setiap ‘prostaglandin’ ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. Namun begitu, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca senggugut.

Namun demikian, ada juga kes terpencil yang mana wanita lepas kahwin, turut mengalami senggugut.

Vitamin Shaklee Untuk Kurangkan Sakit Senggugut

3 jenis vitamin Shaklee yang bagus sangat untuk kurangkan kesakitan akibat senggugut.

B-Complex: Mengurangkan stress dan rasa sakit akibat senggugut

GLA Complex: Mengimbangi tahap hormon dan membantu mengawal penghasilan hormon prostaglandin

Ostematrix: Melegakan otot uterus

Untuk dapatkan Set Senggugut Shaklee ni, boleh terus klik pada butang di bawah.

Kawal Berat Badan Dari Naik Mencanak-canak Semasa Hamil 

Bila mengandung ni, banyak yang kita kena ambil berat. Semuanya takleh nak main belasah je macam zaman tak mengandung. Makan kena jaga, berat kena jaga, hemoglobin darah kena cantik, gula dalam darah takleh tinggi, tekanan darah pun kena normal, urin kena ok dan berjela-jela lagi yang kena jaga semasa hamil.

Tu baru bab kesihatan luaran. Bab kesihatan dalaman pun lagi la kena titikberat. Amalan rohani, tuturkata tingkahlaku tu semua kena jaga. Bukan nak kata masa hamil je kena jaga, masa lain tak payah (kang ada pulak yang silap paham statement aku ni hehehehe), tapi masa hamil ni la yang betul-betul kena jaga kan…

Ok, kali ni kita cerita pasal berat yang naik mencanak-canak ni.. Bila naik sangat, memang misi bising kan? Tak naik pun tak boleh jugak, bising jugak.. heheh.. takpelah, tu keje misi.. biar je diorang buat keje diorang.. kita redha je lah… hehehe..

Apa yang kita nak, berat kita naik cantik je semasa hamil. Tak nak la naik banyak sangat kan. Nanti nak turunkan lepas bersalin nanti susah..

Bagaimana Omega 3 Dapat Membantu 

Omega-3 Fatty Acids mempengaruhi pelbagai jenis hormone yang dihasilkan oleh badan termasuk LEPTIN yang merupakan hormone yang penting dalam pengawalan selera makan dan metabolisme. Ianya dihasilkan daripada lemak di dalam badan. Leptin akan menghantar signal kepada otak untuk mengehadkan rasa lapar.

SEMAKIN RENDAH PARAS LEPTIN, SEMAKIN CEPAT KITA AKAN BERASA LAPAR ♨

Menurut satu kajian di the University of Navarra of Pamplona, Spain, Omega-3 Fatty Acids secara langsung dapat mengurangkan selera makan hasil kesannya terhadap tahap kelaparan seorang manusia. Ianya berkaitrapat dengan PENINGKATAN PARAS LEPTIN di dalam badan. Subjek kajian bagi satu kes kajian yang diterbitkan dalam “Appetite” tahun 2008 telah mengambil diet tinggi dengan Omega-3 Fatty Acids menunjukkan yang mereka kurang berasa lapar semasa dalam proses diet.

OmegaGuard bukan setakat beri kebaikan untuk perkembangan otak bayi, tapi beri kebaikan berganda-ganda buat kita. Nak-nak, bila lepas bersalin nanti, masa menyusukan anak tu, biasanya ibu menyusu dan kerap lapar adalah sinonim kan.. Nak maaakan aje kerjanya.. Haaaa, kat sinilah pentingnya bila amek Omega… Kata nak kurus kan?

Nak dapatkan OmegaGuard, bulan ni adalah bulan terbaik sebab ada promosi tau!

Beli 2 Diskaun 5%
Beli 6 Percuma 1 Botol

Untuk dapatkan OmegaGuard promo ini, boleh terus klik pada mana-mana butang di bawah.

Untung Ke Bisnes Shaklee Ni?

Uihhhhhh nama lagi bisnes kan❓
Kalau tak untung mana nya orang nak buat..
Ate coba kalo rugi, tak sampai sebulan terus tinggal dah..
Mananya nak buat kan…

Bisnes Shaklee ni, bukan sahaja boleh dapat untung, tapi boleh dikatakan hampir ZERO RUGI tau!

Apa maksud zero rugi tu❓

Maksudnya, bisnes Shaklee ni boleh dikatakan tak akan rugi langsung. Sebabnya, kau tak perlukan modal sedebuk beribu-ribu pun untuk mulakan bisnes Shaklee ni. Tak macam kebanyakan bisnes lain – kena ada stok, kena ada kedai, kena gajikan pekerja, kena tanggung overhead bulanan, kena tanggung risiko stok tak laku, kena kejar fesyen bila fesyen lama dahpun basi dan macam-macam lagi lah…

Tapi dalam bisnes Shaklee tak macam tu..

Tiada risiko-risiko untuk berlakunya perkara-perkara di atas..

Dalam bisnes Shaklee..

✔ Nak mulakan bisnes Shaklee cuma bayar yuran jadi ahli. RM75 je. Malah ada juga cara untuk mendaftar secara percuma
✔ Tak semestinya kena ada stok baru boleh bisnes. Tapi bila ada stok, satu kelebihan sebab dapat jual on the dot dekat customer. Berapa banyak nak buat stok? Terpulang pada kemampuan…
✔ Tak perlu ada kedai. Kedai boleh wujud di alam maya – Facebook, Instagram, Youtube, Blog, Twitter dan pelbagai laman sosial yang lain. Kedai yang zero cost (ataupun jika ada hanya sedikit kos terlibat), tapi boleh dapat pulangan yang dahsyat.
✔ Tak perlu gajikan pekerja. Kau lah boss kau lah pekerja. Unless bila kau dah sangat sibuk tak menang tangan nak uruskan bisnes, maka kau bolehlah gajikan staff masa tu.
✔ Tak perlu risau fesyen yang tak terkejar.
✔ Potensi untuk ‘repeat order’ customer adalah tinggi
✔ Bisnes yang boleh dilakukan secara ‘dropship’. Tak perlu susah-suah beratur di pejabat pos untuk poskan barang customer. Segala-galanya Shaklee uruskan. Kerja kau hanyalah terima order daripada customer. Komisen keuntungan adalah 100% milik kau. Takdenya Shaklee nak potong bila kau suruh Shaklee pos kat customer.
✔ Kedai boleh dibuka 24 jam – 7 hari seminggu – 30 hari sebulan. Tak perlu tutup kedai, walaupun kau sedang bercuti ke hujung dunia.

Apa yang Shaklee bagi bila buat bisnes ni?

Macam-macam…

☑ Untung runcit hasil jualan produk
☑ Bonus bulanan berdasarkan pencapaian
☑ Bonus kepimpinan bila kau latih ahli-ahli dalam kumpulan
☑ Insentif
☑ Bonus kereta
☑ Trip pelancongan dan umrah

Teringin❓

Jangan tunggu-tunggu lagi…..
Wasap sekarang

Resepi Roti Jala Mudah Tapi Sedap & Lembut

Anak-anak saya suka makan roti jala. Eh bukan anak-anak je, umi abi pun sama. Hihihi..

Tapi memang ramai kan penggemar roti jala ni.. Tak kira tua muda kecik besar… Dahla macam agak susah nak jumpa roti jala ni, kecuali pada musim perayaan.. Kalau time biasa, ada je jugak jual kat kedai, tapi agak mahal kot.. 3 keping roti jala dah RM2 dah.. Tak sempat nak puas makan..

So, better kita buat sendiri je sebab tak susah sangat pun.. Dapat makan sepuas hati .. Jimat dan kenyang.. Hihihi..

Resepi Roti Jala

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
Sedikit serbuk kunyit / pewarna kuning
Sedikit minyak masak
Sedikit garam

Masukkan kesemua bahan ni ke dalam blender. Blend sehingga sebati. Jika adunan tu nampak pekat, boleh tambah sedikit air. Jika adunan nampak cair, boleh tambah sedikit tepung. Macamana nak kenal adunan tu cair ke pekat ke ok? Kalo cair, dia akan keluar laju sangat daripada acuan maka jala tu akan jadi tak cantik. Kalo pekat, dia tak berapa nak keluar smoothly daripada acuan dan tak akan membentuk jala yang cantik jugak. Yang ok, adunan tu akan keluar cantik dan akan membentuk jala yang cantik.

Ok, bila adunan dah jadi elok, maka boleh masukkan dalam acuan. Saya beli acuan yang macam ni. Senang nak guna, berbanding acuan jenis lama tu. Yang ni masukkan terus ke dalam acuan, berbanding yang lama tu nak kena refill setiap kali nak menjala. Leceh.

Taraaaaaa… Dah siap!

Roti jala ni sedap dimakan bersama Kuzi ataupun Kari Ayam. Cara masak kuzi agak rumit, so kita masak kari ayam jela. Simple dan cepat boleh makan hahahahah…

Resepi Kari Ayam

Rempah 4 beradik  (bunga lawang + buah pelaga + kulit kayu manis + bunga cengkih)
Bahan kisar (bawang merah, bawang putih dan halia)
Ayam (potong kecil)
Santan
Air
Gula melaka
Asam keping / asam jawa
Garam

Tumiskan rempah 4 beradik bersama bahan kisar dan serbuk kari ayam.
Tumis sehingga betul-betul masak (pecah minyak).
Masukkan ayam, gaul sebati.
Masukkan santan, air, asam keping, garam, gula melaka.
Renehkan sehingga ayam betul-betul masak.

Selamat menjamu selera 😉

 

Resepi Kek Sarang Semut Guna Air Fryer @ Rice Cooker

Hai semua…

Suka makan kek sarang semut tak?
Ada jugak yang panggil kek span, dan ada jugak yang panggil kek gula hangus kan…
Mana-mana lah hihi..
Yang penting, kek yang sama, kek yang berlubang-lubang kat dalamnya tu…
Tau kan?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebenarnya, resepi ni saya dapat dari forward whatsapp kat grup alumni sekolah. Saya sebenarnya takdelah suka sangat kek ni pun (since i prefer chocolate & cheese cake), tapi memandangkan resepi ni mudah amat maka saya pun try la buat. Dan, ianya menjadi. Rasa pun sedap. Yeayyyyy… Bolehlah saya makan, walaupun takdelah bersungguh mana suka kat kek ni.

Saya bakar kek ni menggunakan Air Fryer. Saja try test guna air fryer. Resepi asal kek ini adalah menggunakan periuk nasi (wowwww – tapi saya takde periuk nasi yang canggih manggih tu, ada yang biasa-biasa saja yang penutupnya boleh bukak terus tu dan malangnya periuk macam ni tak boleh guna untuk masak kek) ataupun oven.

Saya beli aksesori Air Fryer. So masukkan terus adunan ni ke dalam bekas yang macam baldi tu, sebelum dimasukkan ke dalam Air Fryer. Bakar selama 40 minit dengan suhu 160 darjah.

Jom kita cek bagaimana resepinya…

KEK GULA HANGUS @ SARANG SEMUT

1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
125 gm butter
4 bj telur ayam gred B
Setengah tin susu pekat
1 camca besar baking soda ( wajib )
I unit rice cooker

1- Panas gula api sederhana sehingga hangus ( tp bkn hangit ya ) .

2 – Bila nampak keperangan.. tuangkan air panas td sikit demi sikit.. sampai habis.. then perlahankan api sampai gula hangus td dan air sebati. Kemudian masukkan butter..kacau. biarkan seketika.

3- Masukkan 4 bj telur ke dlm mangkuk.. kacau sebati dengan susu pekat. ( kacau utk sebatikan aja ).

4- Masukkan tepung dan baking soda.. kacau sebati.

5- Kemudian tuangkan air gula hangus td ( ketika masih suam2 ) ke dalam adunan sambil kacau sehingga abis.

6- Gris kan rice cooker.. kemudian tuang adunan ke dalam , tudungkan dan tekan button memasak.

7- Kek akan masak sendirinya slps button masak dah tendang naik. Boleh juga utk gunakan pisau utk cucuk samada sudah masak atau blm. Jika perlu tambah masa..tekan kembali button masak td.

* tips – sy tuangkan air gula ketika masih suam2 sbb dgn suhu mcm tu.. baking soda akan cepat bertindak dan x perlu nak biarkan atau peram.. trus masukkan dlm rice cooker ja.

Selamat mencuba ! 😍😍

Punca Rambut Gugur Dan Cara Mengatasinya..

Bila mandi, berguguran rambut di lantai bilik air..
Bila sikat, berguguran rambut di lantai bilik..
Bila bangun tidur, bertompok-tompok rambut gugur di atas bantal..
Bila tangan melurut rambut, berhelai-helai rambut melekat di jari…

Stress!

Rambut makin hari semakin menipis..
Sedangkan rambut tu mahkota wanita..
Hati mana yang tak menangis?

Sedangkan kalau lelaki pun dah cukup resah bila kepala semakin botak, ini apatah lagi wanita.
Memang stress.
Boleh buat hati gundah gulana bercelaru.
Kan?

 

Punca Rambut Gugur

1. Cara Penjagaan Rambut Yang Salah

  • Penggunaan syampu dan perapi rambut yang mengandungi bahan kimia secara kerap dan berlebihan. Contohnya, penggunaan syampu secara berlebihan yang mengandungi paraben akan mengganggu fungsi hormon kerana paraben boleh menembusi kulit dengan mudah.
  • Jarang mencuci rambut dengan betul. Rambut yang jarang dicuci akan mudah berbau, menjadi lembap, dan terlalu berminyak. Sekaligus rambut akan mudah rosak dan mengalami keguguran.

2. Terlalu Mendandan Rambut

  • Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudah rosak dan gugur. Contohnya, mengikat atau mendandan rambut dengan ketat berpanjangan.
  • Menurut ahli Dermatologi Mumbai, Dr. Apoorva Shah, kerap mewarna rambut juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
  • Penggunaan alat pengering rambut, alat pengerinting dan meluruskan rambut juga boleh menyebabkan akar rambut rosak.

3. Gaya Hidup Kurang Sihat

  • Diet tidak seimbang akan menyebabkan kesihatan rambut terjejas. Rambut diperbuat daripada protein, jadi penting untuk mengambil sumber protein yang mencukupi dalam diet seharian. Pengambilan zat besi serta vitamin dan mineral yang lain juga amat penting untuk kesuburan rambut. Jadi amalkanlah diet yang seimbang.
  • Tubuh badan yang kekurangan zat besi akan cenderung untuk mendapat penyakit anemia. Anemia akan menyebabkan pengurangan penghasilan haemoglobin sekaligus mengurangkan jumlah oksigen yang disalurkan pada organ. Apabila folikel rambut tidak mendapat oksigen yang mencukupi, ia akan menjadi rapuh dan mudah putus.
  • Kurang tidur dan penat yang melampau juga akan mempengaruhi kesuburan rambut. Aliran darah yang tidak lancar akan menganggu tumbesaran rambut yang sihat.
  • Kekurangan protein juga mendorong kepada terjadinya rambut yang tidak sihat, akar tidak kuat dan seterusnya mendorong kepada berlakunya keguguran rambut.

4. Tekanan Emosi & Fizikal

  • Menurut Dr. Marc Glashofer, ahli Dermatologi New York City, sebarang jenis trauma seperti kemalangan atau sakit kronik akan menyebabkan masalah keguguran rambut sementara.
  • Tekanan emosi boleh menyebabkan masalah keguguran rambut secara tidak langsung kerana ia akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon anda.

5. Perubahan Hormon

  • Keguguran rambut yang dialami oleh kaum lelaki sering dikaitkan dengan hormon dihidrotestoteron (DHT). Rambut akan mengalami keguguran jika folikel rambut anda sensitif terhadap DHT.
  • Ketidakseimbangan hormon estrogen dalam kalangan kaum hawa juga menyumbang kepada masalah keguguran rambut.
  • Wanita yang menopaus juga kerap mengalami masalah keguguran rambut kerana hormon estrogen berkurangan.

6. Kesan Ubat-Ubatan

  • Sesetengah ubat yang digunakan untuk merawat penyakit kanser akan menyebabkan rambut gugur.
  • Wanita yang mengambil pil perancang akan cenderung untuk mengalami keguguran rambut jika berhenti menggunakan pil tersebut.
  • Ubat-ubatan seperti ibuprofen dan ubat pencair darah juga boleh meyebabkan masalah keguguran rambut.

7. Wanita Bersalin

  • Kebanyakan wanita bersalin akan mengalami masalah keguguran rambut kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran rambut. Selain itu, faktor hormon dan stress selepas bersalin juga menyumbang kepada masalah tersebut.

Bacalah Petua Untuk Rambut Lebat Hitam Bersinar di sini.

Salah satu cara untuk mendapatkan rambut yang kuat, adalah dengan mengamalkan suplemen yang tinggi Zinc dan Protein.

Untuk dapatkan kedua-dua suplemen ini, boleh terus klik pada butang di bawah.

 

Petua Untuk Rambut Lebat Hitam Bersinar

Semua mahukan rambut yang sihat, lebat & bersinar.
Rambut gugur, kering, tidak bermaya, bercabang dan sebagainya menjadi salah satu punca anda tidak memiliki rambut yang sihat & cantik.

Inginkan rambut yang cantik, penjagaan yang betul dan rapi sangat diperlukan.

Berikut adalah TIPS @ CARA untuk mendapatkan rambut yang sihat:-

1. Kurangkan rutin membasuh rambut
●cuci rambut 2-3× seminggu bagi mengelak masalah rambut kering.

2. Elak basuh dengan air panas
●air yang panas membuatkan rambut kering & & kusut.
●seeloknya pilih air bersuhu sederhana/ suam.

3. Teknik yang betul menggunakan shampoo
●gunakan kuantiti yang sesuai dengan kepanjangan & ketebalan rambut. Jangan berlebihan kerana ia boleh merosakka akar rambut
●shampoo di aplikasi pada kulit kepala dan bukan pada akarny/ hujungnya

4. Kulit kepala
●penjagaan penting untuk akar rambut sihat. Rajin-rajinlah urut kulit kepala dengan menggunakan minyak panas yang mampu melancarkan peredaran darah & menyihatkan folikel rambut.

5. Melindungi rambut
●pakai pelindung & beli pelembap yang mengandungi UVA UVB untuk mengelak panahan matahari.

6. Masker
●Pakai masker rambut 2× seminggu untuk melembap dan memelihara rambut
●Resepi mudah: 2 telur putih dengan perahan jus lemon @ kombinasi minyak zaitun, kayu manis & madu sebagai masker

7. Barangan elektronik
●Elak kerap menggunakan pengering rambut atau apa jua peralatan rambut kerana ia membawa kepada rambut kering & bercabang serta menghilangkan kolagen rambut.

8. Pemakanan
●makanlah makanan yang seimbang sesuai yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut.
●vitamin yang diperlukan dalam membantu pertumbuhan rambut ialah vitamin D, zinc, protein, Biotin, omega 3 fattt acids, vitamin C, iron & magnesium.

9. T-shirt lama
●boleh menggunakan t-shirt lama untuk mengeringkan rambut
●penata gaya rambut Profesional seperti Mark Townsend mengakui bahawa mengeringkan rambut menggunakan t-shirt berbanding tuala mandi adalah lebih baik kerana ianya lembut
●ianya takkan menggosok kasar pada kulit kepala yang menyumbang kepada rambut kering, kasar & kusam
●elakkan juga rambut dibalut dengan tuala. Biarkan rambut mengering secara alami/ semulajadi

Boleh juga amalkan Zinc Suplemen yang terbukti dapat menyihatkan rambut.

 

Isteri Kecewa Sperma Suami Tak Cukup Untuk Hamilkan Isteri

Selalunya, bila isteri gagal mengandung, kerap kali isteri yang disalahkan.

….. Isteri Tak Subur
…… Isteri Mandul
……. Rahim Isteri Lemah

…… dan pelbagai lagi kata-kata sinis yang ditujukan kepada isteri.

Jarang yang nak menuduh suami punca kepada kegagalan untuk isteri hamil, walhal perkara yang berkait dengan kesuburan ini, memerlukan kerjasama daripada kedua-dua pihak. It takes two to tango!

Boleh lihat kepada artikel saya sebelum ini 

Cara Tingkatkan Kualiti Sperma Lelaki

Semasa pergi Health & Wellness Talk yang dianjurkan Shaklee Jumaat lepas, nutritionist ada terangkan bahawa Zinc + CoQTrol + Vit E dapat bantu memperbaiki SPERMA lelaki dari segi:

 KUANTITI – pertambahan
 KUALITI – bentuk normal dan sihat
 KEMAMPUAN – cergas bertenaga

 

Tak semestinya lelaki sado itu perkasa juga spermanya..
Tak semestinya juga kuantiti mani melambangkan kuantiti sperma..
Tak semestinya lelaki yang berjambang berjanggut berbulu semua tu (tanda mempunyai hormon lelaki yang tinggi) mempunyai sperma yang power..

Tak semestinya….

Ada viral beberapa minggu lepas tentang perkongsian daripada seorang doktor yang hensem dan sado, tentang “KUAH BASI”. Ada baca tak?

Nak baca tak tentang kisah bagaimana seorang lelaki, mempunyai hanya 35 sperma, sedangkan bilangan sperma yang normal sepatutnya adalah 97000!!! Sangat jauh bezanya…

Saya kongsikan terus daripada perkongsian sahabat saya ni…

Kisah Sperma Cuma 35

Malam td kakma ada post mengenai produk yang terbukti berkesan yang mana telah di lakukan ujian kepada sekumpulan lelaki yg ada masalah kesuburan..

Mmg ambil sample semua check sebelum makan COQ Trol dan ambik selepas mkn dlm tempoh tertentu.. (rujuk gambar ke 2)

Dan hari ni kakma nk tunjuk result dari org yang kakma kenal.. yg buatkan kakma lagi rasa WOW!!!!! TERUJA sgt.

Sejujurnya benda mcm ni mmg jarang sangat org laki nak buat.. mmg mentaliti kita org melayu.. asal lambat ngandung je mesti pompuan yg mandul.. ada masalah.. kesian… yg suami ego tk nk check..
tp kakma bangga ngan suami ni demi isteri beliau sanggup buat pemeriksaan..letak tepi ego.

Hasil pemeriksaan sedih sgt.. jumlah sperm yang ada hanya 35.. dan % motility hanya 30%..
Sedih sangat.. teringat kakma kisah Doktor handsome n sado yang pernah kakma share hari tu.. doktor ni pun bgs sgt dia berani share kisah dia dengan tajuk “lelaki sado tapi kuah basi”.. beliau berkongsi agar dpt buka mata mereka2 agar jgn takut dan buang lah ego utk buat pemeriksaan dan pasti ada jalan.. kerana Allah itu tidak zalim.. sedangkan Maryam blh hamil tanpa suami dengan izin Allah apa lagi kita yang ada suami isteri yg sah.

Dan ini lah resultnya..

Selepas 3 bulan lebih konsisten ambik set lelaki sado tengok lah resultnya bilangan sperm yang dulu hanya 35 jadi 97000 giler banyak 97K Ok!!!!
Dan motility naik dari 30% ke 85%.. subhanallah..

Hati isteri mana tak happy kan…
Sama2 kita doakan mereka dpt berita gembira lepas ni iaitu positif hamil pulak… kerana kebarangkalian nak hamil sudah tinggi.

Jangan bertangguh lagi.
Makin meningkat usia kita, semakin sukar untuk hamil, semakin berkurangan tahap kesuburan kita.
Ikhtiarlah dari sekarang.

Boleh klik pada mana-mana butang di bawah untuk tempahan Set Kesuburan Shaklee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...